SAJTÓFIGYELŐ 2016. 11. 05 – 12. 20.
- Tanítanék– CKP
- Kockás tüntetés
- Kormányzati reakciók a tüntetésre
- Oktatáspolitika
- Egyházi iskolák
- Lázár az egyházakról és a keresztény értékekről
- PISA
- Klik
- Kritikus megnyilvánulások
- Szakszervezetek
- Szakképzés – felnőttképzés
- Felsőoktatás
- Pedagógia
- Digitális Oktatási Stratégia
- Gyermek- és ifjúságvédelem
- Tanodák
- Külföld
-
Tanítanék – CKP
Újabb akció készül az iskolákban: fekete és kockás ruhával tiltakoznak (12.12.)
"Országos fekete-kockás napot" tarthatnak országszerte az iskolákban – a szervezők arra kérik a szülőket, a gyerekeket és a tanárokat, hogy december 19-én, a köznevelési törvény elfogadásának ötödik évfordulóján viseljenek fekete vagy kockás ruhát, kössenek fekete szalagot az iskolák kapujára, kerítésére, ablakaiba.
(Forrás: Eduline)
Így tanítanék. A Tanítanék Mozgalom hatrészes filmsorozata az oktatás alapértékeiről (12.14.)
A Tanítanék Mozgalom hosszú távú célja, hogy mindenki számára elérhető, korszerű és hatékony oktatási rendszer legyen Magyarországon. Ehhez végez szakmai munkát a Civil Közoktatási Platform, és ennek érdekében igyekszünk a társadalom támogatásával nyomást gyakorolni a döntéshozókra. Hat részes videósorozatunkban felvázoljuk, mit jelent az, hogy egy iskolarendszer gyerekközpontú, esélyteremtő, kompetencia-alapú, demokratikus, átjárható és autonóm.
(Forrás: Tanitanék)
Vissza a kezdetekhez: A Herman-giminél is tiltakoznak hétfőn (12.16.)
A fővárosi gyertyagyújtás mellett vidéken is szerveződnek az oktatási rendszer elleni, legfőképp a siralmas PISA-eredmények által kiváltott tiltakozások. A Tanítanék Mozgalom Országos fekete-kockás napot hirdetett az iskolákban – a szervezők arra kérik a szülőket, a gyerekeket és a tanárokat, hogy december 19-én, a köznevelési törvény elfogadásának ötödik évfordulóján viseljenek fekete vagy kockás ruhát, kössenek fekete szalagot az iskolák kapujára, kerítésére, ablakaiba.
(Forrás: Eduline)
A CKP kitalálta, hogyan működhetne az oktatási kerekaszal (12.16.)
A jelenleg is működő Köznevelési Kerekasztal munkájához a kezdetek óta hívja a kormány, ám az egyenlőtlen feltételek miatt azóta sem csatlakoztak a Civil Közoktatási Platform szervezetei, ugyanis a létrehozás során a minisztérium nem követett bizonyos, a múltban már bevált, demokratikus szabályokat, maga szabta meg a Kerekasztal összetételét, napirendjét, működésmódját – írják pénteki közleményükben.Javaslataikat megküldték Palkovics László oktatási államtitkárnak is.
(Forrás: Eduline)
A budapesti Zöld Kakas Líceum és az ózdi Van Helyed Alapítvány után Szegeden találkoztunk 2016. december 10-én. Meghívott vendégeink, munka- és szervezőtársaink: a szegedi Motiváció Műhely, a Szülői Összefogás, a Független Diákparlament voltak. Bemutatkozásukat, módszertani bemutatójukat kötetlen beszélgetés, tervezés követte. A vitaindító a helyben alakuló összefogást ismertette. A Motiváció Műhelyhez tartozó tanodát Kelemen Valéria és Makádi Balázs társaságában Szűcs Norbert mutatta be
(Forrás: hivatlanul.com)
Balog kereszttűzben – „Totális bizonytalanság, káosz és frusztráció” (12.19.)
A CKP több pontban összegezte azokat az elmúlt években meghozott kormányzati intézkedéseket, amelyek a lesújtó eredményekhez járultak.. A szervezet megoldási javaslatait a Kockás könyv című kiadványban összegezte. A kötetet bemutató Nahalka István oktatáskutató azt hangsúlyozta, hogy valódi társadalmi egyeztetésre lenne szükség, különben nem lehet átalakítani az oktatáspolitikát
(Forrás: Magyar Nemzet)
Kockás könyv – kiút az oktatási katasztrófából (12.19.)
A Kockás könyvet a Civil Közoktatási Platform stratégia munkacsoportja dolgozta ki Nahalka István vezetésével, és a CKP december 2-i plenáris gyűlése egyhangú szavazással elfogadta. A könyv összefoglalja, hogy melyek az alapvető, jelentős változtatásokat igénylő problémák, amelyek megoldása a magyar oktatáspolitika hosszú távú programja kell legyen. A Kockás "család" vitaanyagnak készült.
(Forrás: Tanitanék)
-
Kockás tüntetés
Ing helyett füzettel tüntetnek a pedagógusok (12.19.)
