Kezdőlap » Blogravaló 5.

Blogravaló 5.

by Juhász Ágnes

Iskola az erdő szélén

Egy kis hegyi faluban volt egyszer egy iskola. Erdők ölelték körül, patak csörgedezett előtte. Reggelente és délután vidám gyerekzsivajtól volt hangos a falu.

Az Antal-kormány támogatta  az iskolák alapítását, felső tagozattal való bővítését a kis településeken. Ekkor vált az előző munkahelyem 8 évfolyamos általános iskolává. Eleinte összevont osztályokkal működött, de a gyermeklétszám folyamatos növekedése lehetővé tette az évfolyamonkénti osztályok indítását. Csak a készségtárgyakat oktattuk összevonva. Az ének kivételével minden tárgyat szakos pedagógus tanított.

A kis létszámú osztályok (8 – 12 fő) lehetővé tették, hogy minden gyermekből kihozzuk a maximumot. Volt időnk a tanítási órákon a lemaradók állandó segítésére és a tehetséggondozásra.  A családias hangulat lehetővé tette, hogy minden gyerekről tudjunk mindent: az otthoni hátteret, az erősségeket, a gyengeségeket. Napi kapcsolatban álltunk a szülőkkel. Így sikerült megvalósítanunk, hogy a bukás, az igazolatlan hiányzás szinte ismeretlen fogalom volt nálunk. Sőt! Rendszeresen versenyeztettük a gyerekeket. Nem volt év, hogy a 60-70 tanulónk közül valaki(k) ne jutott volna be megyei, sőt országos verseny döntőjébe.

Pedagógiai programunk az élményalapú oktatás szellemében készült. Kihasználtuk a minket körülölelő erdőt, az előttünk futó patakot, a közeli tavat, réteket, hegyeket, a falu nevezetességeit, és sok órát a szabadban tartottunk. Mi nemcsak a nevünkben voltunk öko-iskola: az erdészettel, a nemzeti parkkal, a helyi gazdálkodókkal szoros együttműködésben oktattuk-neveltük gyermekeinket. Felismertük, hogy a település lélekszámának csökkenése lassítható, esetleg megállítható, ha a tanítványainknak már általános iskolában helyi életkilátásokat mutatunk. Ezért az erdei iskolai programokat beépítettük a mindennapi tevékenységünkbe: sok projektet szerveztünk, ahol megismerkedtünk az erdeinkkel és az erdei munkával, túravezetéssel, helyi idegenforgalommal  ismerkedhettek diákjaink, a környezetvédelmi akcióinkba pedig bevontuk a falu közösségét is.

Az önkormányzat dacolt a folyamatosan csökkenő állami támogatással: teljesen eladósodott, csak hogy az iskola fennmaradjon, minden eszközzel fel legyen szerelve, és ott minőségi munka folyjon. Volt sportélet, tánc-, képzőművészet-, zenetanulás.

Számomra ez volt az álommunka.

Aztán jött a KLIK. A tankerületi igazgatónk már az elején kijelentette, hogy túl alacsony a gyereklétszám, úgyis be fognak minket zárni. Ennek érdekében meg is tett mindent. Az osztályokat összevonta. Az általa elriasztott pedagógusok (rendszeres volt a megalázásunk) helyére nem vett fel elég embert, ha alkalmazott is valakit, abba nekem mint vezetőnek nem volt beleszólásom – így soha nem az került hozzánk, akire éppen szükségünk lett volna. Tanulószobát mindössze egyet engedélyezett a 8 évfolyamnak – be sem fértek egy terembe a gyerekek, nemhogy tanulhattak volna. Az állandósuló problémák, a tankerületi igazgató folyamatos fenyegetőzése az iskolabezárással egyre több szülőt ösztönzött arra, hogy a közeli egyházi iskolába írassák át gyermeküket. Ott nem uralkodott a KLIK.

Két éve az iskolát bezárták.

A faluban nincs munkahely, nincs orvos, alig jár a busz, az utak siralmas állapotban vannak. Pedig mi is ugyanúgy fizetünk adót, mint mások. A pártok a mi szavazatainkra is számítanak. Ne mondják azt nekünk, hogy drága egy iskola fenntartása! Ez az utolsó, ami helyben tarthatja a fiatalokat. Ha még iskola sincs, miért maradjanak?

A magyar falut nem szabad veszni hagyni. Már csak itt élnek népi hagyományaink morzsái, ami a globalizált világban megtart minket magyarnak, svábnak, tótnak, horvátnak. Ha a gyermek fiatalon kikerül ebből a közösségből, később nem fog hozzá kötődni – ezért nem szabad a kis falusi iskolákat csak anyagi oldalról szemlélni. A kultúránk, a hagyományaink, az emberi boldogság megfizethetetlenek. Ennek éltetésében az iskoláknak felbecsülhetetlen a jelentősége.

Most a patak pártján, az erdőszélen üresen áll a volt iskolám. Nem veri fel gyerekzsivaj. Csönd van a faluban.