Budapest, 2016. december 21. – A Civil Közoktatási Platform (CKP) kivételesen egyetért az Emberi Erőforrások Minisztériumával: mindenképpen szükség van egy független, demokratikus szabályokkal működő, minden érintettet – tanárokat, szülőket, diákokat – képviselő új testületre, amely a mostani Köznevelési Kerekasztallal ellentétben igazi szakértői háttérként segítené az oktatás fejlődését.
A Platformot alkotó civil szervezetek azonban aggódnak: a megújulásról nem először beszél az EMMI, és továbbra sem látszik, hogy milyen feltételekkel jöhetne létre az új testület. A CKP támogatni csak olyan szervezet felállítását tudja, amelyik ténylegesen dolgozhat, nem pedig csak bólogathat.
Palkovics László oktatásért felelős államtitkár többedszerre tett ígéretet arra, hogy januártól átalakulna a Köznevelési Kerekasztal, amely év elején elvileg azzal a céllal jött létre, hogy szakértői hátteret biztosítson a közoktatás alakításához, és az érdekeltekkel történő egyeztetés fóruma legyen – épp csak az őket képviselő szervezeteket hagyták ki belőle.
A Civil Közoktatási Platform abban teljesen egyetért az EMMI képviselőjével, hogy ezen változtatni kell, és törekszik is arra, hogy konstruktív partner legyen ebben. Azonban a létrehozandó új testületnek meg kell felelnie bizonyos feltételeknek ahhoz, hogy valódi párbeszéd történjen, ne pedig bólogató jánosok hallgassák ott a politika elkapkodott ötleteit az oktatásról.
Ezek a feltételek az alábbiak:
1. Már a szervezet létrehozását is egyeztetni kell a civilekkel, a szakmai és érdekvédelmi szervezetekkel – legalább egy hónapjuk legyen a véleményezésre, mielőtt a jogszabály megszületik!
2. Kérjenek fel szakértőket a tervezett jogszabály véleményezésére – olyanokat is, akik nem értenek egyet a kormány politikájával!
3. A szervezet legyen szakmailag önálló, maga alakíthassa ki működését, munkaprogramját, maga választhassa vezetőjét, tisztségviselőit!
4. A civil szervezeteket is be kell vonni a szakmai munkába!
5. Az egyes oldalak képviseletét úgy kell szabályozni, hogy az lehetővé tegye az oldal valóságos képviseletét. Az érintettek maguk dönthessenek arról, hogy ki képviselje őket!
6. Legyen szava az új szervezetnek! A szabályozásba építsenek be olyan garanciákat, amelyek biztosítják, hogy a szervezet állásfoglalásai, véleményezései nem lesznek pusztába kiáltott szavak.
7. Tisztázni kell, milyen szerepe lenne a létrehozandó szervezetnek a szakképző intézmények, az azokban zajló szakmai és közismereti oktatás ügyeiben!
8. Szerencsésebb lenne, ha az új szervezetet nem hívnák„kerekasztalnak” – ez a név leszerepelt.