Az Orbán-kormány közoktatási reformjának ötödik évfordulójára időzítette újabb tüntetését a Tanítanék Mozgalom. A Parlament előtti Kossuth téren gyújtanak este gyertyát az elégedetlen pedagógusok, szülők és diákok. A megmozduláshoz a Pedagógusok Szakszervezete is csatlakozott. A Civil Közoktatási Platform is tiltakozik, követeléseikről már januárban egyeztetnének a kormánnyal.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Ultimátumot adott Balognak a Tanítanék a Kossuth téren (12.19.)
Több fényt! – Gyertyagyújtás és tüntetés az oktatás szabadságáért, gyermekeink és az ország jövőjéért címmel tartott demonstrációt a Tanítanék Mozgalom a Kossuth téren. Balognak kicsit több mint egy hónapot adtak a lemondásra, és önálló oktatási tárcát követeltek.
(Forrás: Eduline)
Demonstráltak a Tanítanék Mozgalom képviselői -Sulyok Blanka az ATV Startban (12.20)
A demonstráció apropóján a Tanítanék mozgalom egyik "arca" beszélt a Kockás könyvről, ami alapvetést tartalmaz egy új oktatáspolitikához. Beszélt arról is, hogy a Tanítanék miért nem ül be a jelenlegi Köznevelési Kerekasztalba.
(Forrás: atv.hu)
Vízzel öntötték nyakon a hétfői tanártüntetés résztvevőit (12.20.)
A "Gyertyagyújtás és tüntetés az oktatás szabadságáért, gyermekeink és az ország jövőjéért" címmel szervezett hétfői tüntetésen kb. 1500-an vettek részt. A demonstrációt szervező Tanítanék Mozgalom a köznevelés átalakítása mellett Balog Zoltán emberi erőforrás miniszter lemondását követelte. A miniszternek december 31-ig adtak határidőt. Ha ez nem történik meg, akkor újra az utcára vonulnak.
(Forrás: hvg.hu)
-
Kormányzati reakciók a tüntetésre
Palkovics reagált a Tanítanék mai tüntetésére ’2.19.)
Palkovics László oktatásért felelős államtitkár szerint visszás, hogy olyan oktatáskutatók tiltakoznak, akik pályázati alapon korábban lehetőséget kaptak oktatással kapcsolatos tanulmányok kidolgozásáraPalkovics László elmondta: a tüntetők között vannak, akik 2002 és 2010, illetve 2010 és 2015 között részt vettek szakmai anyagok kidolgozásában, és akik a saját Facebook-oldalukon maguk is kétségbe vonják a PISA-teszt eredményét.
(Forrás: hvg.hu)
Palkovics szerint visszás a Tanítanék mozgalom tüntetése (12.19.)
Palkovics László elmondta: a tüntetők között vannak, akik 2002 és 2010, illetve 2010 és 2015 között részt vettek szakmai anyagok kidolgozásában, és akik a saját Facebook-oldalukon maguk is kétségbe vonják a PISA-teszt eredményét.Közölte: továbbra is arra bátorít mindenkit, aki Magyarországon fontosnak tartja az oktatás ügyét, hogy vegyen részt a közös munkában a köznevelési kerekasztalon.
(Forrás: Magyar Idők)
Fidesz: a szocialisták oktatási rendszere megbukott (12.19.)
A balliberális oktatási rendszer megbukott, azok a szocialisták beszélnek a magyar oktatás színvonaláról, akik tönkretették az oktatási rendszert is – közölte a Fidesz-frakció hétfőn az MTI-vel. A párt arra reagált, hogy Kunhalmi Ágnes, az MSZP elnökségi tagja hétfői sajtótájékoztatóján azt mondta, tapinthatóvá vált a tudásválság, és a PISA-teszten világosan kiderült, hova vezet az „oktatást lebutítani akaró” politika.
(Forrás: Magyar Idők)
-
Oktatáspolitika
Korai iskolaelhagyás elleni program (12.10.)
Egy november 19-én hatályba lépett kormányrendelet-módosítás alapján megkezdődött egy, a Köznevelési Információs Rendszer (KIR) részeként működő, országos jelző- és pedagógiai támogatóhálózat kiépítése, amelynek célja, hogy segítséget nyújtson a végzettség nélküli iskolaelhagyással veszélyeztetett tanulók, továbbá az érintett pedagógusok és intézményvezetők számára. Meghatározták a lemorzsolódással veszélyeztetett diák definícióját is: az a tanuló, akinek az adott tanévben az átlageredménye közepes alatti, vagy az előző tanévi átlagához képest legalább 1,1 érdemjegyet ront, és „esetében komplex, rendszerszintű pedagógiai intézkedések alkalmazása válik szükségessé”
(Forrás: Magyar Hírlap)
Hárít a tankönyvek felelőse + videó (12.10.)
A nyelvoktatás csődjével példálódzik a tankönyvek első számú felelőse. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet igazgatója szerint az oktatás színvonalának javítására nem az a megoldás, ha Magyarország átveszi a sikeres országok tankönyveit. A Nemzeti Pedagógus Kar elnöke véget vetne a céltalan biflázásnak. Egy nemzetközi felmérés szerint a magyar diákok nem tudják hasznosítani a hétköznapi életben az iskolai ismereteket.
(Forrás: Hírtv)
„Politikai kommunikáció, hogy mindenért Balog Zoli a hibás” (12.12.)
