
Röviden
Sokan tévesen hiszik, hogy csak 18 éves koruktól kezdve rendelkeznek jelentős jogokkal, például a szavazati jog. Más esetekben az iskolai diákok jól ismerik a tanárok által közölt szabályokat és kötelességeket.
Az Oktatási Jogok Biztosának Hivatala által tervezett felmérés adatai alapján elmondható, hogy a diákság körében a jogismeret szintje elég alacsony.
Az oktatási intézményekben és az iskolai közösségben fontos, hogy a diákok tisztában legyenek a saját jogaikkal, és tudják, hogy mikor és hogyan használják azokat. Például, ha egy diák nem ismeri fel, ha megsértik a jogait, vagy nem tud segítséget kérni, védelmezni azokat, akkor könnyen lehet, hogy nem kapja meg a mindenkit megillető egyenlő bánásmódot az iskolában.
Kiknek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Diákoknak
Általános és középiskolában egyaránt.
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek
Iskolai dolgozóknak
Tanítóknak, tanárokoknak, asszisztenseknek
Intézményvezetőknek
Igazgatóknak, helyetteseknek
Pedagógusjelölteknek
Pedagógusjelölteknek
Gyerekekkel foglakozóknak
Védőnő, gyermekorvos, szociális munkás, családsegítő...
Kérdések
Álláspontok vitára
- Hogyan kommunikáljunk, ha egy tanár nem ért egyet a jogaink érvényesítésével?
- Kihez fordulhatunk?
- Hogyan kezeljük, ha az értékelést szubjektívnek látjuk?
- Hogyan, honnan tájékozódnak a szülők? Mit mondhat el egy pedagógus?
- Ha az osztálytársamnak szüksége van rá, segítek jogai érvényesítésében.
- A diáknak joga van inni az órán.
- A pedagógusok tudják, mi szolgálja a gyerekek érdekeit.
- A diákönkormányzat a diáknapok szervezésén, diákújságon keresztül segíti az önállóságot.
Hogyan lehet erről beszélni?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben többféle szakma/érdekelt fél van jelen.
Problématérképpel
Gyűjtsük össze a diákjogokkal, gyermeki, emberi jogokkal kapcsolatos problémákat! Mi mihez kapcsolódik?
Minikutatással
Előzetesen kérdezzük meg a helyi szülőket, pedagógusokat, diákokat...! Beszéljük meg a válaszokat!
Jogértelmezéssel
Előzetesen kérdezzük meg a helyi szülőket, pedagógusokat, diákokat...! Beszéljük meg a válaszokat!
Előadással
Összefoglaló tájékoztató.
Szituációs játékokkal
Helyezkedjünk a helyzetbe! Játszunk el helyzeteket!
Mi a teendő
Fogalmazzunk meg reális cselekvéseket az intézmény diákjogi helyzetének javítására!