Home Kiemelt témákTankönyv A tanárok ítélete az állami tankönyvekről

A tanárok ítélete az állami tankönyvekről

2018-04-05

Ha a jelenlegi tankönyves jogszabályok nem változnak, ez az utolsó év, amikor a nem állami kiadók bevált tankönyvei még rendelhetők a hivatalos rendelési folyamatban. A magánkiadók közismereti tankönyveket – egyes idegen nyelvi és SNI tankönyvek kivételével – utoljára 2013-ban adhattak be engedélyeztetésre, így azok már csak a jövő (2018/19-es) tanévre szóló tankönyvjegyzéken szerepelhetnek.

Belenyugodhatunk-e abba, hogy 2019-től – ha nem történik változás – ezek a tankönyvek már nem lesznek választhatóak? Milyen hatással lesz ez a tanítás-tanulás hatékonyságára?

Hiába mutatta ki a TANOSZ (Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete), hogy az állami tankönyvkiadás és -terjesztés 2014 óta több közpénzbe került (tehát nem lett olcsóbb), mint az államosítás előtti.

Hiába tiltakozik a szakma és a szülők, hiába népszerűek a nem állami tankönyvek, az oktatási kormányzat eddig nem volt hajlandó tárgyalni a tankönyvi korlátozások feloldásáról.

Pedig egyre nyilvánvalóbb, hogy a csak állami kiadású tankönyvek nem garantálják a jó színvonalú tankönyvi minőséget és a megfelelő választékot.

Tények:

2014 és 2017 között 5,5 millió darab uniós pénzből fejlesztett, állami kiadású kísérleti (ún. OFI-s) tankönyv zúdult érdemi, független szakértői ellenőrzés nélkül az iskolák nyakába, amelyek mind pedagógiai szempontból, mind pedig a bennük foglalt tárgyi tudás szempontjából erősen kifogásolhatóak voltak. Ráadásul terjedelmük (oldalszámuk) is – különösen az alsó tagozaton – nyomasztóan nagy volt.

Az iskolákra erőltetett kísérleti tankönyvek kedvezőtlen tapasztalatai alapján nem csodálkozhatunk azon, hogy hiába dolgozták át, és nevezték el őket új generációsnak, az iskolák mégis egyre kevesebbet rendeltek belőlük.

Következmény:

2015-2017 között  – a kormányzati hátszél ellenére –  valamennyi állami kiadású (OFI-s: eredetileg Apáczai, Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó) tankönyv megrendelési aránya kimutathatóan visszaesett, miközben a magánkiadók tankönyveinek aránya egyértelműen növekedett. A tanítók fele 2017-re elpártolt az OFI-s tankönyvektől. A szülők 80%-a is elégedetlen az állami kiadású tankönyvek minőségével. 2017-ben az új állami fejlesztésű tankönyvek több mint 80%-át kevesebben választották, mint az előző években.

Mit lehet tenni?

A szakmai és érdekvédelmi szervezetek többsége kezdettől elutasította a szabad tankönyvválasztás korlátozását. A korlátozás megszüntetését a Civil Közoktatási Platform és a Független Diákparlament (lásd: 12 pont) is folyamatosan követeli.

A szakmai szervezetek mellett az ellenzéki pártok is kiállnak a szabad tankönyvválasztás, az állami monopólium eltörlése mellett, és támogatják a TANOSZ javaslatát:

  • A jelenlegi tankönyvjegyzéken szereplő tankönyvek engedélyét automatikusan legalább 2 évvel hosszabbítsák meg.
  • A magánkiadóknak is legyen lehetőségük arra, hogy új közismereti tankönyveket javasoljanak a tankönyvjegyzékbe.

  (Készült a TANOSZ összeállítása alapján)