Home Kiemelt témákSztrájk, polgári engedetlenség Alternatív tanórák a sztrájkhéten

Alternatív tanórák a sztrájkhéten

2023-01-12

Utolsó frissítés: 2023. január 17.

 

Kulturális és sportintézmények, vállalatok, civil szervezetek, magánszemélyek is támogathatják az iskolai dolgozók sztrájkját és követeléseit azzal, hogy alternatív tanórákat, alternatív tanítási napokat kínálnak.

A pedagógusok sztrájkját megkönnyíti, ha a sztrájknapokon a gyerekek, diákok nem mennek be az intézménybe. (Kivéve természetesen az ülősztrájkot, amkor a középiskolás diákok az iskolán belülről támogatják az oktatási követeléseket.) A gyerekeknek, diákoknak lehet ezeken az alkalmakon hasznos, értelmes, élvezetes, a magyar közoktatási jelenlegi állapotában hiányzó foglalkozásokat, programokat szervezni. A családoknak ezzel a kisebb gyerekek felügyelete is biztosítható.

A Civil Közoktatási Platform (CKP) az ADOM-mal, a PDSZ-szel és a Szülői Összefogással közösen vállalja, hogy összegyűjti az ilyen kezdeményezéshez csatlakozók adatait, és azt felkínálja olyan tantestületeknek, szülői közösségeknek, ahol szívesen igénybe vennék ezeket.

Az alternatív tanórák tükröt is tartanak a mai magyar közoktatásnak. Mutassuk meg, milyen a gyerekközpontú nevelés-oktatás! Nyújtsunk pozitív tapasztalatot a gyerekeknek, milyen is lehetne a jó óvoda, iskola!

Az iskolai dolgozóknak szóló alternatív továbbképzés programokról önálló bejegyzésben írunk.

Hogyan lehet csatlakozni?

Az alábbi kérdőív kitöltésével jelezheti az, aki szívesen támogatná ezen formán is közoktatás követeléseit. A kérdőív csak a szervezők tájékozódását szolgálja. A kérdések is tájékozódó jellegűek, a válaszok így nem nem vállalások. A nyilvánosságra kerülő programkínálat egyeztetés után kerül a CKP honlapjára. Az egyes alternatív tanóra részletei pedig a partnerek közötti egyeztetés során alakulnak ki.

Itt jelentkezhetsz: https://forms.gle/F47ztGLgiDZS1SWg8

Kérjük, lehetőség szerint január 20-ig jelezzék a fenti adatlapon, akik kínálatot nyújtanának, hogy a hírt el tudjuk juttatni az érdeklődőknek.

Aki nem szeretné, hogy intézménye, szervezete, vállalata nyilvánosan is bekerüljön a sztrájkot támogatók, az üggyel szolidaritást vállalók névsorába, az a CKP közvetítése nélkül is megteheti ezt. Ebben az esetben közvetlenül is felvehető a kapcsolat egyes óvodákkal, iskolákkal, szülői csoportokkal.

Természetesen az is előfordulhat, és reméljük egyre nagyobb számban, hogy a helyi közösségeknek nincs szükségük közvetítésre, mert már egymásra találtak. Ők használják ezt a felhívást inspirációként!Mivel lehet csatlakozni?

Tartalom

Az alternatív oktatási nap vagy tanórák kezdeményezés célja, hogy azok a tanulók, akik a sztrájkot támogatandó nem mennek iskolába, olyan témákkal és/vagy olyan formában foglalkozzanak, amelyek érdekli őket, és az iskolában nem jellemzően vannak jelen. Így kiemelten hasznosak a demokráciával, az emberi jogokkal, a kritikai gondolkodással kapcsolatos programok, de természetesen más tematikájú élményt nyújtó és/vagy fejlesztő program is megjelenhet. Néhány ötlet:

  • emberi jogok, gyermekek jogai, diákjogok
  • demokrácia
  • információs műveltség, kritikai gondolkodás fejlesztése, pl.: álhírek, forráskritika
  • vitakultúra, kommunikációs fejlesztés
  • közösségi tervezés (lehet pl.: teret, szolgáltatást, programot, költségvetést tervezni)
  • vállalati/intézményi nyílt nap – pályaorientáció és/vagy társadalmi kapcsolattartás
  • vállalati családi nap, “Hozd a gyereked a munkába!” nap
  • egynapos olvasótábor, alkotótábor
  • sportválasztó
  • önkéntes közösségi munka (akár közösségi szolgálat keretében)

Időpont

Alapelvként azt ajánljuk, hogy mindenki egyeztessen potenciális együttműködőivel, hogy mely napokon van a környezetében érintett óvodákban, iskolákban sztrájk. Lesznek intézmények melyek minden napon részt vesznek, lesznek amelyek bizonyos napokon. Vagyis a programot, helyszínt kínálók jelöljék be, ha több napon rugalmasan is be tudnak kapcsolódni.

