ELÉRHETŐ TÉMAMODULOK
A pedagógiai kultúra fejlesztésének elősegítése
A hatalom pedagógiája vagy a pedagógia hatalma? Vannak-e pedagógiai állapotok a köznevelési rendszerben? Vagy közoktatásiban? Egyáltalán: mi a jó elnevezés? Vannak-e a pedagógiai kultúrára fókuszáló komplex jó gyakorlatok? Vannak-e kívánatos pedagógiai irányzatok? Vannak-e alapkövei a kívánatos pedagógiai kultúrának? Van-e kívánatos pedagógusszerep? Van-e olyan, hogy osztályfőnök?
Tanterv nélkül?
A cím szándékosan szélsőséges. Részletes tartalom nélküli tantervek iránti igényről van pontosabban szó. Ma a központi tantervek a legtöbb iskola és a legtöbb tanuló számára minden tanulnivalót meghatároznak. Jól van ez így? Lehetséges komolyan vett pedagógiai differenciálás ezen a módon? Sokkal jelentősebb autonómiával kellene rendelkezniük a pedagógusoknak. De ha liberális lenne a szabályozás, ahhoz mit szólnának a szülők? Tudnák, mit kell teljesíteni, mit kell megtanulni a gyereküknek? Vagy ezeket a kérdéseket érdemes lenne egészen másképpen megfogalmazni?
Fenntarthatóságra nevelés
Az iskolák szemléleti megújításának egyik sarokpontja lehet a Föld-védő életmódra nevelés erősítése. A műhelyfoglalkozás bemutatja ennek a fenntarthatóságra nevelésnek a szükségességét, iskolai nehézségeit és lehetőségeit; és felkészít néhány hatékony fenntarthatósági tanítási-tanulási „módszer”, tevékenységforma megvalósítására.
A pedagógus - szülő kapcsolat jobbítása
Miért jó, ha aktív a kapcsolat a pedagógus és a szülő között? Hol csúszik félre a szülő-pedagógus kommunikáció? Elvárható a pedagógustól, hogy érdemben foglalkozzon minden szülő által jelzett problémával? Elvárható a szülőtől, hogy komolyan vegye a pedagógus javaslatait? Gyermekeink érdekében hogyan lehetünk partnerek?
Ovisból iskolás - hogyan támogassuk a gyerekeket?
Milyen kihívások elé kerül a gyermek, amikor óvodából iskolába lép át? Hogyan segíthetünk? Mit tehet az óvoda, mit tehet az iskola, mit tehet a szülő? Az utolsó ovis évnek tényleg az előkészítésről kell szólnia? Mit jelent, hogy iskolakészült, hogy iskolaérett? Melyek a jelenleg érvényben lévő szabályozások?
Esély és esélytelenség
Miért van esélyegyenlőtlenség az iskolában? Jók erre a bejáratott, szokásos válaszaink? Mi az iskola felelőssége? Hogyan gondolkodnak a pedagógusok a kérdésről? E témában nagyon szokatlan, sokak számára meglepő, provokatív kérdéseket teszünk föl, nagyon megosztó, de megkerülhetetlen válaszokat adunk rájuk.
Az olvasás mindenkié?
Kell-e olvasni és olvastatni az Mesterséges Intelligencia korában? Mi a szerepe az olvasásnak az életminőségben, a társadalmi mobilitásban és sikerességben? Miért rekesztődnek ki oly sokan az olvasás nyújtotta előnyökből? Olvasásra bírható az alfa-generáció?
Minősítés, osztályzás vagy értékelés?
Mit mérnek a jegyek? Szükség van osztályzatokra? Milyen a jó értékelés? Mi a célja? Át lehet-e lépni mélyen bevésődött sémáinkat az értékelés területén? Lehet a gyerekeket jegyek nélkül is motiválni? Mit mér a felvételi? Mennyire pontosak a mérések? Mit jelent a szülő számára, ha a gyereke évvégi jegye hármas történelemből?
JAVASOLJ TÉMÁT!
Nem találod a témák között, ami érdekelne? Írj a civilkozoktatas@gmail.com címre!
Kidolgozás alatt lévő témák
- Tankönyv a 21. században?!
- Szelekció – szegregáció
- A 21. századi oktatás céljai
- Diákjogok, diákönkormányzat
Tervezett témák
- Érdeklődés vezette tanulás az alsó tagozaton
- Kisiskolák
- Roma gyerekek nevelése
- SNI, BTMN
- Keresztényként lehetek ellenzéki?
- Pályaválasztás vagy iskolaválasztás?
- Az oktatás és a munka világa
- Felnőttkori tanulás