Egy éve, 2022. május 18-án állt fel az ötödik Orbán-kormány, amelyben a közoktatás ügye a Pintér Sándor vezette belügyminisztériumhoz került. Az évforduló apropóján számvetést készítettünk az egy év történéseiről: milyen köznevelési intézkedéseket hozott a kormány, és mit tettek a közoktatás jobbítása érdekében a szakszervezetek, civil szakmai és pedagógusszervezetek, szülői és diákszervezetek és mozgalmak.
A lista közel sem teljes, de jól mutatja, hogy a kormányzati oldalon dominál a retorzió; szakmai fejlesztés, a követelések mentén előrelépés nem történik, a számos látszatlépés mellett hiányzik a valódi kommunikáció, együttműködés. Az oktatás fejlesztéséért dolgozók és az ezt követelő szervezetek, mozgalmak, egyének pedig ez idő alatt folyamatosan dolgoztak ki javaslatokat, elemzéseket, követeléseket. Emellett sztrájkkal, polgári engedetlenséggel, a tüntetés számos formájával, nyilatkozatokkal, petíciókkal és egyéb akciókkal hívták fel a figyelmet arra, hogy a közoktatás nem jó irányba megy, széleskörű szakmai, társadalmi egyeztetésen alapuló gyökeres változásokra van szükség.
Az alábbiakban egy felsorolásszerű áttekintés látható, melyet hamarosan bővítünk részletesebb információkkal, linkekkel.
A táblázat nyomtatóbarát változata innen tölthető le.
Kormányzati esemény |
Időpont |
Pedagógus-, diák- és szülői szervezetek eseményei |
|
---|---|---|---|
A közoktatás a BM-hez kerül | 2022. május | 18. | A szakszervezetek kérik a sztrájkbizottság folytatásához az új partnerek kijelölését |
A szakképzés és a felsőoktatás a KIM-be kerül | 18. | ||
EB jelentés a közoktatásról | |||
PDSZ felmérése szerint az intézmények többségében van tartós szakemberhiány | |||
Törvényi szintre emelkedett a sztrájkot ellehetetlenítő szabályozás | 24. | A szakszervezetek normakontrollt kérnek | |
CKP felmérés az ukrajnai gyerekek oktatásáról | |||
2022. június | 9. | A budaörsi Illyés tantestületének követelése | |
11. | Hanyas vagy? PDSZ demonstráció | ||
BM kérdőív a közoktatásban dolgozóknak | 13. | ||
A rendvédelmi dolgozók bérét emelik, az oktatási dolgozókét nem | 2022. július | 15. | A PDSZ tiltakozik |
Késve, de megjelenik a tanév rendje | 31. | ||
Tanítanék petíció | |||
A kormány benyújtotta a pedagógus-béremeléssel kapcsolatos igényét az EU-nak | 2022. augusztus | 3. | |
Állami gondozásban élő gyerekek IQ tesztje | 10. | A szakma tiltakozik | |
Sztrájktárgyalás | 30. | ||
Maruzsa államtitkár levele a tanári polgári engedetlenség erkölcsi alapjairól | 30. | Felháborodó nyilatkozatok | |
30. | Tiltakozás a bevezetendő felvételi szabályok ellen. | ||
2022. szeptember | 1. | A polgári engedetlenségek újrakezdődnek. | |
BM kérdőív a pedagógusoknak | 1. | ||
2. | Tanévnyitó diáktüntetés | ||
4. | Együtt az oktatásért! (Virrasztás 2.0) | ||
Az OH új bemeneti és kimeneti értékelést vezet be a tanulóknak | 5. | ||
A felvételi szabályok módosítása; a bevezetési szabályai nem egyértelműek | 7. | ||
A tankerületek levélben megfenyegetik, a PE-ket | 9. | ||
14. | A strasbourgi bírósághoz fordultak a szakszervezetek, mert elvették a sztrájkjogot | ||
16. | EDUA projekt konferencia | ||
Iskolai szünetek előírásának módosítása | |||
Egyeztető fórumot hoznak létre a tiltakozásokban részt vevő civil szervezetek | |||
Öt kölcseys tanár kirúgása | 30. | Azonnali tiltakozás az iskola előtt | |
2022. október | 3. | El a kezekkel a tanárainktól – tüntetés a Kölcsey előtt | |
4-5. | Petíciók a Alapvető Jogok Biztosának Hivatalához | ||
5. | Országos sztrájk | ||
5. | Hídfoglaló diáktüntetés Budapesten és számos másik vidéken | ||