A sztrájkhét kiemelt napja a 2023. január 31., így azon napon lesz feltehetően a legnagyobb igény alternatív programokra. De kérjük, hogy a középiskolásoknak január 31-ére online programot kínáljanak, hogy az ő ülősztrájkjukat támogassák.

Időtartam szerinti lehetőségek

  • egész nap
    • Tartalmasabb, komplexebb program valósítható meg.
    • Különösen a kisebb gyerekek esetén segítség a szülőknek, hiszen ez megoldja a gyermekfelügyeleti problémát.
  • egész délelőtt
    • A félnapos gyerekfelügyelet is segítség a családoknak.
    • Sok esetben a sztrájk délelőtt valósul meg.
  • 1-2 óra
    • Elsősorban a programokra önállóan közlekedő, önállóan részt vevő diákok esetén szervezhető meg.
    • De fiatalabb gyerekek esetén is lehet a sztrájk alkalmas támogatása a helyi igényektől függően.

Szervezeti keretek

Sokféleképpen lehet csatlakozni a kezdeményezéshez. A CKP célja, hogy összekapcsolja a különböző lehetőségeket nyújtó és igényeket szolgáló csoportokat.

  • Vannak intézmények, szervezetek, akiknek van alkalmas helyük, de nincs személyi kapacitásuk.
  • Van, ahol vannak alkalmas személyek – előadók, trénerek, oktatók, művészek, pedagógusok -, és szívesen mennének helyszínekre.
  • És természetesen vannak szervezetek, akiknek minden a rendelkezésre áll, “csak” arra van szükségük, hogy a sztrájkban részt vevő óvodákkal, iskolákkal, szülői csoportokkal egyeztessék az alkalmas időpontot, témát, részleteket.

Földrajzi kérdések

Lehetnek olyan kínálatok, ötletek, amelyek elvihetők az ország bármely pontjára, és lehetnek egy-egy településre vagy kisebb régióra felkínáltak. Ezek meghatározása fontos azok számára, akik partnereket keresnek a gyerekek/diákok alternatív tanóráihoz.

Szervezési problémák

A programokhoz sokszor nem elegendő a tartalom, a helyszín, a foglalkozásvezetők megszervezése. Szükség lehet a gyerekek kísérésére, szállítására is. Ebbe számos támogató szülő és nyugdíjas pedagógus vagy szolidaritást vállaló, de nem sztrájkoló iskolai dolgozó bevonható. Ehhez keressék a helyi iskolai és szülői csoportokat! A program meghirdetésekor mindig tegyék egyértelművé, hogy felnőtt kísérő szükséges-e, és ha igen, milyen arányban, a programhoz!

Egész napos programok esetén a résztvevők étkezésének szervezésére is figyelmet kell fordítani. Ehhez sokszor elegendő lehet az étkezésre kijelölt alkalmas hely biztosítása. Egyes esetekben az ebéd iskolában történő elfogyasztása vagy a hidegcsomag rendelése is megszervezhető lehet.

Nyilvánosság

A sztrájk és a 9 pont követeléseit szolgálja a tiltakozások, alternatívák nyilvánossága is. Ennek az országos médián kívül fontos szereplői a helyi hagyományos és közösségi médiás felületek is. Egy-egy ilyen alternatív tanóráról való tudósítás alkalom arra, hogy az oktatás ügyéről az iskolai dolgozók, a gyerekek, fiatalok és a családok problémáiról szélesebb körben beszélhessünk. Emellett szó eshet a támogató intézmény fontosságáról, küldetéséről problémáiról is, különösen, ha az kulturális, szociális vagy akár éppen egészégügyi intézmény. De természetesen, ha bármelyik fél nem szeretné a programot a sztrájk támogatásaként, egyfajta szolidaritási programként nevesíteni, azt tiszteletben kell tartani. A gyerekeknek, fiataloknak szóló programok nyilvánosság nélkül is tudják az ügyet szolgálni.

Azoknak, akik a nyilvánossághoz fordulnak ajánljuk a CKP honlapját, számos információt találhatnak, amit a sajtóanyaghoz, a nyilatkozathoz felhasználhatnak. A 9 pont magyarázatán kívül ajánljuk TOK-unkat, vagyis a Tiltakozók oktatási kisszótárát.

Egyes napok programkínálata