Home HírekHírek Nehezített és bizonytalan a technikumi tanulók érettségi felkészítése

Nehezített és bizonytalan a technikumi tanulók érettségi felkészítése

2024-03-29

Míg a gimnazisták az írásbeli és a szóbeli érettségi között a felkészülésre koncentrálhatnak, a technikumok 12.-es osztályaiban a 31. héten csak a közismereti tárgyak oktatása fejeződik be. A tanulók a heti 14-15 db szakmai órájukra  az írásbeli és a szóbeli érettségi között is be kell járjanak.

Ez az előírás a technikumok nagy részében a tanév kezdetéig nem tudatosult. Azt pedig sok helyen el sem hitték, hogy ezeket az órákat nem is csoportosíthatják úgy, hogy ne kelljen a tanulóknak minden nap bejárniuk, hiszen a tanév rendje rendelet szerint a 12.-edikesek tanítási napjainak száma ugyanannyi, mint a 9-11.-eseké.


Ha betartják ezeket az előírásokat, akkor a 32.-35. tanítási héten napi 3 tanórát mindenhol meg kell tartani. A kollégisták nem utazhatnak haza, hogy önállóan készüljenek a szóbelire, a messziről bejáróknak pedig három tanóra miatt kell több órát utazniuk – a menetrend azonban nem igazodik a rövidített tanítási napokhoz.


A technikumokban idén 12.-esek az első olyan évfolyamok, amelyek 12.-ben csak előrehozott érettségit tehetnek, az érettségi bizonyítványt csak a  13. év végén letett szakmai vizsga után kapják meg. A szakmai vizsga az ötödik, emelt szintűnek minősülő érettségi tárgy.  A 13. évben a tanulók az idegen nyelv kivételével már nem tanulnak közismereti tárgyakat, bár egy érettségi tárgyból igényelhetnek felkészítést.


A mostani vizsgaidőszakban maximum három vizsgatárgyból tehetnek előrehozott vizsgát a tanulók. A jelentkezések alapján elmondható, hogy12. évfolyamon a tanulók általában három, ritkábban két tárgyból fognak érettségizni. Az érettségi tárgyakra való felkészülésük már csak azért is nehezebb lesz a gimnazistákénál, mert a technikumokban a kötelező érettségi tárgyak óraszáma megegyezik ugyan a gimnáziumokéval, de ezen órák többsége a 9.-10. évfolyamon van megtartva.


Az intézmények egy része nem hadakozik: megtartja a napi három órát. Máshol próbálkoznak azzal, hogy valahogy segíteni tudjanak: kidolgozták a forgatókönyveiket,  próbálnak valami módon tömbösíteni, hogy a szóbeli érettségire is maradjon felkészülési idő. A szakképzési centrumok egy részében azonban tudomásunk szerint még most, az érettségit egy hónappal megelőzően sem reagáltak a beadott elképzelésekre!


Az, hogy a szakmai órák száma 12.-ben nem változik, önmagában is megnehezíti az érettségizők dolgát, és esélyegyenlőtlenséget jelent a továbbtanulásnál azoknak, akik 14 éves kori döntésüket felülvizsgálva nem szakirányban kívánnak továbbtanulni. Nekik a közismereti érettségi nehezítettségért nem jelent kárpótlást, hogy szakirányú továbbtanulásnál élni lehet a szakmai vizsga négyszeres beszámításának a lehetőségével.


Az azonban teljességgel érthetetlen, miért nem lehet a heti óraszámot a napok között átcsoportosítani. Jó lenne remélni, hogy a szakképzés irányítói csak figyelmetlenségből nem szerepeltették a jogszabályban ezt a lehetőséget.


Elvárható, hogy a szakképzés vezetése tegyen valamit a helyzet orvoslására. A centrumok pedig egyrészt próbálják elérni a jogszabályi keretek változását, másrészt keressék a lehetőséget az intézményi elképzelések engedélyezésére. A felelőtlen késlekedés felesleges feszültséget okoz az amúgy is stresszes érettségizőknek és az új rendszerrel először találkozó tanároknak.

Juhász Ágnes