14. | Országos sztrájk – országos megmozdulások – 1 évesek a sztrájkkövetelések | ||
14. | Megalakul az Egységes Diákfront több diákcsoport összefogásával | ||
Kormányinfó: a kormány elkötelezett a pedagógus- béremelésben | 14. | ||
23. | Tüntetés Több tízezres tömeggel | ||
23. | Megjelenik a 9 pont | ||
27. | Országos sztrájk és tiltakozások | ||
2022. november | 2. | Parlamenti vitanap a Momentum kezdeményezésére | |
Sztrájktárgyalás | 7. | ||
8. | Tanárballagás | ||
Bencsik András kormánypárti médiaszereplő sértő nyilatkozata a pedagógusokról | 8. | Egy iskola azt mondta: ELÉG! | |
16. | Szakszolgálati dolgozók kiállása | ||
18. | Országos sztrájk és tiltakozások | ||
26. | Tüntetés a Parlamentnél! | ||
26. | Csend nem Rend – egy hetes munkabeszüntetés | ||
Retorzió – újabb nyolc pedagógus kirúgása – azonnali tüntetés | 30. | Tiltakozási hullám indul még aznap a kirúgások után. | |
2022. december | Egyek vagyunk! A tiltakozók levele az ország pedagógusaihoz | ||
BM szülői kérdőív propagandakérdéssel | 1. | ||
3. | Tüntetés a KK-nál | ||
8. | Országos sztrájknap és egyéb tiltakozások | ||
8. | Diákok ülősztrájkja | ||
9. | Vonulás az MTVA-hoz – Engedjenek be a köztévébe | ||
15. | Nyílt levél Pintér Sándornak, hogy vegyen részt az összehívott eseményen | ||
Köznevelési konzultáció/eligazítás | 16. | ||
21. | Elindul a Szülői szókimondó | ||
21. | Mit csináltak az elmúlt 5 évben a civilek az OKNT-ben? | ||
22. | Karácsonyi ajándék Pintér Sándornak: petíció + a hiányolt javaslatok gyűjteménye | ||
2023. január | 2-8. | Tudásmenet | |
Kiszivárog a BM teljesítményértékelési terve | 4. | Szakmai kritikák a teljesítményértékelés terve ellen | |
Megfélemlítő rendelet – A háborúra hivatkozva kibővítik a tanárok felmentési lehetőségeit | 12. | ||
OKNT választás | |||
23-31. | Országos sztrájkhét | ||
31. | A Szolidaritás napja keretében Tanítanék évértékelő gála a Trafóban CKP kísérőprogrammal | ||
A teljesítményértékelés tervezetét megküldik a szakszervezeteknek | 2023. február | A szakszervezetek és a CKP is továbbra is elfogadhatatlannak tartják | |
Teljesítményértékelési tervet elküldik a pedagógusoknak is | 2023. március | 1. | |
Státusztörvény/bosszútörvény tervezete | 2. | A CKP és mások is részletes elemzést írnak; többen levélküldő kampányt szerveznek | |
Elindulnak a helyi Dialógusok | |||
Megválasztották az új OKNT-t | 14. | ||
14. | Oktatásügyi népszavazást kezdeményez a PSZ | ||
14-15. | Civil sugárút | ||
16-17. | Országos sztrájknapok | ||
30. | Az EDUA projekt szakpolitikai javaslatokkal zárult | ||
2023. április | A PDSZ, a PE és a Hívatlanul felméri hányan hagynák el a pályát, ha a státusztörvény életbe lépne. | ||
24. | Országos sztrájknap | ||
A rendfenntartók könnygázt is bevetnek | 24. | Diáktüntetés a státusztörvény ellen | |
24. | Státusztörvény ellen írnak levelet az uniós parlamenti frakciók | ||
2023. május | 2. | 7 igenes népszavazás benyújtása | |
A rendfenntartók újra könnygázt is bevetnek | 3. | Diáktüntetés – Gyermekvédelmi könnygáz, Le a bosszútörvénnyel! | |
A BM egyeztetésre hívja az ellenzéki frakciókat a státusztörvényről | 19. | Diáktüntetés – Gyerekeket bántasz! – 7IGEN-nel a gyermekbántalmazó rendszer ellen | |
21. | Egy év Pintér Sándorral – Országos Évértékelő |
2022. május
A szakképzés és a felsőoktatás a Csák János vezette Kulturális és Innovációs Minisztériumhoz került. A bizottsági meghallgatáson a szakképzésről kevés szó esett – kérdésre Csák azt mondta, eddig is óriási léptekben haladt a terület előre, de a célja, hogy sokkal több felnőtt vegyen részt a szakképzésben.
