Mint arról korábban többször írtunk, a mostani érettségin a szakgimnazistáknak olyan új szakmai érettségi tárgyból kell vizsgázniuk, amelynek követelményeit egy négy hónappal korábban, december 28-án megjelent rendelet szabályozza.
A szakmai tárgyak írásbeli érettségijét május 17-én tartották.
A Tanítanék Mozgalom várja az érettségivel kapcsolatos visszajelzéseket.
Kérjük, minél többen jelezzétek tapasztalataitokat!
A visszajelzéseket a Tanítanék Mozgalom hamarosan nyilvánosságra hozza.
Aki úgy érzi, hogy tapasztalataival megerősítheti, hogy az eljárás alapjogsértő, kérjük, jelezze ezt az ombudsmannak! Levelében jelezze, hogy a Civil Közoktatási Platform ajb-1147/2017 számú beadványát kívánja alátámasztani.
Az első visszajelzések közül a legszomorúbbak azoknak a jelzései, a négy-öt évet végggürcölték, jó tanulmányi eredményt értek el, de szakirányú továbbtanulásukat lehetetlenné teszi, hogy négy hónap alatt nem tudtak megfelelően felkészülni a számukra ismeretlen követelmények alapján.
Kétségbeejtő, hogy a szakmai tanárokat milyen helyzetbe hozta az, hogy másból kellett a tanulóknak vizsgázniuk, mint amire korábban felkészítették őket. Sok diák hangsúlyozza, hogy tanáraik emberfeletti erőfeszítéseket tettek, hiszen nem álltak rendelkezésre gyakorló feladatsorok, az idegen nyelvű vizsgához az utolsó hónapokban kellett a tanároknak lefordítaniuk a tananyagot. A tanárok erőfeszítéseit a diákokon kívül senki sem köszönte meg, sőt, nem is mernek a vizsga nehézségére, a tanulók rossz eredményeire panaszkodni, mert félnek, hogy őket teszik érte felelőssé.
Az írásbeli első tapasztalatai alapján nagy eltérések voltak az egyes ágazatok vizsgáinak nehézsége között. A gépész vizsga például igen nehéz volt, középszinten olyan feladatot is adtak, ami az őszi emelt szintű érettségi feladatsorban is szerepelt. A szaktanárok már a követelmények nyilvánosságra hozatalakor jelezték, hogy azok magasabbak a szokásosnál – hiába. Ráadásul idén nem lehetett függvénytáblázatot sem használni. Panaszos levelünkre azt a választ adta a minisztérium, hogy a szakértők tudják, mit miért nem engednek meg. Más ágazatnál is előfordult, hogy nem lehetett képletgyűjteményt használni – ezt nyilván ugyanaz a "korszerű szemlélet" indokolja, mint a kronológiát használó történelemi atlasz tiltását.
Az már csak hab a tortán, hogy a feladatsorokba hibák kerültek, amit a figyelmes tanárok jeleztek érettségi közben a diákoknak.
Ahol könnyű volt a vizsga, ott a jobb tanulók azon keseregnek, hogy ilyen nehézségű feladatokat könnyedén meg tudtak volna oldani, ha időben megkapják a tájékoztatást.
Mint ismeretes, próbáltuk tisztázni, hogyan vehetik igénybe a felmentéseket a vizsgán azok, akik korábban fel voltak mentve az osztályzás alól. Úgy tűnik, ennek ellenére általában nem kaphattak felmentést a tanulók például a számolás értékelése alól, részben, mert ennek feltételeit nem biztosították, részben, mert az iskolák semmiféle hivatalos tájékoztatást nem kaptak az érettségivel kapcsolatban.
A tájékoztatás annyira elégtelen volt, hogy volt olyan estis osztály, aki csak a ballagáskor tudta meg, hogy számára is kötelező lesz a szakmai érettségi. (Hogy ez az érettségire jelentkezéskor miért nem derült ki, az rejtély.)
Hiába ígérte Palkovics államtitkár, hogy az érettségiztető tanárok minden segítséget megkapnak a felkészítéshez, és Maruzsa helyettes államtitkár, hogy tájékoztatókat fognak tartani az igazgatóknak, semmi ilyen nem történt. Az internetre egy-egy mintafeladatsor került fel (a kéttannyelvűeknek is csak magyar nyelven) – ez volt a nagy segítség….Sokan panaszolják, hogy a vizsgán kapott feladatok nem is hasonlítottak a mintafeladatokra.
A tragédia az, hogy a helyzet nem fog javulni.
A mostani kilencedikesek kerettanterve eltér az idősebbekétől, tehát nekik más követelmények szerint kell majd érettségizniük. Ezekről a követelményekről még semmi hír!
A kerettanterveknek megfelelő szakmai tankönyvek nincsenek – hiszen az államosított tankönyvkiadás nem foglalkozik a sokféle , kis példányszámú szakmai tankönyvekkel, a nem állami kiadók pedig támogatás és a közismereti tankönyvek haszna híján nem tudnak új könyveket fejleszteni.
Egyre kevesebb a szakmai tanár, így sok helyen nem szakosok (néha nem is tanárok) helyettesítenek. Az iskolák nem is panaszkodnak emiatt, sőt, igyekeznek titkolni, nehogy a szabálytalanságért rajtuk verjék el a port.
A sajátos nevelési igényű és a tanulási nehézséggel küzdő tanulók a későbbiekben még kevésbé tudnak majd a szakgimnáziumokban leérettségizni, hiszen az érettségi mellett kötelező lesz egy szakképesítést adó szakmai vizsgát is tenniük, amelyen nem kaphatnak felmentést a szakmai követelmények alól.
Senki nem foglalkozik azzal, kik a felelősek azért, hogy a jelenlegi érettségi követelmények ilyen későn jelentek meg, mikor a változásról már 2013-ban határoztak, és miért nem tudunk még semmit a következő követelményrendszerről sem.