„Az elsődleges politikai kommunikáció, hogy mindenért Balog Zoli a hibás, után azért kibomlik ennek a szakmai tartalma is, és kiderül, hogy voltak például fordítási nehézségek feladatokban, és olyan típusú feladatok is voltak, amelyeket a magyar iskolákban nem tanítanak. Az is kiderül, de én nem szeretném ebbe az irányba vinni a felmérést, hogy azokat nézték meg most, akik a korábbi kormányok által elfogadott Nemzeti alaptanterv szerint működtek” – mondta a tárcavezető.
(Forrás: Hírtv)
Hoppá! Akkor most mégsem a tanárokat hibáztatja a kormány? (12.13.)
Palkovics László újságírói kérdésre elmondta: a kormány számára jelentés készül és javaslatokat is kidolgoznak, ami a megújuló nemzeti alaptantervet, a pedagógus képzést, továbbképzést, módszertani fejlesztéseket egyaránt érinti majd. További felvetésre közölte: az a vizsgálat, ami elindult a PISA-felmérés eredményeivel összefüggésben, nem arra vonatkozik, ki a felelős. Ha nem szerepel a tananyagban az a fajta megközelítés, amit a PISA mér, akkor nehéz tanítani
(Forrás: Eduline)
Nem foglalkoznak idén a PISA-eredményekkel (12.13.)
Csak jövőre értékeli a PISA-felmérés eredményét a köznevelési kerekasztal – jelentette be Palkovics László. A oktatási államtitkár hozzátette: a kormány jelentést kap a magyar diákok romló teljesítményének okairól. Megvizsgálják, hogy a jól teljesítő országok oktatási rendszereiből milyen elemeket vehetne át Magyarország – erősítette meg Palkovics László.
(Forrás: Hírtv)
Palkovics szerint vonzóbb lett a pedagógusi pálya (12.14.)
Az elmúlt években növekedett a tanárképzésbe jelentkezett és felvett hallgatók száma – mondta az oktatási államtitkár szerda reggel a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában. Palkovics László szerint ez többek között annak is köszönhető, hogy számos támogatást, ösztöndíjat adtak. Ezek mellett az életpályamodell kidolgozása nyomán is vonzóbbá vált a pedagógusi pálya: már máshogy "pozícionálják" ezt a szakmát – értékelte az államtitkár.
(Forrás: Eduline)
Balog Zoltán: pedagógusnak lenni nem magánügy (12.15.)
A tanárok felelőssége van a középpontban, pedagógusnak lenni nem magánügy – hangoztatta az emberi erőforrások minisztere a Klebelsberg Képzési Ösztöndíjak átadásán, csütörtökön Budapesten. A miniszter beszámolt arról is: 54 milliárd forint pluszforrás odaítéléséről döntöttek az egyházi oktatás számára. Ezt a pénzt iskolák rendbetételére, új intézmények, illetve tanuszodák, tornatermek építésére fordítják majd. Emellett a jövő évre vonatkozóan várhatóan még kiírnak egy 80 milliárdos fejlesztési keretet.
(Forrás: Magyar Idők)
Nem a PISA miatt tanulunk az iskolában – interjú Palkovics Lászlóval (12.17.)
Mindenképpen át kell gondolni a módszertant. Fontos lenne például, hogy a jövőben bizonyos órákon kisebb csoportban történjen a foglalkozás, így akinek nehezebben megy az anyag, annak többet segítsenek a tanárok. Lényeges az iskolák megfelelő eszközellátottsága is: például most a nyolcadik osztályig kevés iskolában tanulnak olyan modellezési szimulációs eljárásokat, amelyeket a PISA számon kér.
(Forrás: Magyar Idők)
A szegregáció miatt vizsgál minket az EU, Balog Zoltánt mégis kitüntették a németek (12.18.)
A PISA-felmérés eredményeivel kapcsolatos kérdésre válaszolva Balog Zoltán azt mondta, nem érdemes semerre mutogatni, vállalni kell azokat a feladatokat, amelyeket a felmérés kijelöl. Szerinte a felmérés rávilágít arra, hogy a hátrányos helyzetű világból nehéz felemelkedni, és nagy összefogásra van szükség ezeknek a hátrányoknak a leküzdéséhez. Ebből a szempontból az egyik legfontosabb intézkedésnek a hároméves kortól kötelező óvodát említette.
(Forrás: hvg.hu)
-
Egyházi iskolák
Az egyházi iskolák szegregációjától tartanak (12.08.)
Az egyházi iskolák szegregációjától tart a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete, ha a kormány valóban ezeket az intézményeket részesíti előnyben. És ettől tartanak szigetvári szülők is, ahol az egyik legnagyobb állami iskolát venné át a Pécsi Egyházmegye. Az oktatási államtitkár viszont cáfolja, hogy bármelyik egyházi intézmény is szegregálna.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Nő az egyházi szerepvállalás (12.12.)
Folyamatosan erősödik az egyházak társadalmi szerepvállalása a szocialista-liberális korszak bukása óta. Az elmúlt hat évben például az oktatás területén a katolikus intézmények száma több mint százzal, a szerényebb méretű evangélikus egyházhoz tartozóké pedig több mint egy tucattal nőtt. bár az oktatási rangsorokon keresztül nem ragadható meg egy iskolarendszer eredményessége, mégis említésre méltó, hogy a HVG top 100-as listáján két evangélikus intézmény is helyet kapott.
