Esély és esélytelenség

logo

Miért van esélyegyenlőtlenség az iskolában? Jók erre a bejáratott, szokásos válaszaink? Mi az iskola felelőssége? 

Hogyan gondolkodnak a pedagógusok a kérdésről? 

E témában nagyon szokatlan, sokak számára meglepő, provokatív kérdéseket teszünk föl, nagyon megosztó, de megkerülhetetlen válaszokat adunk rájuk.

Röviden

Az iskolában akkor van esélyegyenlőtlenség, ha bizonyos társadalmi csoportokhoz tartozó tanulók érnek el általában rosszabb eredményeket. Vagyis akkor, ha a tanulás és a diákok szociális helyzete erősen összefügg egymással. Miért van esélyegyenlőtlenség? Hogyan keletkezik? Mik a következményei? Mit lehet tenni ellene, már ha valaki valóban tenni akar ellene? E kérdésekre vannak jól bejáratott válaszaink. Az utóbbi időben azonban súlyos kétségek merültek fel ezekkel kapcsolatban. Például azzal, hogy a gyerekek szociális helyzete az oka(!) a rosszabb eredményeiknek. E modulban körbejárjuk a válaszlehetőségeket. Meglepő, sokak számára váratlan következtetésekre is jutunk. De a téma nyitott, minden résztvevő gondolataira és tapasztalataira szükség lesz.

Kinek ajánljuk?

Akit érdekel a jövő

Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.

Óvodai, iskolai közösségeknek

Pedagógusoknak

Óvodapedagógusoknak, tanítóknak, tanároknak, fejlesztőpedagógusoknak stb.

Fenntartóknak

Pedagógusjelölteknek

Óvodai, iskolai dolgozóknak

Asszisztenseknek, intézményi pszichológusoknak, gyógypedagógusoknak, intézményvezetőknek stb.

Szülőknek

Családnak, nagyszülőknek, szülői közösségeknek

Kérdések

Álláspontok vitára

A témát kidolgozó szakértő:

Dr. Nahalka István

oktatáskutató, ny. egyetemi docens