A CKP Önfejlesztő Közösségek Projektben az egyes témák, azaz a programcsomag egyes moduljai az igények, a csatlakozó csoportok érdeklődése mentén fognak alakulni/készülni. Indulásként viszont a CKP munkacsoportja ajánl fel témákat, melyeket kapacitása szerint kezd kidolgozni.
Elérhető és tervezett témák

Értékelés (hamarosan elérhető)
Bár lehet, hogy magunk nem tennénk első helyre, mégis, sok tapasztalat azt mutatja, hogy nagyon sokan érdeklődnek az értékelés kérdései iránt. E kérdésben nagyon határozottan teljes paradigmaváltásra lenne szükség, a gyakorlatban a célcsoportjaink tagjai azonban nagyon is a mai pedagógiai értékelési folyamatok szükségszerű ellentmondásosságának kérdéseit vetik fel. Izgalmas feladat írni egy olyan modult, amely kiindul a mai helyzetből, ad valamifajta ma követhető pedagógiai választ is a kérdésekre, de eljut a mai értékelési kultúrával való szakításig is.
Iskolaválasztás – szelekció
„A család már kész ideg: hol tanuljon tovább a gyerek?”. Mi a szelekció az iskolarendszerben, hogyan működik és mi a következménye? Nem csak azokra nézve, akik kárvallottjai a folyamatnak, hanem az úgymond „elit” számára. Tényleg előnyös számukra a szelekció? A következmények kíméletlenül kritikus vizsgálata. Összefoghatnak-e a szülők a helyzet radikális átalakítása érdekében? Társadalmi egyenlőtlenségek, szolidaritás hiánya… (Ez a téma rendkívül nehezen feldolgozható a mai körülmények között, csak olyan helyen ajánlható, ahol legalább kiegyenlített vitára van remény a szelekciót fenntartani illetve az azt megszüntetni kívánók között. Ez is egy olyan téma, amely cseppben mutatja a tengert.)
Olvasás (hamarosan elérhető)
Kell-e és hogyan olvasni és olvastatni az Mesterséges Intelligencia korában? Az olvasásnak a tanulás hatékonyságában, az életminőségben, a társadalmi mobilitásban/sikerességben betöltött szerepét kutatások igazolják. Az olvasáskutatások és a szövegértési tesztek mégis lesújtó tendenciákat mutatnak. Ennek egyik oka, hogy a témát számos közhely és hárítás övezi, amelyek rossz gyakorlatokat szülnek többek között az óvodákban, iskolákban, a szülők és a diákok mindennapi gyakorlatában. A hatalom érdeke, hogy ne tudjunk olvasni? A közoktatás nem képes változni? Mitől rekesztődnek ki oly sokan az olvasás nyújtotta előnyökből?
Kisiskolák
„Forró krumpli” a kisiskolák kérdése. A legtöbb kérdésben egymással hangot találó szakértők is hamar hajba kapnak e téma vitatása során. Olyan csoportoknak ajánlható, amelyeknek tagjai szívesen dolgoznak fel szerteágazó, nem egykönnyen megítélhető, vitára bőven okot adó témát, amely azonban a mai iskola szinte minden baját érinti.
Játék vs. tanulás
„Komoly tanulás” vs „csak játszunk az órákon” (cím lehet: „Tessék mondani, mikor fogunk tanulni?”). Hogyan alakult át a pedagógiai kultúra a fejlett iskolarendszerrel rendelkező országokban a 20. században? Mi történik akkor, amikor a tanórán drámapedagógiai módszereket alkalmazunk, strukturált vitát folytatunk, projekt van, ötletrohamot tartunk, konkrét termelőmunkában vesznek részt a gyerekek? Tényleg csak „játszadozás? Vagy a pedagógia „elhúzódó”, idestova 120 éve tartó forradalma? És mi van mögötte? A tanuláskép, a gyermekről alkotott felfogás, a pedagógusszereppel kapcsolatos tudás radikális átalakulása. Ezt az utat azonban csak viszonylag kevesen járták végig Magyarországon.
Tanterv nélkül?
Milyen lenne egy olyan iskolai világ, amiben a központi, de még a helyi tartalmi szabályozás sem kötné meg a pedagógus kezét a differenciálásban? Ez a téma szorosan kötődik, sőt átfed a pedagógusok autonómiáját tárgyaló javaslattal. Ez nem baj, az alternativitás növeléséről van szó. Ez a modul inkább a tantervekkel foglalkozna. Akár mindkettőt megtarthatja egy csoport, okosan összefűzve a két modult. A cél annak beláttatása lenne, hogy még a tananyag mennyiségének az elfogadható (értsd tanítható) szintre csökkentése sem old meg semmit. Egyébként nem is jelent semmit, mert iskolánként, tanulócsoportonként és tanulónként is szélsőségesen eltérő mennyiségű tanulást tudnak a gyerekek produkálni, ráadásul eltérő területeken is különböző terjedelemben.
A pedagógusok autonómiája
Egyáltalán nem csak pedagógusoknak ajánlható téma. Miért harcolnak most viszonylag sokan (de nem mindenki)? Miért megosztó a téma? Miért fontos a gyerekek szempontjából a pedagógusok autonómiája? Mit vonz magával a pedagógusok autonómiájának lényeges növelése (az előíró, részletes tantervek eltűnése, a tankönyvek funkciójának gyökeres átalakulása, a pedagógusok pedagógiai tudása fontosságának hatalmasra növekedése stb.)?
Esély – integráció
Az iskolai esélyegyenlőtlenségek „valósága”. Ebben a modulban a magyar oktatás legnagyobb problémájával lehetne megismerkedni alulnézetből. Bár elméletek állnának a középpontban (deficitelmélet, felzárkóztatási elmélet, integrációs elmélet, az esélyegyenlőtlenségek adaptív pedagógiai elmélete), azonban a tárgyalás során nem az elméletek magyarázatára fektetnénk elsősorban hangsúlyt (ezek legföljebb az összefoglalásban kerülnének elő), hanem a tanulási folyamat problémaközpontú kellene, hogy legyen. A hétköznapokban is érezhető problémákból, ellentmondásokból kellene kiindulni, a pedagógusok, a szülők és a diákok saját bőrükön érezhetik az iskolai esélyegyenlőtlenségek alakulásának minden baját. A cél az lenne, hogy a résztvevőkben megszülessen az a gondolat, hogy a jelenségeknek létezik egy olyan következetes magyarázata is, amelyben az iskolai esélyegyenlőtlenségeket maga az iskola hozza létre, és ismét az egész társadalom látja ennek a kárát.
További témák
- Iskolai agresszió