Mit mérnek a jegyek? Szükség van osztályzatokra? Milyen a jó értékelés? Mi a célja?
Át lehet-e lépni mélyen bevésődött sémáinkat az értékelés területén? Lehet a gyerekeket jegyek nélkül is motiválni? Mit mér a felvételi? Mennyire pontosak a mérések?
Mit jelent a szülő számára, ha a gyereke évvégi jegye hármas történelemből?
Röviden
Magyarországon a pedagógusoknak, de a laikusoknak a többsége is a tanulás eredményességével kapcsolatban évszázadok alatt kialakult elveket és módszereket (felelések, röpdolgozatok, témazárók, vizsgák) soha nem kérdőjelezi meg, valamifajta objektív adottságoknak tekinti, amelyek nem is lehetnének másképpen. A modullal való foglalkozás legfőbb célja, hogy ezt a kritikátlan szemléletet önmagukban a résztvevők megkérdőjelezzék (vagy szerényebben: jól megértsék a súlyos kritikát) és váljanak nyitottá más, az uralkodó elveket és módszereket meghaladó értékelési elvek és formák iránt.
Milyen más elképzelések és milyen más gyakorlatformák léteznek az értékelés területén? Felkínáljuk egy radikális újraértelmezés lehetőségét az értékelési folyamatokkal kapcsolatban, az elképzelésből eredő gyakorlati megoldásokat elemezhetik a résztvevők.
A témát kidolgozta: Dr. Nahalka István oktatási szakértő, ny. egyetemi docens
Kiknek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek
Pedagógusoknak
Tanítóknak, tanároknak, oktatóknak, szakoktatóknak, igazgatóknak
Fejlesztő szakembereknek
Iskolai dolgozóknak
Asszisztenseknek, könyvtárosoknak, iskolatitkároknak
Álláspontok vitára
- Osztályzatok nélkül nem tanulnak a diákok.
- Egy számjegy pontosan, érthetően kifejezi a gyerek tudását.
- Attól komoly egy tantárgy/pedagógus, hogy osztályoz.
- Nem az iskolának, hanem az életnek tanulunk.
- Versenyre szükség van.
Hogyan lehet erről beszélni?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben többféle szakma/érdekelt fél van jelen.
Problématérképpel
Gyűjtsük össze az osztályozással és a szóbeli értékeléssel kapcsolatos problémákat! Melyik melyikhez kapcsolódik?
Minikutatással
Előzetesen kérdezzük meg a helyi szülőket, pedagógusokat, tanulókat...! Beszéljük meg a válaszokat!
Vitával
Saját véleményünket képviselve vagy más fejével gondolkodva.
Olvasással
A modulhoz készült háttéranyag vagy szakirodalmi részletek olvasásával, megbeszélésével.
Pozitív példák gyűjtésével
Gyűjtsünk olyan példákat, amikor az újként itt megismert értékelési rendszer működését már láttuk. Mégha kicsiben is.
Fogalmak tisztázásával
Mi a különbség mérés, értékelés és osztályozás között?
Közös értékeléssel
Értékeljük közösen a közös tanulási folyamatunkat! Több értékelési módszerrel is.
Mi a teendő
Fogalmazzunk meg reális cselekvéseket az osztályozás visszaszorítására!
A témát kidolgozó szakértő:
Dr. Nahalka István
oktatáskutató, ny. egyetemi docens