Szervezeti kérdések
A CKP-nak jelenleg 55 szervezet a tagja. 2024-ben nem jelentkezett új tag. A korábban csatlakozott szervezetek közül 1 (a Keresztény Pedagógiai társaság) megszűnt.
Az Ügyvivő Testület (ÜT) tagjai elsősorban levelezőlistájukon tartják a kapcsolatot, emellett kb. negyedévenként online vagy személyes megbeszélést is tartottak. A felmerülő kérdésekben minden esetben konszenzussal döntöttek.
Annak ellenére, hogy a tavalyi plenárisan döntöttünk arról, hogy az ÜT-ben a diákszervezetek képviselője is részt vehet, ez nem történt meg: az ADOM nem reagált a felkérésre, az EDF CKP-ba vonása a szervezet aktivitási problémái miatt nem került megvitatásra.
Az ÜT munkáját az Aquincumi Egyetem támogatásának köszönhetően januártól októberig félállású asszisztens segítette: február elejéig Weszely Kinga, utána Csernai Mihály. Mindketten felmondással távoztak. Újabb „castinggal” nem próbálkoztunk, több személy között osztottuk ki a munkát. A Faliújság összeállítását mostanáig folytatta Csernai Mihály, a legfontosabb adminisztrációs, kapcsolattartási és kommunikációs tevekénységeket és a Facebook kezelését Gyenes Zsuzsa vette át; 2025 februárban a munkába bekapcsolódott Jenei-Forray Norma, de egyéb elfoglaltságaik miatt kettejük együttes átlagos napi óraszáma sem nagyon haladja meg a két órát.
A CKP forrásait továbbra is a CKP Alapítvány a Tanszabadságért – korábbi nevén Alapítvány a Tanszabadságért – kezeli. Bejegyzésre került az Alapító okirat megváltoztatása a névváltozással, az alapítók és a kuratórium megváltoztatásával. (Alapítók Gyarmathy Éva, Ritók Nóra és Földes Petra, a kuratórium elnöke Juhász Ágnes, tagjai Ercse Kriszta és Nahalka István). A feladatok közé bekerült a jogi és pénzügyi háttér biztosítása CKP számára.
Az Alapítvány megkapta a jogot az 1 %-os felajánlások fogadására, majd a közhasznú státuszt is megszerezte.
A CKP aktívan részt vett az oktatási civil mozgalmak összefogásának, a KAPOCS-nak a tevékenységében. Civil megfigyelő szervezetként kapcsolódunk a Gyermekjogi Civil Koalíció munkájába. Tagja lettünk a Civilizáció Koalíciónak.
A szervezeteket és az aktivistákat két levelezőlistán tájékoztattuk a hozzánk érkezett hírekről, felkérésekről, állásfoglalásainkról, így kértük ki véleményüket is. Kisebb-nagyobb rendszerességgel összefoglaltuk a levelezőlistákon érintett témákat, a honlapon, Facebookon megjelent cikkeket, posztokat, az oktatási történéseket. Nyáron ezen összefoglalók szerepét a CKP nyilvános hírlevele, a Faliújság vette át.
A CKP tevékenysége
1. Szakmai tevékenység
Kiadvány
Szükséges és lehetséges címmel megjelentettük a 2022-es választások előtt az ELEGY Oktatáspolitikai Szakbizottsága által készített szakpolitikai anyagot, és a bemutatására konferenciát szerveztünk.
Események, rendezvények
- Tanítanék Évértékelő konferenciája – 2024. március 3.
- Mit tehetnek az önkormányzatok az oktatásért? – a CKP és a Tanítanék közös konferenciája 2024. április 17.-én
- Szükséges és lehetséges – könyvbemutató konferencia – 2024. május 9.
- Részvétel a Pedfeszten – szóróanyagok, kerekasztal – 2024. augusztus 23.
Állásfoglalások, közlemények, nyílt levelek
A CKP 2024 januárjától 2025. február végéig 16 alkalommal adott ki állásfoglalást, közleményt a következő kérdésekben:
- Vélemény a tanárbéremelési koncepcióról – 2024.01.06.
- A bántalmazás eltusolóinak felelősségéről – 2024.02.08.
- Állásfoglalás a választásokkal kapcsolatban – 2024.02.09.
- A technikumi tanulók érettségi felkészüléséről – 2024.03.29.
- Állásfoglalás a pedagógusok új teljesítményértékeléséről – 2024.04.09.
- A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen való tanárképzés létrehozásával szemben – 2024.05.23.
- Tiltakozás a gyermekek kampánycélú felhasználása ellen – 2024.06.06.
- Tiltakozás a katonák pedagógusként való alkalmazása ellen – 2024.06.18.
- Állásfoglalás a saját informatikai eszközök iskolai használatáról – 2024. 08. 09.
- Állásfoglalás a Madách Gimnázium igazgatójának felmentéséről – 2024.08.28.
- Az OECD jelentés kormányzati kommunikációjáról – 2024.09.13.
- Az igazgatók cenzori fealdatairól – 2024.10.03.
- A pedagógus-továbbképzés új rendszeréről – 2024.12.03.
