Gyakori tapasztalat, hogy a szülők és a pedagógusok között kevés a kommunikáció és a megértés, sok a feszültség. Változtatni nem könnyű, mégis elkerülhetetlen, ha jobb oktatást szeretnénk gyerekeinknek.
A pedagógusok már most is a végletekig túl vannak terhelve, és a szülőkkel való kapcsolattartás a fontossági sorrendben gyakran az utolsók között szerepel. Mégis úgy gondoljuk, bőségesen megtérül a szülői kapcsolattartásba fektetett energia.
Ezzel egyrészt a napi munkát is megkönnyíthetjük, a jobb együttműködés pozitívan kihat a gyerekekre, javulhat az órai munka hatékonysága. Másrészt az országos oktatáspolitikai problémákban, köztük akár a pedagógusok méltó anyagi és erkölcsi megbecsülésében is csak a társadalmi támogatottság javításával tudunk előrelépni, és ezt helyi szinten kell elkezdeni.
A beszélgetés során segíthetjük egymást annak megértésében, hogy egyes konkrét esetekben mi okozhatja a nehézséget és az elakadást a pedagógusok-szülő kapcsolatban, és konkrét gyakorlati tippeket is adunk, amik segíthetnek.
Röviden
Nem szimmetrikus a pedagógus-szülői kapcsolat; a kereteket elsődlegesen a pedagógusok határozzák meg, és így a pedagógusok többet is tudnak tenni a helyzet jobbításáért: az iskolában, óvodában általában akkor tud beindulni egy kezdeményezés, ha azt egy-egy pedagógus felvállalja, de a szülők közül többen szívesen csatlakoznak a pedagógusok kezdeményezéseihez; közösen, csapatban mindig könnyebb az előrelépés, és ezáltal a pedagógusok terhei is csökkenhetnek.
Fontos, hogy a szülő is aktív részt vállaljon az együttműködésben, megértő figyelemmel kövesse a pedagógusok visszajelzéseit, hiszen a pedagógusok csakis a szülők támogatása mellett tudják jól végezni munkájukat.
A szülői nevelés és a pedagógusi munka kiegészítik egymást; a pedagógus csak akkor tud hatékony lenni, ha szülőként mi is aktívan neveljük a gyerekeket és otthon következetesen elvárjuk tőlük a szabályok betartását. Fontos, hogy szülőként vegyünk részt az iskola életében, éljünk a felkínált részvételi lehetőségekkel; vegyünk részt a programokban. Kommunikáljunk, keressük meg a megfelelő formát a problémákról való odafigyelő, konstruktív beszélgetésekhez, tartsuk a kapcsolatot a pedagógusokkal – természetesen figyelembe véve a pedagógusok határait, lehetőségeit és túlterheltségét is. Egyúttal fejezzük ki elismerésünket, nagyrabecsülésünket mindazoknak, akiket ez érint!
Sok szülő alábecsüli a saját szerepét, pedig a szülői támogatás motiváló lehet a pedagógusnak és a gyermeknek egyaránt. Ha esetleg szülőként elakadunk, problémába ütközünk, akkor nagyobb eséllyel kaphatunk segítséget az iskolában, óvodában, ha máskor mi is segítjük a pedagógusokat, odafigyelünk kéréseikre.
Kinek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Óvodai, iskolai közösségeknek
Pedagógusoknak
Óvodapedagógusoknak, tanítóknak, tanároknak, fejlesztőpedagógusoknak stb.
Fenntartóknak
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek, szülői közösségeknek
Óvodai, iskolai dolgozóknak
Asszisztenseknek, intézményi pszichológusoknak, gyógypedagógusoknak, intézményvezetőknek stb.
Pedagógusjelölteknek
Kérdések
- Jó, ha a szülő jelen lehet az iskola épületében?
- Hogyan tud a pedagógus a gyerek igényei mellett a szülői igényekre is nyitott lenni?
- Szülőként hogyan tudok együttműködni a pedagógussal?
- Hogyan ne legyen a kritikából támadás?
- Ha a gyereknek problémája van, kinek mi a feladata?
- Gyermekeink érdekében hogyan lehetünk partnerek?
Álláspontok vitára
- A szülők gyakran leterheltek, ezért érdektelenek.
- A pedagógusok gyakran leterheltek, ezért érdektelenek.
- A szülőnek nem szabad a gyerek előtt megkérdőjeleznie a tanár döntéseit.
- A pedagógusnak alkalmazkodnia kell a gyerekek és a szülők igényeihez.
- A problémákat a tanárnak, diáknak, szülőnek együtt kell megbeszélnie.
Hogyan lehet erről beszélni?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben többféle szakma/érdekelt fél van jelen.
Személyes történetekkel
Amikor félreértés volt köztünk. Amikor az információ hiányzott.
Jó gyakorlatok megismerésével
Számos jó gyakorlat létezik régről, a jelenből itthonról és külföldről.
Közhelyekkel, tévhitekkel
Mi a gyökerük? Mikor érvényesek? Mit tehetünk ellenük?
Mi a teendő
Fogalmazzunk meg reális cselekvéseket az együttműködés javítására!
A témát kidolgozó szakértő:
Miklós György
a Szülői Hang képviselője