(Forrás: Magyar Idők)
Nem akarják, hogy egyházi iskolába járjon a gyerek Szigetváron (12.15.)
A Tinódi Lantos Sebestyén Általános Iskolát néhány hete kereste meg a megyéspüspök azzal a szándékkal, hogy átvennék az intézmény fenntartását. A kérdés eldöntésére voksolást indított az Együtt helyi szervezete, ahol a szülők 83 százaléka nemmel szavazott. Az egyházi iskolák kérdése azután került ismét terítékre, hogy a kancelláriaminiszter kijelentette, hogy az oktatás legfontosabb szereplői az egyházi iskolák.
(Forrás: Hírtv)
54 milliárd pluszhoz juthatnak az egyházi iskolák (12.18.)
Soltész Miklós közölte: a pénzből összesen mintegy 120 intézmény újulhat meg több mint hatvan településen. „Az egyházi iskolákra, legyenek azok általános vagy középiskolák, óriási szükség van, nem véletlen az, hogy a túljelentkezés szerte az országban hatalmas nagy, és ez a 14 százalékos jelenlét még mindig messze nem fedi le azt az igényt, amit egyébként Magyarországon a szülők gyermekeiknek szeretnének biztosítani.
(Forrás: Hirtv)
-
Lázár az egyházak jelentőségéről és a keresztény értékekről
Kioktatta Lázárt az Alaptörvényről a Független Diákparlament (12.13.)
A diákparlament szerint Lázár János szavaiból az derül ki, hogy szerinte az oktatási rendszer alapja a kereszténység. A Független Diákparlament elhatárolódik a miniszter kijelentéseitől, és felszólítja, hogy haladéktalanul igazodjon Magyarország Alaptörvényéhez, melynek hetedik cikkelye alapján "Az állam és az egyházak külön működnek", illetve "Mindenkinek joga van a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságához".
(Forrás: hvg.hu)
Nagy pofont kapott Lázár János a diákoktól (12.13.)
A Független Diákparlament elhatárolódik a miniszter kijelentéseitől, és felszólítja, hogy haladéktalanul igazodjon Magyarország Alaptörvényéhez, melynek hetedik cikkelye alapján "Az állam és az egyházak külön működnek", illetve "Mindenkinek joga van a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságához".
(Forrás: Propeller)
Keresztényeket is kiakasztott Lázár mezőtúri keresztényezős beszéde (12.15.)Keresztények kérik ki maguknak, hogy Lázár János és az állam úgy lépjen szövetségre a keresztény egyházakkal, hogy közben hátat fordítanak azoknak, akik nem azok. "Kereszténységünk nem ok arra, hogy magunkat jobb magyaroknak vagy jobb embereknek tartsuk másoknál." A keresztények fő szövetségese pedig nem az állam, hanem az Úristen. A Szemlélek blog most arról ad hírt, hogy magyar keresztények elkezdtek köröztetni egy petíciót, amely Lázár szavaira reflektál.
(Forrás: hvg.hu)
-
PISA
A 12.06-tól 12.12-ig megjelent PISA cikkek a TANÍTANÉK oldalán találhatók.
Szüneteltetnék a PISA-felmérést (12.12.)Amíg az ismeretanyag átadása mellett nem fejleszti a gyerekek kompetenciáit az iskolarendszer és a Nemzeti alaptanterv (Nat), addig nincs értelme olyat mérni, ami nem működik – így nyilatkozott lapunk megkeresésére Keszei Sándor, a Magyarországi Szülők Országos Egyesületénekszóvivője. Úgy vélte, a kormánynak semmi köze a PISA-felmérés gyászos eredményéhez, hiszen nem az államtitkár tanít és nem a kormány tagjai töltötték ki a tesztet.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Balog nem mond le a PISA-kudarcért, mert őt Orbán Viktor nevezte ki (12.12.)
A miniszter azt elismerte, hogy jócskán van még tennivaló annak érdekében, hogy a magyar diákok az iskolákban felhasználható tudást szerezzenek, de a készülő – 2018 helyett csak 2019-től életbe lépő – új nemzeti alaptanterv megoldást nyújt majd szerinte a problémára. Az új, még formálódó NAT-nak szerinte mindenképp a komplex tudás megszerzését kell erősítenie, például a szakiskolákban már bevezetett komplex természettudományos tantárgy többi iskolatípusra történő kiterjesztésével.
(Forrás: hvg.hu)
Orbán vizsgálatot rendelt el a PISA-kudarc ügyében (12.12.)
Sem az emberi erőforrás miniszter felelősségét, sem a személyes véleményét firtató kérdésre nem válaszolt hétfőn Orbán Viktor újságíróknak, amikor a múlt héten napvilágra került, lesújtó PISA-felmérés eredményeiről kérdezték a parlamenti ülésre tartó miniszterelnököt. Orbán Viktor a hvg.hu kérdésére is csak annyit mondott: vizsgálatot kért a kormány az emberi erőforrások miniszterétől a PISA-felmérés eredményeiről, és csak e jelentés elkészülte után, annak ismeretében kíván véleményt mondani.
(Forrás: hvg.hu)
Balog: A tanárokkal együtt kell javítani (12.13.)