A közoktatás a BM-hez, Pintér Sándorhoz kerül az új kormányban. Az oktatásnak az új kormányban sem lesz önálló minisztériuma. A Belügyhöz került a közoktatás, Pintér helyettese Rétvári Bence lesz, az oktatási területekért Maruzsa Zoltán felel majd államtitkárként. Pintér Sándor elképzeléseiről a kulturális bizottságban beszélt. A rendet alapvetőnek, az iskolaőrséget bővítendőnek tartja, a NAT-on nem kíván változtatni, de nyitottnak mondta magát a bizottság szakmai javaslataira. Modernizációs folyamatot szeretne végrehajtani az iskolákban, ami elsősorban az informatikai rendszerek fejlesztését jelenti, a nyelvoktatásra nagy figyelmet fordítana, és meg szeretné szüntetni a korai szegregációt.
Elfogadták a sztrájkot ellehetetlenítő törvényt.
Miután a parlamenti választás után új kormány alakult, a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) közös sztrájkbizottsága levelet írt Orbán Viktor miniszterelnöknek, hogy jelölje ki a kormányzati tárgyalópartnert a sztrájkbizottsági tárgyalások folytatásához – közölték az érdekképviseletek.
Nincs még egy olyan ország az Európai Unióban, ahol annyira magas lenne a tanárok kötelező óraszáma, mint Magyarországon – ez derül ki az Európai Bizottság közzétett jelentéséből.
Országszerte kiugró mértékű a szakemberhiány az oktatásban: nem csak egyes területeken, nem csak egyes szakmákban, és nem csak egyes intézménytípusokban jellemző, hogy huzamosabb ideig nem találnak szakembert. A PDSZ felmérésben résztvevő intézmények 82%-a tapasztalt intézményében 2 hónapon túli szakemberhiányt. Csak az adott típusú szakembert alkalmazó intézményekre szűkítve az intézmények 70%-ában hiányzott tartósan tanár, 63%-ában óvodapedagógus, 54%-ában tanító.
A Civil Közoktatási Platform felmérést szervez az Ukrajnából menekült gyermekek különféle csoportjainak oktatásával, óvodai nevelésével, felügyeletével kapcsolatos tények, vélemények, problémák és igények jobb megismerése érdekében. Két kérdőív készült: egy a szülők, egy a gyermekkel foglalkozók részére.
Célunk, hogy valódi igények, állapotok alapján tudjunk szakpolitikai javaslatokat megfogalmazni az illetékesek számára.
2022. június
A kérdőív kérdései a köznevelési rendszer működésének továbbfejlesztési lehetőségeit célozzák. A felmérés – többek között – a biztonságos és rendezett óvodai-iskolai környezettel kapcsolatos elvárásokra, a pedagógusok foglalkoztatására, a gyermekek és a pedagógusok teljesítményének mérésére, értékelésére vonatkozó további lehetséges megoldásokra irányul. A köznevelésben dolgozók válaszait, javaslatait a Belügyminisztérium beépíti az ágazatot érintő fejlesztési terveibe. – szól a közlemény. A kérdőívet a megkérdezettek 15%-a töltötte ki.
Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium, Technikum és Szakképző Iskola – „”Az Illyés alulírott tanárai … követelik a kormánytól, hogy gyökeresen változtasson a tanárokkal szembeni politikáján, és kezdje el helyrehozni az oktatási rendszerben eddig okozott károkat. Az oktatás nemzeti ügy, a károkozás benne hosszú évtizedekre kihathat és generációk életét rombolhatja. Sürgős cselekvésre van szükség, amihez a társadalom támogatását kérjük!””