- A civilek iskolai jelenlétének feltételeiről – 2025.01.17.
- Szakmai vélemény a kompetenciamérés eredményeinek pontszámmá és iskolai érdemjegyekké alakításáról – 2025.02.11.
- Oldja meg az óvoda! – Kritikus pontok az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának tervezetében – 2025.02.18.
Jogszabályok véleményezése
- Minden esetben véleményeztük az oktatást érintő jogszabálytervezeteket. Véleményünket az egyeztetésre adott mailcímen kívül a sajtónak is eljuttattuk és a honlapon is feltüntettük.
- Tavaly nyolc, idén februárig újabb két jogszabályt véleményeztünk. Ezekről általában állásfoglalást is kiadtunk.
- Egyeztetés vagy komédia? címen elérhetővé tettük a tervezeteket és a hozzájuk érkezett véleményeket, rámutatva, hogy a köznevelési államtitkárság az összes javaslatot elutasította
Közérdekű adatok kikérése és közzététele
Az Átlátszó KiMitTud rendszere segítségével tavaly 10, az idei első két hónapban újabb három alkalommal kértünk ki adatokat, egyes esetekben több lépcsőben. Fenti témák vonatkozásában 7 alkalommal kaptunk legalább részleges adatot.
A kapott adatokat elemeztük, közzétettük, eljuttattuk a sajtónak és a civileknek.
Egyéb elemzések
- A pedagógusképzésre jelentkezők adatai
- Nemzetközi mérések eredményei (TIMMS és ICILS)
- OECD Oktatási jelentése és A közoktatás indikátorrendszer
- Az új felsőoktatási felvételi pontrendszer
- A konzervatív pedagógia és a vele kapcsolatos kormányközeli anyagok
Szakmai segítség nyújtása
- Felkérésre előadóként részt vettünk eseményeken
- Reagáltunk a Momentum szakmai témájú megkereséseire
- Reagáltunk az újságírói megkeresésekre
- Segítettünk tanároknak a NAT-vizsga és a TÉR tárgyában az Oktatási Hivatalhoz írott levél megfogalmazásában
- Segítettünk a szakgimnáziumban érettségiző tanulók szüleinek
2. Kommunikációs tevékenység
Honlap
- Az év folyamán 55, többségében elemző, értelmező, összefoglaló jellegű cikk került fel a ckpinfo.hu honlapra. Az év folyamán 16 ezer látogató 71 ezer látogatást tett az oldalon. Az organikus keresésből eredő belépések háromszorosára nőttek. A leglátogatottabb cikk Gyarmathy Éva impulzuskontroll-zavarról szóló cikke 2700 látogatással (4 év alatt), de idén februárban ezt jóval felülmúlta az óvodai alapprogramról szóló cikk 5000 fölötti megtekintése. örömteli, hogy régebbi cikkeknek is volt 200 fölötti megtekintése, de sajnálatos módon sok komoly munkával készült cikk csak 30-50 embert ért el.
- Állásfoglalásaink, szakmai anyagaink mellett hírt adtunk további fontos történésekről is.
- Az események kronológiáját nem sikerült mindig vezetnünk, de remélhetőleg hamarosan pótolni tudjuk az elmaradást.
- Működtetjük az uainfo.hu honlapot. Új híreket ugyan ritkán helyezünk el, de a jogszabályváltozásokat átvezetjük.
Hírlevél
Belső hírlevelünket nyáron felváltotta a nyilvános Faliújság, amelyből eddig 9 szám jelent meg. Az informatív, tetszetős külsejű dokumentumok honlapunkról elérhetőek. (A design Csernai Mihály munkája.)
A hírlevelet a CKP levelezőlistáira és kb. 60 feliratkozottnak küldjük el.
Sajnos, a hírlevelet igen kevesen olvassák, max. 70-en nyitják meg a honlapon, pedig ez kellene legyen a CKP tagok és a nagyközönség tájékoztatásának is az eszköze. AZ okokat valahogy fel kellene deríteni.
- A honlapcikkek mellett megosztottuk az érdekesebb oktatási témájú eseményeket, a fontosabb interjúkat és médiamegjelenéseket.
- Az év folyamán kb. száz poszt született.
- 6800 követőnk csaknem fele budapesti, háromnegyede nő, és csak a negyede fiatalabb 45 évesnél.
- A Facebook politikájának változása következtében a korábbiakhoz képest drasztikusan csökkent a nem hirdetett posztok eléréseinek száma; tipikusan 150 és 350 között változik. Időnként előfordul azért több ezres elérés is: az óvodai alapprogrammal kapcsolatos poszt 5000 feletti megtekintést generált. Sajnálatos módon az interakciók száma is igen alacsony, pedig ezek alapján növekedhetne az elérés is. Próbálkozásaink ellenére erre nem találtunk megoldást.
YouTube csatorna
- videók száma: 24, ebből 12 került fel 2024-ben (Az Önfejlesztő Projekt videóinak feltöltése folyamatban van)
- videók látogatottsága: 3450 megtekintés
- feliratkozók száma: 68
Médiajelenlét
- Állásfoglalásainkat, közleményeinket minden alkalommal eljuttattuk a médiának, ami számos megjelenést és megkeresést eredményezett.