Balog Zoltán kitért arra is, hogy ha a hat- és nyolcosztályos gimnáziumok teljesítményét nézzük, akkor Magyarország az élmezőnyben van, míg ha a négyosztályosokat, akkor átlagosan teljesítünk, ha pedig a szakiskolákat, „szomorú eredményt” tapasztalhatunk.Hiller István szerint fontos lenne a diákok leterheltségének csökkentése.Szükség van arra, hogy az új NAT átgondolása a szakmai és szakszervezetek bevonásával történjen, és ezt a munkát a Magyar Tudományos Akadémia irányítsa.
(Forrás: Magyar Idők)
Hoffmann a PISA-ról: A bibliai, múzeumi versenyeket mi nyernénk (12.13.)
A magyar oktatási rendszer nem is kell, hogy olyan legyen, mint, mondjuk, néhány tengerentúli országé, amely ebben a versenyben látványos eredményt ért el. Ha ezen országok elküldenék a tanítványaikat egy nagy európai múzeumba, ahol művészettörténeti, történelmi, irodalmi, bibliai vonatkozású ismeretekre van szükség, akkor egy ilyen versenyt a magyar diákok nyernének meg magasabb általános műveltségüknek köszönhetően. Szerintem tehát nem kell, hogy a magyar köznevelés rendszerének az legyen a célja, hogy a magyar diákok a csak kompetenciákat mérő versenyen éllovasok legyenek, mert ez nem következik a mi értékeinkből.
(Forrás: atv.hu)
Nem PISA, hanem Róma az irány (12.13.)
Az iskolák közötti különbséget ugyanis a kormány az egyháziak erősítésével kívánja csökkenteni. Ők azok a beépített új elemek, amelyek az eddigieknél jóval nagyobb erővel terjednek majd szét az oktatási rendszerben (a szülők pedig lassan hozzászoknak és elfogadják, hogy gyermekeiket egyházi intézményekbe kell íratniuk, ha szebb jövőt akarnak nekik – vagy mehetnek külföldre).
(Forrás: Index)
PISA trilógia – 1.A 2015. évi PISA eredmények sok ábrával (12.13.)
Három részes cikksorozatunkban mi is röviden bemutatjuk a legfőbb tendenciákra, megpróbálunk tényekkel reagálni a kormányzati reakciókra és bemutatunk néhány olyan európai országot, amelyek jól csinálják, és ami a legérdekesebb, amelyeknek sikerült elmozdulniuk a mélypontról.
(Forrás: Kölöknet)
PISA trilógia – 2. rész A kormányzati reakciók és a tények (12.14.)
A PISA eredményekre adott kormányzati reakciók általában hárítottak és megpróbáltak külső okokra hivatkozni. A tények viszont makacs dolgok és nem igazán támasztják alá ezeket a magyarázkodásokat. Lássuk őket!
(Forrás: Kölöknet)
PISA trilógia – 3. rész Kiknek sikerült javulni és vajon miért? (12.15.)
A legjobban teljesítők közt sok ázsiai ország van, de azt gondoljuk, számunkra ezek kevéssé érdekesek, nagyon más közegben és háttérrel érik el ezeket az eredményeket. Viszont vannak olyan európai országok, akik hozzánk hasonló múlttal és mérettel jobban teljesítenek (portugálok, szlovének és észtek), vagy olyan országok, akik hasonlóan mélyre jutva vissza tudtak kapaszkodni (svédek). Az észt csoda, ahol tényleg komolyan vették a digitális kort és mindenki digitális bennszülött ma már
(Forrás: Kölöknet)
Nem lép ki a PISA-mérésből Magyarország (12.14.)
Az államtitkár értékelése szerint a magyar iskola több nagyobb problémával küzd. Az egyiket már 30-50 éve cipeli a rendszer, ez az esélyegyenlőtlenség. A hozott hátrányokat az iskola nem csökkenti, hanem növeli. Az államtitkár úgy véli, a másik nagy problématerület a tanítás módszertana, azaz, hogy diszciplinák alapján oktatnak a pedagógusok. Ezt illusztrálandó említette a mondást: „ha nem vagy elég jó matematikusnak, jó leszel matek tanárnak”.
(Forrás: 168 óra)
Palkovics az előző nyolc évet okolja a PISA-eredmények miatt (12.15.)
Az államtitkár ezzel arra utalt, hogy a mért diákok egy része még a szocialista kormányok alatt kezdett iskolába járni, vagyis a Magyar Bálint SZDSZ-es politikus által létrehozott rendszerben tanult. Radó Péter oktatásügyi szakértő kijelentésére, hogy a magyar diákok negyede funkcionális analfabéta, Palkovics úgy kérdezett vissza: Ha ennyire pontosan látja, hogy ki a funkcionálisan analfabéta, akkor miért nem hívta fel például Magyar Bálint figyelmét, hogy az oktatási rendszere funkcionális analfabetizmushoz vezet?
(Forrás: Hírtv)
Világi Mariann: Mi is az a PISA-felmérés valójában? – A politikán innen és túl (12.15.)
Kifejezetten fülsértő a sok fogalmi tisztázatlanság, aminek során arra sem veszik a fáradságot, hogy az olvasás képességét megkülönböztessék a szövegtípusok megértésének sokféleségétől. Gyakorló politikusok képesek olyanokat mondani, hogy a szövegértési tudás és képesség már akár az alsó tagozatban vagy legkésőbb 14 éves korban lezárul. Az egészet politikai harcnak tekintik, aminek legfőbb célja a változatosan konstruált ellenség legyőzése, és ebben nem kis szerepet kap a még meglévő szakmaiság félretolása.
