Home HírekHírek Nem veszed komolyan? Majd én megmutatom neked! – A kompetenciamérés osztályzásáról

Nem veszed komolyan? Majd én megmutatom neked! – A kompetenciamérés osztályzásáról

2025-02-25

Február 18-án került fel a kormányzati honlapra az a rendeletmódosítás-tervezet, ami szerint már az idei évben megírandó kompetenciaméréseket is dupla érdemjegyekkel osztályozzák és beszámítják a jövő évi középiskolai felvételibe.

A szokásokkal ellentétben a tervezet címe  nem a módosítandó rendelet számára utal, hanem az szerepel címként, hogy „Kompetenciamérés jelentősége„. Az is rendhagyó, hogy a néhány paragrafusos rendeletmódosításnak fellengzős bevezetője van, amely hosszan indokolja a módosítás szükségességét.

Ez pedig az, hogy „növelje a kompetenciamérés jelentőségét a tanulók körében, ösztönözve őket arra, hogy maximális figyelmet és erőfeszítést fordítsanak a teszt kitöltésére”.

Miért van erre szükség? A bevezető szerint azért, mert a „A kompetenciamérés kulcsszerepet játszik a tanulók alapképességeinek felmérésében, miközben visszajelzést ad az intézmények és pedagógusok munkájáról is, ezzel hozzájárulva a köznevelés hatékonyságának javításához.” 

Tudjuk, hogy a kompetenciamérést a tanárok teljesítményértékelésénél is figyelembe veszik. Talán ezzel kapcsolatban merült fel, hogy a tanulók a mérést nem veszik elég komolyan – nosza, vegyük el a kedvüket attól, hogy összevissza kattintgassanak a feladatok megoldásakor!

Igen ám, de ha a mérésnek az egyének számára komoly tétje van,  ha a tanulókat az iskolában és az iskolán kívül felkészítik rá, akkor már nem lesz arra alkalmas, amire kidolgozták – tehát nem segít semmit, ha a tanulók komolyan veszik azt.

Ezzel szemben – mint azt Maruzsa Zoltánnal elküldött szakmai véleményünkben részleteztük – az intézkedés mentális károkat okoz, méltánytalan, növeli az esélyegyenlőtlenséget, és véletlenszerű eredményektől teszi függővé a továbbtanulást.

Mindez nem számít: haladéktalan intézkedéssel kell megakadályozni az impertinenciát, biztosítani kell, hogy a felsőbbség által előírt tevékenység a legnagyobb komolysággal legyen elvégezve. Ha ez megtörténik, az a bevezető szerint „méltó elismerést” érdemel – méltóbbat, mint amit a tanár a diák egész éves teljesítménye alapján számára adhat.

Annyira fontos, hogy az intézkedéseket még az idén bevezethessék, hogy meg sem lehetett várni  a kérdőív kiértékelését, amiben a kompetenciamérés ilyetén értékeléséről kérdezték a szülők véleményét: a visszaküldési határidő után két nappal már fenn is volt a tervezet az interneten.

A Civil Közoktatási Platform társadalmi egyeztetésre beküldött véleménye itt olvasható.

Juhász Ágnes