„”Mivel azonban tényleg minden jogszabályi lehetőségünket megvonták az elégedetlenségünk kifejezésére, nem marad más választásunk, mint egzisztenciális kockázatok árán is a polgári ellenállás eszközéhez nyúlni.”
2022. július
Megjelent a tanév rendje rendelet.
„Közeledik az új tanév kezdete. Értékelhető bérajánlat helyett a kormány inkább emberek százezreinek, kollégáink tízezreinek lehetetleníti el megélhetését a katás adózással és az energiadíjakkal kapcsolatos átgondolatlan, hatástanulmányokat, vagy bármiféle társadalmi egyeztetést nélkülöző döntéseivel. A PDSZ Országos Választmánya ezért levéllel fordult a miniszterelnökhöz.
Tanítanék petíció – Az oktatási rendszer az összeomlás szélére került. Nem várhatunk tovább, nyílt levelet küldünk a döntéshozóknak, követelve, hogy rendezzék az oktatásban dolgozók béreit és állítsák vissza a sztrájkjogunkat.
2022. augusztus
A kormány csak most nyújtotta be az Európai Uniónak az oktatás béremelésének fedezetével foglalkozó igényét az EFOP-Plusz pályázaton belül. A benyújtott pályázat több terület mellett a közoktatás fejlesztésével is foglalkozik. Az erről szóló részekben a kormány feketén-fehéren leírja azokat a problémákat, amelyeket eddig tendenciózusan letagadott, uszítással és pártpolitizálással vádolva meg az érdekvédelmi és civil szervezeteket.
Állami gondozásban élő gyerekek intelligenciahányadosának felmérését rendelte el a Belügy Minisztérium még augusztus végén.
Eredménytelenek a sztrájktárgyalások: a kormány az elfogadhatatlanul alacsony béremelést is csak az uniós pénzek érkezése esetére ajánlotta fel. Nincs előrelépés a NOKS-osok és a minősítés ügyében sem. Augusztus 30-án újabb forduló, a szakszervezetek sztrájkra készülnek.
Maruzsa a tervezett polgári engedetlenség kapcsán a sztrájkbizottságnak írt levelében felhívja a PSZ és a PDSZ vezetőinek figyelmét arra, hogy „A pedagógusok egyik feladata a tanulók támogatása abban, hogy felnőttként zökkenőmentesen tudjanak beilleszkedni a társadalomba. … milyen erkölcsi alapokon állnak és tanítanak azok a pedagógusok, akik önmaguk sem tartják be a rájuk is vonatkozó jogszabályokat.
Tanítanék közlemény – Az egyetemek számára megszabott rövid döntési határidők, a változásokkal kapcsolatban törvényben garantált határidő betarthatatlansága és a szeptembertől 11-dik évfolyamra járó középiskolások lehetetlen helyzetbe hozása miatt tiltakozunk a felsőoktatási felvételi eljárás 2024-től tervezett módosítása miatt.
2022. szeptember
Oktatási Hivatal tájékoztatása : bemeneti és kimeneti mérések lesznek a negyediktől a tizenegyedik évfolyamig, ősszel és tavasszal, a diákok szövegértési képességét, matematikai eszköztudását, természettudományos műveltségét és idegen nyelvi tudását mérik majd fel központi, elsődlegesen feleletválasztós tesztekkel.
Megjelent az újraszabott felvételi szabályokat tartalmazó rendelet, amely a 2024-ben felvételizőket, sőt elképzelhető, hogy már a 2023-ban egyetemre jelentkezőket is érinti. – Nem lesz központi minimumponthatár, Nem számít, ki hányas volt természettudományos tárgyakból, Az egyetemek dönthetnek arról, miből kell emelt szintű érettségit tenni (már ha egyáltalán kell), A többletpontokról az egyetemek döntenek majd. (339/2022. (IX. 7.) Korm. rendelet a felsőoktatási felvételi eljárásról szóló 423/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet módosításáról)
Megjelent a rendelet a módosított iskolai szünetekről. – Korábban a rendelet eddig előírta, hogy egy tanévben legalább három alkalommal kell legalább hat összefüggő napnyi szünetet (őszi, téli, tavaszi) adni a diákoknak, a módosítás már csak két ilyen időszakot határoz meg.