(Forrás: Magyar Narancs)
Adódik a kérdés: mi a PISA van? (12.16.)
Sajnálatos módon sem a kormánynak, sem a tanárnak nincs joga kivenni a nebulók kezéből a kütyüt. A kedves szülőnek meg nem érdeke, mert a kölök netán megszólalna és megzavarná a Való Világ élvezetében. Hanem akkor ne is várja el azt, hogy Einsteint vagy Da Vincit faragjanak szépreményű csemetéjéből a suliban. Mert a nevelési és oktatási rendszerről szomorú kritikát lehetne írni, de a szisztémában legelsősorban a szülőket tartom hibásnak, már csak azért is, mert ők kezdik, az otthoni hét évvel.
(Forrás: Magyar Idők)
-
KLIK
Reagált a Klik (12.06.)
Az állami intézményfenntartó a szakos ellátás biztosításával, az iskolákban eddig megvalósított, és a jövőben tervezett infrastrukturális és módszertani fejlesztésekkel kívánja megsegíteni a szegregációval fenyegetett intézményeit. A KLIK nem kommentálja a CFCF bejelentését, amíg nem kap hivatalos értesítést az általuk benyújtott keresetmódosítás tartalmáról, hangsúlyozzuk, hogy a kérdéses perben szereplő intézmények jelentős része nem az állami intézményfenntartóhoz tartozik – írta a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ.
(Forrás: Magyar Idők
Mégsem 58 tankerületi központ lesz (12.07.)
Januártól az önkormányzatoktól az államhoz kerül az iskolák működtetése. Ezt nem minden önkormányzat nézi jó szemmel, így elképzelhető, hogy akadnak majd köztük olyanok, amelyek egyáltalán nem lesznek hajlandók aláírni az erről szóló megállapodást. Amennyiben az államnak és bármely érintett önkormányzatnak nem sikerül teljeskörűen megegyeznie a december 15-i határidőig az átvételről, úgy az oktatásért felelős miniszter, Balog Zoltán feladata határozattal létrehozni a megállapodást az azt követő öt napon belül. A határozat ellen pedig fellebbezésnek nincs helye.
(Forrás: Magyar Nemzet)
A beruházás célja, hogy az oktatási intézményeket korszerű, a kor igényeit kielégítő informatikai eszközökkel lássa el, így biztosítva minden diáknak az esélyegyenlőséget az informatika oktatásban. A Tankerületi központ saját maradványkeretének terhére – 43 intézménye számára -, 731 számítástechnikai eszközt vásárolt. Ezáltal minden intézményben egy számítástechnikai tantermet lehet berendezni. 43 laptop átadása szimbolizálta fejlesztés megvalósulását.
(Forrás: KLIK)
Beszámoló a KLIK elnökével történt egyeztetésről (12.14.)
A december 12-i, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központban (KLIK) tartott egyeztetésen Jelen volt: KLIK: Pölöskei Gáborné elnök, Kotán Attila általános elnökhelyettes, dr. Hafiek Andrea a Koordinációs Jogi és Személyügyi Főosztály vezetője, valamint a KLIK más munkatársai. A szakszervezetek részéről, az MKSZSZ színeiben egy fő, PSZ: Galló Istvánné, Szüdi János, dr. Selmecziné dr. Csordás Mária, Oktatási Vezetők Szakszervezete: Ács Katalin, a PDSZ-t Mendrey László, Komjáthy Anna, dr. Nyitrai Károly, Nagy Erzsébet és Tóth Viktor képviselte.
(Forrás: pdsz.hu)
Csömörön nemet, Budaörsön igent mondtak az államosításra (12.16.)
Gödöllő és Csömör képviselő-testülete is elutasítja iskolái államosítását, ezért nem írják alá az erről szóló szerződést. Az érintett települések polgármesterei azt is sérelmezik, hogy az állam nemcsak az iskolákat vinné, hanem – szolidaritási adó formájában – még a helyi adóbevételek egy részét is. Megállapodás hiányában a közoktatásért felelős miniszter dönthet az intézmények sorsáról, öt napon belül. Budaörs viszont beadta a derekát, az önkormányzat hosszas alkudozás után hajlandó szerződést kötni a Klebelsberg Intézményfenntartó Központtal.
(Forrás: Hírtv)
Feladatfinanszírozás az iskolákban (12.17.)
Egy olyan szerződés, ahol mindkét fél meg tudta az érdekeit jeleníteni, sokkal jobb, megnyugtatóbb az önkormányzat számára – mondta lapunknak Pölöskei Gáborné, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke az iskolák működtetésének átadás-átvételével kapcsolatban. Nyolc helyen nincs egyezség. A Klik-elnök beszélt arról is, mitől lesz menedzser szemléletű az új rendszer, amelyben a tankerület-vezetők nagy többsége a régiek közül került ki.
(Forrás: Magyar Hírlap)
-
Kritikus megnyilvánulások
A bérekről, az álláshelyekről és a végzettségek elismeréséről fogadott el állásfoglalásokat az NPK (12.10.)
