2021-22-ben szakértők, pártok és civilek az ELEGY Oktatási Szakbizottságban másfél éven át együtt dolgoztak annak érdekében, hogy megszülessen egy szakmailag és politikailag is elfogadható oktatási koncepció. A részanyagok összesítésével létrejött egy, az ellenzéki pártoknak szóló oktatáspolitikai ajánlás, amelyre azóta 100 pont néven szokás hivatkozni, valamint néhány fontos témában a szakbizottság munkacsoportjai is kidolgoztak javaslatot.
A koncepció méltatlanul és érthetetlenül nem kapott figyelmet létrejöttekor, holott valós, gyakorlati, és a rendszer komplexitását figyelembe vevő lehetséges megoldást kínál az egyre gyorsabb ütemben leépülő és működésképtelenné váló oktatási rendszer számára.
A megoldási javaslat létrejötte megmutatta, hogy a részvételiségen alapuló döntéshozatal, stratégiaalkotás működőképes, sőt hasznosabb a diktátumoknál. A viták során olyan anyag született, mely kompromisszumokat tartalmaz – de szakmailag elfogadható kompromisszumokat. Az anyag nem a sokszor bírált „szakértői, kislétszámú, elitcsoportos elefántcsonttoronyban” fogant, hanem különböző szereplőcsoportok tudásmegosztásából, diskurzusából született. És nem is a pártok politikai haszonszerzésre való törekvése határozott meg egy látványos tartalmat: a részt vevő pártok a munka során elfogadták, hogy építkezni kell, közép- és hosszú távon.
A Civil Közoktatási Platform és a mögötte álló CKP Alapítvány a Tanszabadságért elhatározta, hogy a nyomtatott és elektronikus formában megjelenteti a megoldási javaslatokat, hogy ismertebbé tegye az alaposan végiggondolt elképzeléseket, és alátámassza az alapértékeként hirdetett részvételi döntéshozatalt.
A 2021-2022-ben létrehozott szakmai anyagot változtatás, aktualizálás nélkül, egy magyarázó előszóval ellátva adjuk közre. A kiadvány az azóta 100 pontként hivatkozott Oktatáspolitikai javaslatok az ellenzéki pártok számára című anyag mellett mellékletként az egyes témák részletesebb kidolgozására létrehozott munkacsoportok anyagait tartalmazz.
Oldalunkon a kiadvány mellett elérhetők az egyeztetési folyamatban használt háttéranyagok is.
A kiadvány adatai:
Nahalka István és Radó Péter (szerk.): Szükséges és lehetséges. Egy közösen megalkotott oktatáspolitikai koncepció. Az ELEGY Oktatási Szakbizottság javaslatai. Budapest, CKP Alapítvány a Tanszabadságért, 2024. 120 p.