„Emeljük a tétet!” – Ezzel a címmel hirdetett polgári engedetlenségi hullámot a Tanítanék Mozgalom, a munkabeszüntetés fenntartása miatt jövő hétfőtől úgynevezett gördülő engedetlenséget javasolnak, amelynek lényege, hogy minden héten másik napon ne vegyék fel a munkát a pedagógusok – derült ki azon a sajtótájékoztatón, amit a szervezet pedagógusai, Törley Katalin, a Kölcsey Ferenc Gimnázium és Tollner József, a budaörsi Illyés Gyula Gimnázium tanárai tartottak.
A Magyar Helsinki Bizottság és a TASZ segítségével a strasbourgi bírósághoz fordultak a pedagógus szakszervezetek, mert elvették tőlük a sztrájkjogot. A kormány rendeletileg úgy alakította a kötelező szabályokat, hogy lényegében még a tanulók se vegyék észre, ha tanáraik sztrájkolnának a jobb munkakörülményekért. A mostani polgári engedetlenségi akciójukba maga a kormány hajszolta bele a pedagógusokat.
EDUA projekt – KI, MIT, HOGYAN: Ukrán menekült gyermekek a magyar közoktatásban címmel konferenciát szerveztek az EDUA projektben részt vállaló szervezetek. Sok minden hiányzik a menekült gyerekeket, fiatalokat segítő szervezetek, szakemberek, pedagógusok munkájához az oktatás területén – többek között a széles körben elérhető, egymással megosztott információ és az érdekképviselet. Erre a problémára igyekszik fenntartható megoldást nyújtani az EDUA projekt, melyet a Civil Közoktatási Platform a Civil Kollégium Alapítvánnyal együttműködve, a United Way Magyarország támogatásával valósít meg.
2022. október
A kormány elkötelezett a pedagógusok bérének további emelésében, azt egyedül a baloldal akadályozza – írta a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) az MTI-hez eljuttatott közleményben.
„Egyedül a baloldal az, aki folyamatosan akadályozza a pedagógus-béremelést, hiszen Brüsszelben folyamatosan azon dolgoznak, hogy Magyarország ne kapja meg a hazánknak járó forrásokat, amelyek többek között a korábban tervezettnél magasabb pedagógus-béremelést is fedeznék” – áll a közleményben.
„El a kezekkel a tanárainktól” – Több százan tüntettek a tanárkirúgások ellen a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnáziumnál.
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) és a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) most arra kéri a pedagógusokat, az oktatásban dolgozókat, a gördülő sztrájk részeként csatlakozzanak az október 14-ére, péntekre meghirdetett sztrájkhoz. Hozzáteszik, október 14-én lesz 1 éve, hogy a PDSZ és PSZ megfogalmazta sztrájkköveteléseit, melyet másnap eljuttattak a miniszterelnöknek.
Az új egység az ország különböző városainak diákokból álló tiltakozó csoportjait fogja össze.
A Civil Összefogás a pedagógusokért és a diákokért kezdeményezés felkérésére a Civil Közoktatási Platform a különböző szervezetek követelései alapján összeállította a pedagógusok, diákok és szülők közös követeléslistáját. A 9 pontot aláírták az oktatási megmozdulások szervezői, a tanárszakszervezetek és számos diák, szülői és más civil szervezet.
2022. november
„Idén nem lesz semmilyen béremelés, a többi sztrájkkövetelésünkben sem történt semmilyen előrehaladás. Egy halvány ígéretet kaptunk arra, hogy a pedagógiai és gyógypedagógiai asszisztensek heti 40 órás munkaidejét csökkentik”- mondta Komjáthy Anna, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének országos választmányának vezetője a sztrájktárgyalás után.
A Hír TV Sajtóklub című műsorában a Demokrata főszerkesztője, Bencsik András minősíthetetlenül nyilatkozott többek között a pedagógusokról az október 23-i tüntetés kapcsán.
2022. november 30-án a munkáltatói jogokat gyakorló tankerületi igazgatók – a Belügyminisztérium elvi álláspontját követve – december 1-jei hatállyal három fővárosi gimnázium nyolc pedagógusának szüntetik meg rendkívüli felmentéssel közalkalmazotti jogviszonyát – közölte a Belügyminisztérium szerdán az MTI-vel. 1-1 főt az Eötvösből és a Vörösmartyból, 6-ot a Karinthyból rúgtak ki.