A küldöttek egyetértettek abban, hogy a 2013-as bérrendezés legfontosabb eredménye az volt, hogy az akkori minimálbér 180 százalékát határozták meg kezdő fizetésnek. Ez az arány azonban 2017 januárjára 140 százalékra csökken majd.Az eredetileg 22-26 közé tervezett órakeret a 26 óra felé tolódik el, ennyi óra mellett pedig nehéz teljesíteni a kormány és a szülők által elvárt célokat. Paradigmaváltásra lenne szükség az oktatásban, mert a nagy mennyiségű lexikai ismeret és tudás átadása „gátjává válik" a készségfejlesztésnek.
(Forrás: Gépnarancs)
Nem az oktatás a rossz, a társadalom van szétszakadva
Még nem értek be a kormány reformjai, amitől javulást várunk az oktatásban, vélik kormányzati oldalon a siralmas PISA-eredmények után. Viszont egy csomó területen már most rossz irányba megyünk, és a helyzet még súlyosabb lehet, derült ki egy szerdai oktatási konferencián, ahol az Európai Bizottság szakértője és magyar oktatáskutatók mondták el a véleményüket.
(Forrás: Index)
És pont ezért végtelenül cinikus, amikor egy kormány a szegényeket hibáztatja egy rossz oktatási eredményért, mert igenis a mindenkori kormányzat felelőssége és az általa szervezett oktatási rendszer felelőssége, hogy hogyan teljesítenek a szegény gyerekek. És pontosan azért cinikus ezzel érvelni, mert a szegény gyerekek gyengébb teljesítménye nem a PISA-teszten kívüli adat, hanem annak része. Igen, hozzá tartozik kőkeményen az oktatási rendszerünk sikertelenségéhez a végtelen szegénység, ami Magyarországon van.
(Forrás: Kettős Mérce)
A kisebb-nagyobb káderek kórusa szerint viszont minden rendben van, talán a gyerekekkel meg a tanárokkal van némi probléma. Kaposi József, az OFI főigazgatója szerint például attól nem várható semmi eredmény, ha kettőnél több tankönyvből lehet választani. Semmit sem von le az érv erejéből, hogy a középiskola negyedik évfolyamán történelemből az egyiknek éppen ő a szerzője. Kaposi további 17 cím után is kap szerzői jogdíjat, az idei tanévben összesen 1,8 millió forintot.
(Forrás: Átlátszó)
A diákok nem hagyják magukat: ha a kormány elfordítja a fejét, kétszer olyan hangosak lesznek (12.15.)
A mostani kormányzat ügyet sem vet ránk, pedig az ország legnagyobb civil diákszervezete vagyunk. Korábban – ha megkérdőjelezhető tartalommal is – de legalább válaszoltak a felvetéseinkre, legutóbb egy másfél oldalas propagandaanyagot kaptunk -mondta el a 24.hu megkeresésére Tarnay Kristóf Ábel, a FDP szóvivője, aki szerint a mostani kormányzat nem bízik senkiben:sem a tanárokban, sem a szülőkben, sem a tanulókban. A gyanakvás eredménye pedig kiolvasható a lesújtó PISA-eredményekből.
(Forrás: 24.hu)
Vásárhelyi Mária: Vádolom…(12.15.)
Vádolom a kormányt, hogy a korszerűtlen és betegesen túlcentralizált oktatási rendszer miatt a magyar diákok döntő többsége az iskolában nem szerzi meg azokat a képességeket, amelyek segítségével sikeresen beléphetne a minőségi munkaerőpiacra, és a magyar munkaerő egyre inkább a fejlett világ napszámosainak toborzóbázisává válik; hogy 2010 óta a közoktatásban felszámolt minden előremutató kezdeményezést, és minden változtatás, amelyet ezen a területen bevezetett, a 19. századi, dohszagú, versenyképtelen, lélekölő porosz oktatási rendszer restaurálását szolgálja.
(Forrás: 168 óra)
Ki a felelős a PISA buktáért? (12.15.)
Tele van a sajtó azzal, hogy ki a felelős a tanulók rossz teljesítményéért a legújabb PISA méréseken. A PISA eredményekről itt, a kormányzati hárításokról pedig itt írtunk. Most vegyük sorba, ki mindenki felelhet ezért a fiaskóért. Megjegyzem, ennek csak akkor van értelme, ha a megállapításokat tényekkel is megalapozzuk, illetve ha nem bűnbakokat keresünk, hanem a probléma megoldását.
(Forrás: Kölöknet)
Nahalka István a magyar oktatásról: Ez egy őrület (12.16.)
A PISA-felmérés újra rávilágított arra, hogy tragikus helyzetben van a magyar oktatás. De nem csak a teszt eredményei miatt. Az egész oktatást központosították, a tanároknak nincs mozgástere, a fontos kérdésekről nem beszél a kormány. Szerinte az egyházi iskolák megkérdőjeleződnek, a cigányok oktatásával a jövő problémáit hozzuk létre, azon pedig csak nevetni lehet, hogy a Klik a kifizetett számláival dicsekszik. Interjú az oktatáskutatóval.
(Forrás: 24.hu)
Navracsics Tibor a teljesítménycsökkenés mellett rámutat egy másik, Európa-szerte jellemző negatív trendre: a szegényebb szociális hátterű és a jobb helyzetű tanulók teljesítménye közötti különbség egyre nő. Az európai oktatási rendszerek zöme nem sikeres a tanulói hátrányok csökkentésében. Az Európai Bizottság minden évben országspecifikus ajánlásokkal segíti a tagállamokat abban, hogy tényeken, evidenciákon alapuló oktatáspolitikával fejlesszék jobbá oktatási rendszereiket. Magyarország is rendszeresen kapja ezeket az ajánlásokat, de jó részét nem fogadja meg.
