Kezdőlap » Hogyan készül, és milyen lesz az új Nemzeti alaptanterv?

Hogyan készül, és milyen lesz az új Nemzeti alaptanterv?

by Juhász Ágnes

Van szülő, aki ezt még megvárja, addig nem mennek el az országból – ezzel a címmel írt a 24.hu a készülő új NAT-ról azt sugallva, hogy az új Nemzeti alaptantervvel új korszak indul a magyar közoktatásban. Várta a CKP is a híreket, a megkeresést a témával a kapcsolatban, és mivel a médiahíreken kívül nem érkezett más, augusztus 21-én 20 tagszervezet levelet küldött Csépe Valériának, a köznevelés tartalmi megújításáért felelős miniszteri biztosnak, amelyben információt kért az új Nemzeti alaptanterv munkálatairól.

A levélre Csépe Valéria nem reagált, nevében munkatársa, Pupek Emese válaszolt.

Így értesültünk arról, hogy a koncepciótervezet a Köznevelési Kerekasztal mellett működő munkacsoport tapasztalatait felhasználva készült el, és ezt a miniszteri biztos több tekintélyes szakmai fórumon ismertette. A bővített koncepció elkészítésének projektben vállalt határideje 2017. december 31. Július 1-én indult egy EU-s projekt (az EFOP-3.2.15-VEKOP-2017 azonosító számú konstrukció keretében) amelyre 2,4 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kap a szintén Csépe Valéria által vezetett munkacsoport. A projekt konzorciumban valósul meg az Oktatási Hivatal vezetésével. A kapcsolódó munkálatok 2017. július 1-jén indultak és 2020. október 31-én zárulnak

A munkacsoport várható összetételéről annyit sikerült megtudnunk, hogy „a projektben kutatók és fejlesztők, egyetemi professzorok, tanügyigazgatási szakértők, sikeres oktatási tevékenységet folytató gyakorló pedagógusok és a tanulástudományok más területein dolgozó szakemberek fognak részt venni. ”

A munkálatok ütemezése elég sajátos, hiszen a tartalomfejlesztés koncepcióját célzó kutatás-fejlesztés 2020 októberében zárul, az új Nemzeti alaptantervet azonban már 2019 szeptemberében be akarják vezetni. Kiderült továbbá az is, hogy a 2012-ben bevezetett NAT – törvényben előírt –  felülvizsgálata nem történt meg, az új dokumentum kidolgozása tehát anélkül indul el, hogy a jelenleg érvényben lévő tantervhez kapcsolódó tapasztalatokat elemezték volna.

A szakmai nyilvánosság egészét – a jelek szerint – továbbra sem kívánják bevonni, a szakmai civil szervezeteket pedig végképp nem tekintik tárgyalópartnernek. Eddig nem találtunk olyan szakmai civil szervezetet, amellyel a NAT ügyében érdemben megkerestek volna.

Mivel a CKP úgy véli, hogy a jelenlegi munkálatok rendkívül veszélyes irányba haladnak, szeptember 4-én levélben fordultunk Maruzsa Zoltán köznevelési helyettes államtitkárhoz. A Nahalka István által megfogalmazott levélben azt kértük, hogy az EMMI – a Csépe Valéria által vezetett munkacsoporttal párhuzamosan – bízzon meg egy másik szakmai csoportot is a feladattal, és 2017 december 31-ig jöjjön létre két, egymástól markánsan eltérő szakmai javaslat a tartalmi szabályozásra. Röviddel ezután induljon el egy országos társadalmi egyeztetési folyamat, amelynek eredményeként szakmai szempontból megalapozott és korunk szükségleteinek megfelelő oktatáspolitikai döntés születhet. Ezt a javaslatot annak kidolgozója, Nahalka István egy televíziós interjúban is ismertette.

A CKP helyettes államtitkárhoz intézett levelére eddig nem érkezett válasz. A televízión keresztül Maruzsa Zoltán az üzente, hogy ebben az ügyben meg kell keresnünk Csépe Valériát. Ott vagyunk tehát, ahonnan elindultunk.

FRISS HÍR: Kiderült, kik dolgoznak az új Nemzeti Alaptanterven