A Momentum kezdeményezésére parlamenti vitanapot tartottak az oktatás helyzetéről. A Momentum egy 9 pontból álló – érdek képviseleti szervezetekkel is egyeztetett – határozati javaslatot nyújtott be az Országgyűlésnek.
Egy nem budapesti iskola felemelte a fejét, és azt mondta: ELÉG! Az intézmény vezetése nyílt levélben fogalmazta meg az ország és a terület felelősnek számító irányítói számára, hogy nem csupán feladatuk, de kötelességük is lenne nem tűrni ezt a beszédmódot.
CKP : A levél megosztása mellett ez úton szólítjuk fel a választások által a közjó szolgálatával megbízottakat – és azokat, akik ez okból kerültek pozíciójukba -, hogy nyilvánosan határolódjanak el ettől a méltatlan és sértő beszédmódtól, és kérjenek elnézést a teljes pedagógusi hivatáscsoporttól.
Az eseményt a Facebookon Valódi Nemzeti Konzultáció az Oktatástért néven hirdette meg a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ), a tiltakozók az oktatási rendszer reformját és a pedagógusok fizetéseinek megemelését követelik.
A Karinthy Gimnázium és a Brassó Általános Iskola által indított egyhetes gördülő sztrájkhoz és polgári engedetlenséghez egyre több intézmény csatlakozik.
Számos tiltakozás a kirúgások ellen. Az Eötvös diákjai tiltakozásként december 2-án elállták az iskola bejáratát. December elsejétől szintén határozatlan ideig demonstrálnak a diákok a Belügyminisztérium előtt. December elsején országosan legalább 65 iskolában tiltakoztak a tanárok, Budapesten az Eötvös és a Szilágyi Erzsébet Gimnázium mellett ülősztrájkot tartottak a diákok a Marcibányi téri Kodály Gimnáziumban, az Újpesti Bródy Imre Gimnáziumban, a II. kerületben a Gyermekek Háza Gimnáziumban és a Móricz Zsigmond Gimnáziumban.
2022. december
Belügyminisztérium megkérdezte a KRÉTA-n keresztül kiküldött kérdőívben a köznevelési intézményekben tanuló diákok szüleit, hogy mi a véleményük az oktatásról. Az egyik kérdés: „Egyetért-e Ön azzal, hogy a pedagógusok a tanulókat is bevonják a bérezésükkel kapcsolatos demonstrációkba?”
A Belügyminisztérium máig nem tisztázott szempontok mentén egyes iskolákból iskolaigazgatókat és pedagógusokat hívott meg „konzultálni” 2022. december 16-ra.
A Belügyminisztérium máig nem tisztázott szempontok mentén egyes iskolákból iskolaigazgatókat és pedagógusokat hívott meg „konzultálni” 2022. december 16-ra. Több mint négyórás „köznevelési konzultációt” a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, ahol a meghívott iskolák képviselői 3-3 percben elmondhatták véleményüket, majd előadásokat hallgathattak meg. Pintér Sándor oktatásért felelős miniszter december 16-i „konzultációs” előadásából az derült ki, hogy kevés információval rendelkezik a területről, az általa bemutatott adatokat nem érti. Sőt, kifogásolta, hogy a pedagógusok csak kritizálnak, de javaslataik nincsenek.
Karácsonyi ajándékot adtak át Pintér Sándornak, A csomagban egy petíció volt, „Érdemi tárgyalást, az elbocsátott pedagógus kollégák visszahelyezését!” címmel és eddig több mint 18 500-an írták alá. Ezenkívül a csomag tartalmazza a Civil Közoktatási Platform szakmai egyeztetések alapján született oktatáspolitikai kiadványait (Kockás könyv, füzet és táblázat, AlterNATiva), valamint egy válogatást megoldási javaslatokból.
2023. január
Az érintettek – köztük a szakszervezetek és a szakmai szervezetek – a sajtóból értesülhettek arról, hogy a Belügyminisztérium alapvető változtatásokat tervez a pedagógus életpálya-modellben, és ezzel párhuzamosan egy minden szakmaiságot nélkülöző teljesítmény alapú pedagógusbérezést kíván bevezetni.
