A cím szándékosan szélsőséges. Részletes tartalom nélküli tantervek iránti igényről van pontosabban szó. Ma a központi tantervek a legtöbb iskola és a legtöbb tanuló számára minden tanulnivalót meghatároznak. Jól van ez így? Lehetséges komolyan vett pedagógiai differenciálás ezen a módon? Sokkal jelentősebb autonómiával kellene rendelkezniük a pedagógusoknak. De ha liberális lenne a szabályozás, ahhoz mit szólnának a szülők? Tudnák, mit kell teljesíteni, mit kell megtanulni a gyereküknek? Vagy ezeket a kérdéseket érdemes lenne egészen másképpen megfogalmazni?
Röviden
A „Tanterv nélkül” című workshop elsősorban pedagógusok és szülők részvételére számít. A jelenlegi, mindent előíró, tananyagcentrikus, a célok, követelmények, elsajátítandó ismeretek mennyisége szempontjából erősen túltervezett központi és helyi tantervek kultúrájával
szemben egy a pedagógusok, a szülők és a tanulók számára jóval nagyobb szabadságot biztosító tartalmi szabályozás lehetőségét vázolja fel.
Kiknek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Iskolai közösségeknek
Pedagógusok, szülők, diákok közös csoportjainak.
Pedagógusoknak
Tantárgyspecifikus munkaközösségeknek vagy teljes nevelőtestületeknek.
Fejlesztő szakembereknek
Óvodában, iskolában, szakszolgálatban, nevelési tanácsadóban, magánszektorban.
Gyógypedagógus, logopédus, konduktor, fejlesztőpedagógus, pszichológus…
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek
Szakértőknek
tantárgyi szaktanácsadóknak, tankönyvíróknak, pedagógusképzőknek
Pedagógusjelölteknek
Fenntartóknak
Kérdések
Álláspontok vitára
- Kell-e a központi tantervekben teljes részletességgel minden célt, követelményt és tananyagelemet meghatározni?
- Az „újítók” ki akarják dobni a közös műveltséget a tantervekből?
- Az elképzelt szabályozás szerint kevesebbet tanulnak majd a gyerekek az iskolában?
- Az „újítók” nem akarják átadni az örök emberi értékeket, a társadalmi normákat, az igaznak bizonyult tudományos eredményeket a jövő nemzedékeinek?
- A szülők ezután már nem tudhatják meg, hogy gyermeküknek mit kell megtanulni és milyen szinten?
- A jelenlegi, részletesen előíró tantervet meg kell változtatni.
- Nem többet, hanem alaposabban kell tanítani.
- A közös műveltség illúzió,
- Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk.
- Nem a tanterv, hanem a tankönyv számít.
Fontosabb fogalmak
- tartalmi szabályozás
- totális tanterv
- szervezeti differenciálás
- pedagógiai differenciálás
- NAT
- kerettanterv
- helyi tanterv
- a tanulás-tanítás konkrét terve
- normativitás
- indoktrináció
Hogyan lehet erről beszélni?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben többféle szakma/érdekelt fél van jelen.
Szabad meséléssel
Helyezkedjünk a helyzetbe! Képzeljük el, hogy nincs tanterv. Mit okoz ez? Milyen problémákat old meg, milyeneket idéz elő?
Problématérképpel
Gyűjtsük össze a tantervvel kapcsolatos problémákat! Mi mihez kapcsolódik?
Kinek a dolga? Ki a felelős?
Az összegyűjtött problémákat csoportosítsuk aszerint, kinek a dolga, kinek a felelőssége? Az egyéné, az intézményé, a rendszeré, országos szintű, helyi szintű?
Minikutatással
Előzetesen kérdezzük meg a helyi érdekelteket! A válaszokat beszéljük meg együtt!
Mások hogyan csinálják?
Ismerjünk meg röviden hazai és nemzetközi jó gyakorlatokat!
Mi a teendő?
Képzeljünk el egy szigorú tanterv nélküli iskolát!
Háttéranyagok
A témát kidolgozó szakértő:
Dr. Nahalka István
oktatáskutató, ny. egyetemi docens