- A sajtót meghívtuk szakmai konferenciáinkra is.
- A CKP szóvivője és stratégiai munkacsoportjának vezetője, Ercse Kriszta és Nahalka István számos alkalommal nyilatkozott rádiókban, tévéadásokban. Több esetben voltak hosszabb műsoroknak is a szereplői. Mellettük a CKP nevében egy-egy téma esetén mások is nyilatkoztak.
- Együttműködtünk a Szabad Vonalzóval (szavon.hu), a Tanítanék oktatási híroldalával.
- Cikkeket írtunk és interjúkat adtunk hírportáloknak
3. Mozgalmi tevékenység
- Mozgalmi eseményeket idén nem szerveztünk
- Szolidaritásunkat fejeztük ki Iványi Gáborék intézményeinek megszüntetése és a Madách igazgatójának elbocsátása miatt
Projektek
- Önfejlesztő Közösségek Projekt
Szemléletformálást szolgáló programunkban 14 modul került kidolgozása, több-kevesebb mélységben. A program során műhelyfoglalkozás jellegű beszélgetéseken a résztvevők egy-egy, az óvodák, iskolák életét meghatározó témát járnak körül.
A Tanítanékkal együttműködve eddig online formában 12 témában 19 eseményt tartottunk meg, a többiek megtartására a közeljövőben kerül sor. Egy alkalommal a Részvétel hete keretében, a Civil Kollégium Alapítvány támogatásával részvételi eseményt tartottunk, egy alkalommal pedig egy iskolában szervezett eseményt tartottunk meg.
Az eredeti elképzelés az volt, hogy létező vagy a célra létrejött kisközösségek beszélik meg a témákat, azonban ezt a célt nem sikerült elérnünk.
A projekt szakmai vezetője Nahalka István, pedagógiai vezetője Dömsödy Andrea.
- Semmit rólunk nélkülünk
Az Oktatói Hálózat által kezdeményezett, a CKP és a Tanítanék által támogatott „Az oktatáskormányzás társadalmasítása” című projekt célja, hogy az érdekelt társadalmi szervezetek körében egyetértésre jussunk arról, hogy milyen intézményrendszert és szabályozást javaslunk a pártoknak ahhoz, hogy az esetleges rendszerváltás esetén hatékonyan tudjunk részt venni az oktatáspolitika formálásában.
A projekt indításaként 2024 őszén egy háromrészes beszélgetéssorozatra került sor, amelyen meghívott szakértők járták körül a felvetett kérdéseket.
Problémák
Mint a tételes beszámolóból látható, a CKP igen aktív, sokrétű és értékes tevékenységet végzett 2024 folyamán is.
Beszélnünk kell azonban arról is, mi nem sikerült elképzeléseink szerint, milyen nehézségek voltak és várhatók a jövőben.
Továbbra sem sikerült jelentősen növelni a szervezetek aktivitását, és több aktivistát bevonni a munkába. Az 55 tagszervezet közül kb. 5 olyan van, amelyik tagjainak véleményét képviselve, szervezetként aktívan részt vesz a CKP tevékenységében. Emellett van még kb. 10 szervezeti képviselő, aki többé-kevésbé aktív. (A szervezetek között van 5-6 olyan, akik kezdettől csak demonstratív jelleggel vesz részt a munkában, és 10-12, amelyik formálisan létezik ugyan, de ténylegesen nem működik.) A szervezeteket nem képviselő, a munkacsoportokhoz csatlakozott aktivisták néhány kivétellel láthatatlanná váltak.
A problémafelvetésekre ugyan általában érkezik annyi reakció, hogy felelősen lehessen véleményt alkotni, azonban sokszor még azok a szervezetek sem reagálnak, akik az adott témában kifejezetten érintettek. Az pedig nagyon ritkán fordul elő, hogy a felvetett problémákat a hozzá legjobban értő össze is foglalja oly módon, hogy az alapja lehessen egy cikknek, állásfoglalásnak – bár idén erre volt pár igen jó példa. Így az, hogy milyen problémával tudunk érdemben foglalkozni, alapvetően néhány ÜT-tag kapacitásán múlik. Az önfejlesztő közösségek projektbe ugyan sikerült szakértőket bevonnunk, azonban csak két-három ember van, akit esetleg az ÜT valamilyen eseményre, megbeszélésre delegálni tud, holott a kompetenciák alapján sokkal több ilyen lenne. Ez nagyon sérülékennyé teszi a CKP-t, különös tekintettel a munkacsoport-vezetők életkorára.
Ugyan a tavalyi évben biztosítva volt a CKP anyagi háttere, és az idei éves működés is szerződéssel megalapozva biztosítva van, azonban jelenleg csak egyetlen támogatóra számíthatunk. A forrásbevonás érdekében tett erőfeszítéseink eddig eredménytelenek voltak. Pályázati forrás bevonását nagymértékben befolyásolja az, hogy kiket lehet bevonni a pályázat megírásába és végrehajtásába.