A háborús vészhelyzetre hivatkozva a 4/2023. Korm. rendelet értelmében például visszamenőleges hatállyal is – meghosszabbítják annak a határidejét, hogy valakivel szemben a munkáltató az azonnali hatályú jogviszony-megszüntetés jogát gyakorolja.
Alig láthatóan és több adminisztratív hibával, így számos jogosult szervezet kihagyásával elindult az Országos Köznevelési Tanács (OKNT) újraválasztása.
Miskolc-Budapest menet a Pedagógusok Szakszervezete szervezésében. 6 nap alatt közel 180 kilométert tettek meg, délutánonként pedig beszélgetéseket, fórumokat tartottak az érintett települések iskoláiban, végül pedig a Kölcseyben. A Tudásmenet szombaton 2023. január 7-én felért Budapestre, nagy tömeg várta a Kölcsey Gimnázium előtt
PDSZ: követeljük, hogy Pintér Sándor a tervezetét vonja vissza, minisztertársaival együtt keresse meg az azonnali, legalább 45%-os alapbéremelés forrását a központi költségvetésben (ha igénylik, ehhez a PDSZ segítséget ad), kezdje meg a tárgyalásokat az illetmények reálértékének megőrzése érdekében bevezetendő bérautomatizmusról, a teljesítményértékelés és differenciálás szempontjainak, rendszerének és ellenőrizhetőségének kialakításáról kezdjen szakszervezeti és szakmai egyeztetést, teljesítse a további sztrájkköveteléseket a nem pedagógusok béremeléséről és a munkaterhek csökkentéséről, valamint kezdjen széleskörű és valódi szakmai és társadalmi egyeztetést a civilszervezetek és szakszervezetek által aláírt 9 pontos követelésekről! Valódi egyeztetés alatt azt értjük, hogy a kormány ne a maga által létrehozott, korporatív és hozzá „bekötött” testületekkel, ezáltal voltaképpen önmagával egyeztessen, hanem a szakszervezeteken kívül a létező, a közoktatás területén működő társadalmi szervezetekkel, szülői és diákszervezetekkel, szakmai műhelyekkel folytasson egyeztetéseket!
Január 31. az egyéves évfordulója annak a figyelmeztető sztrájknak, melyet azért hirdettek a pedagógus szakszervezetek, mert három hónapnyi sztrájktárgyalás után sem volt hajlandó semmilyen megegyezésre a kormány. Egész nap akciók voltak a fővárosban és vidéken is. Többek között a a szakképzésben dolgozók megtartották első figyelmeztető sztrájkjukat. A Tanítanék évértékelő gálaműsort tartott.
A CKP két szakmai eseményt szervezett: Gyermekközpontú pedagógia egy gyermekellenes rendszerben? és Együttműködő közoktatás – együttműködő társadalom
2023. február
A januárban kiszivárgott, nagy felháborodást keltett anyag után a szakszervezetek megkapták a teljesítményértékelés Európai Uniónak ígért konkrét elképzelését. Az anyag csak néhány részletben különbözik a kiszivárgottól, lényege nem változott. A kormány állítása szerint a teljesítményértékelés a pedagógusok körében végzett felmérés igényeire válaszul született, és a szakszervezetekkel és egyéb szervezetekkel is egyeztetik azt. A rendszer bevezetése kapcsán a közalkalmazotti jogállás helyett egy speciális pedagógus jogállás bevezetésének szándékát is bejelentették.
2023. március
Elküldték a részletes tervezeteket a pedagógusoknak a teljesítményértékelésükről.
Megjelenik a köznevelésben foglalkoztatottak jogállásáról és egyes kapcsolódó törvények
módosításáról szülő törvény tervezete a társadalmi egyeztetésre kitett jogszabályok listájában. „Az új jogállásként a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyt bevezető törvény a köznevelés működésének sajátosságaihoz igazodó, az életkor és a szolgálati idő helyett a teljesítményt előtérbe helyező foglalkoztatási szabályozást teremt. Ennek keretében új, sávos bérrendszert kíván bevezetni, előtérbe helyezi a teljesítményalapú besorolást, optimalizálja az előmenetelt, valamint lehetőséget biztosít a munkavállaló és a munkáltató számára a teljesítményalapú bérezésre.”
