Kezdőlap » A CEU KUTATÓI A JÖVŐ ISKOLÁJÁNAK VÁLASZAIT KUTATJÁK

A CEU KUTATÓI A JÖVŐ ISKOLÁJÁNAK VÁLASZAIT KUTATJÁK

by Juhász Ágnes

Mondják, az oktatás egy nagy hajó, amely lassan fordul. Ha körülnézünk, és felmérjük az egyébként is komplex világban zajló változások sebességét, bizony ki kell mondani: ezt többé nem engedhetjük meg magunknak. Az oktatásnak a gyermekeinket egy olyan környezetben kell élet- és boldogulóképessé kell tennie most, ami még nincs. Nem tudjuk, milyen lesz, de két dologban biztosak lehetünk: semmiképpen sem olyan, mint a múltban bármikor is volt, és igen nagy valószínűséggel a jelenünktől is különbözni fog. Amit lehet, meg kell tudnunk róla.

Ebben segít a A CEU Közpolitikai Tanulmányok Központjában (CPS) elindított kelet-közép európai összehasonlító
oktatáskutatás, amelynek címe:„Oktatási rendszerek jövőbeli kihívásai közép-kelet-európai kontextusban”(Future Challenges to Education Systems in Central Eastern European Context”)
https://cps.ceu.edu/research/educ:

Az elkövetkező két évtizedben drámai változás várható az összes oktatási rendszer társadalmi, gazdasági, technológiai, demográfiai és politikai környezetében. Ezek a jövőbeli változások már most komoly alkalmazkodási kihívásokat jelentenek az egyes iskolák és az iskolarendszer számára. Az „Oktatási rendszerek jövőbeli kihívásai közép-kelet-európai kontextusban” (EDUC) a következő öt fő külső kihívásra összpontosít:

(1) az új technológiák hatása a munkaerőpiacra,

(2) demográfiai változások és a migráció új mintázatai

(3) a populista és tekintélyelvű politika hatása,

(4) uralkodó régi és kialakulóban lévő új társadalmi egyenlőtlenségek, és

(5) a tanulási környezet globalizációjának és az oktatás nemzetközivé válásának hatása.

A legfejlettebb országok oktatási rendszerei ezekre a kihívásokra a tanulási célok újragondolásával, az oktatás személyre szabottabbá tételével, az egyre hosszabb általános oktatás hangsúlyozásával, a felsőoktatás bővítésének új hullámával és az oktatási kormányzás új módszereivel való kísérletezéssel reagálnak.
Az EDUC kutatása az oktatási rendszerek alkalmazkodóképességére összpontosít, amelyet a kormányzás és az iskola intézményi működésének kölcsönhatása határoz meg Lengyelországban, Magyarországon, Szlovákiában, Szerbiában és Romániában. A kutatás átfogó célja a globális változások vizsgálata a közép-kelet-európai országok sajátos kontextusában két fő kérdés mentén:
– A térség kiválasztott öt országában mik a legfontosabb ösztönzők és legfőbb akadályai annak, hogy elmozdulás történjék egy személyre szabottabb, az adaptív készségek fejlesztésére irányuló és méltányosabb oktatás felé?
– Mennyire tükröződnek a különféle jövőbeli kihívások az oktatáspolitikai diskurzusban és a közép-kelet-európai országok oktatási modernizációs stratégiáiban?
A kutatás esettanulmányokon, tematikus összehasonlító tanulmányokon és összehasonlító statisztikai elemzésen alapul, az öt ország egyes kutatóinak bevonásával.
Az EDUC projekt végterméke a CPS által kiadott elektronikus könyv lesz, amely tematikus összefoglaló tanulmányokat tartalmaz.”
Az elemzési keretet tartalmazó tanulmány:
https://cps.ceu.edu/publications/working-paper/adaptability-education-systems-future-challenges-context-analytical
Közvetlenül letölthető:
https://cps.ceu.edu/sites/cps.ceu.edu/files/attachment/publication/3209/cps-working-paper-educ-future-challenges-context-2020.pdf