A szavazást megelőzően 28 pedagógus szakmai szervezet regisztrált a részvételre, jelöltállítási joggal 16 pedagógiai szakmai szervezet élt, a jelöltek száma 14 fő volt.
A törvénytervezet számos ponton ellentétes az uniós vállalásokkal: nemhogy javítaná, inkább rontja a köznevelésben dolgozók helyzetét, közérzetét és az oktatás minőségét. Számos szervezet (pedagógusok, szülők) részletes problémalistát tesz közzé, számos magánszemély is beküldi véleményét az erre a célra civilek által létrehozott felületeken keresztül. A CKP, a szakszervezetek és a Szülői Hang részletes elemzést ír; a Tanítanék, az aHang és a Szülői Hang levélküldő kampányt szervez.
CKP – Nem tekintjük valós társadalmi egyeztetésnek, ha egy közel 100 oldalas, a dolgozók munkajogi feltételeinek gyökeres átalakítását hozó jogszabályt a koncepcióra vonatkozó előzetes konzultációk nélkül, 8 napos határidővel csak e-mail küldéses véleményezésre bocsátanak. A CKP több oldalban sorolja véleményében a törvénytervezettel kapcsolatos szakmai kifogást.
Érdemi párbeszédet indított az oktatásügy helyi szereplői között a Dialógus az oktatásért. Közös gondolkodásra hívják az érintett dolgozókat, diákokat, szülőket, fenntartókat.
A 48-as forradalom 175. évfordulóján 48 órás ünneplésre, emlékezésre együttlétre hívunk mindenkit: magánembereket és civil szervezeteket. Március 14-15-én az Andrássy út és a Hősök tere Civil Sugárúttá alakul. A rendezvény zárása egy tüntető menet volt az Andrássy úton.
A CKP standdal és kerekasztalokkal csatlakozott.
A március 16-17-i sztrájknapokat a PDSZ és a PSZ hirdette a gördülő sztrájk keretein belül, mivel a kormány továbbra sem reagált érdemben a sztrájkkövetelésekkel szemben, sem a szakképzésben, sem a közoktatásban. Minden nyolcadik tanár, vagyis több mint tízezer pedagógus vett részt. A szakképzésekben határozatlan idejű sztrájkba kezdtek a pedagógusok március 16-án.
A Civil Közoktatási Platform a Civil Kollégiumi Alapítvánnyal közösen,
az United Way Magyarország #EgyüttUkrajnáért programjának támogatásával júniusban elindította az EDUA projektet, amelynek célja a a menekült gyermekek magyarországi oktatási hozzáférésének növelése és az információs esélyegyenlőtlenségek csökkentése. A projekt létrehozta az uainfo.hu portált. A támogatott szakasz zárásaként készült el szakpolitikai javaslatcsomagunk.
2023. április
Le a bosszútörvénnyel! című tüntetés, melyet számos szervezet közösen szervezett. A tüntetők a Belügyminisztérium épülete elől átvonultak Budára, a Karmelitához, ahol Hadházy Ákos és a Momentum újabb kordonbontásba kezdett. De a rendőrség most a szokásosnál keményebben lépett fel, még könnygázt is fújtak a tüntetőkre.
2023. május
A Belügyminisztérium egyeztetni hívta a parlamenti pártokat a státusztörvényről.
a Nemzeti Választási Irodának (NVI) hét magánszemély, köztük Solymoss Miklós Marcell az Eötvös József Gimnázium tanára, Szilágyi Kitty Barbara óvodapedagógus és az Egységes Diákfront öt tagja: Gajzágó József, Ádám Domonkos, Mihalics Lili, Bodor András Péter és Perlaki-Borsos Noel, Oktatási kérdésekről országos népszavazási kezdeményezést nyújtott be.
Gyermekvédelmi könnygáz, Le a bosszútörvénnyel! Folytatjuk! – az Egységes Diákfront tüntetést szervezett. A rendőrség újra könnygázt vetett be a diákok ellen a Karmelita kolostornál. 2023. május 3-án, a diáktüntetésen történteket nem hagyhatjuk szó nélkül, ezért közleményt adtunk ki számos szervezettel közösen.