(Forrás: 168 óra)
Az elit gimnáziumokban fog kitörni a lázadás – interjú Horn Györggyel (12.17.)
Nem lehet gyerekközpontú iskolát csinálni központi rendszerben. Nem lehet a szülők bevonása nélkül iskolát csinálni. Nem lehet autonómia nélkül iskolát csinálni. A PISA adhat lökést arra, hogy a politika elkezdjen gondolkozni önmagán. Hogy aztán a változás milyen mértékű lesz, ki tudja? (…). Azonban hosszú távon nincs más megoldás, mint az autonómiák visszaállítása. Vagyis gazdasági önállóság, a belső szervezet átalakítása, a tantárgyi tanítás megszüntetése.
(Forrás: 168 óra)
Kerényi Kata: Kifinomult bántalmazás (12.18.)
A mai magyar közoktatás ugyanezt a játszmát folytatja az alkalmazottaival. Egyre inkább beszűkíti a mozgásterüket, közben elhiteti velük, hogy más esélyük nincs megélhetést és megbecsülést találni, csak, ha maradnak. Időnként ad ezt-azt, hálát és tiszteletet várva cserébe. Ha valami nem jól működik, nem is kérdés, hogy ez kinek a hibája: a rendszeré biztosan nem. Ami a legkevésbé számít mindeközben, ugyanúgy, ahogy a családon belüli erőszak esetén: hogy mi történik eközben a gyerekekkel. A kérdés csak az, meddig tartható fenn ez az állapot. A bántalmazó fél nem fog engedni: ha szeretné, hogy a fennálló rendszer újratermelje magát, szüksége van a tetszés szerint formálható oktatásra.
Nahalka István reflexiója Balog Zoltán ATV-ben adott interjújára (12.18.)
Komolyan gondolja bárki is a kormányzatban, hogy mindaz, amit 2010 óta tettek a pedagógusok munkájának ellehetetlenítésére, nem hatott az iskolai munkára? Az önállóság szétzúzása, a tanulnivaló töviről-hegyire való beszabályozása, a tankönyvválasztás lehetőségének elvétele, döntő többségükben használhatatlan tankönyvek tanítására való kényszerítés, a pedagógusminősítés szakmai evidenciákat felrúgó, csak számos pedagógus megfélemlítésére „jó” rendszerének kialakítása, a fenntartó váltással együtt járó lehetetlen állapotok nem hatottak a pedagógusok munkájára?
(Forrás: Tanitanék)
Leállította a Hír TV riporterét a Klik sajtósa (12.20.)
Kollégánk azt szerette volna megtudni, hogy miért kell a hajdúhadházi önkormányzatnak bérleti díjat fizetnie az államnak a saját tulajdonában lévő iskolai tornaterem használatáért. A létesítményt eddig ingyen használhatták a hátrányos helyzetű gyermekek, de most, hogy államosítják az intézményt, a Klik pénzt kérne a helyhatóságtól a használatáért.
(Forrás: Hirtv)
-
Szakszervezetek
Mendrey: Katasztrófához vezet a szegregált oktatás – videó (12.07.)
„A szegregált oktatásnak a pozitív és a negatív szegregátumban lévő haszonélvezői, amikor kikerülnek a való életbe, egyaránt nem találják a helyüket. Aki tud, megpróbál itthon alkalmazkodni, aki nem, elmegy külföldre. Sokan itthon maradnak a negatív szegregátumból, ők tehertételt jelentenek az államnak, el kell őket tartani, nem tudják saját magukat fenntartani, nem tudnak olyan munkát végezni, amely egyébként a saját boldogulásukhoz szükséges, örökké rászorulók maradnak. Nem hiszem, hogy ez az ország érdekét szolgálja.”
(Forrás: Hírtv
Gallóné a kormányt okolja a PISA-eredményekért (12.14.)
Az Orbán-kormány közoktatási reformját okolja a lesújtó PISA-teszt eredmények miatt a Pedagógus Szakszervezet elnöke. Galló Istvánné azt mondta: a pedagógustársadalmat is sokkolta a nemzetközi felmérés eredménye. Szerinte a magyar diákok teljesítménye azért romlott, mert 2010 óta elvették a pedagógusok autonómiáját és az iskolák szakmai önállóságát, miközben nőtt a tananyag mennyisége.
(Forrás: Magyar Nemzet)
-
Szakképzés – Felnőttképzés
Friss adatok: beszakadt a szakgimnáziumba járók száma (12.07.)
A 2015/2016-os tanévhez viszonyítva a gimnáziumok létszáma úgy nőtt 0,5 százalékkal, hogy a középfokú oktatásban résztvevők létszáma 3,6 százalékkal csökkent. A szakgimnáziumba járók létszáma azonban gyakorlatilag beszakadt, 8,2 százalékkal, azaz a természetes népességfogyáshoz képest több mint kétszeres mértékben csökkent. A szakközépiskolák létszáma a népességfogyás mértékénél mérsékeltebben csökkent, mindössze 2,5 százalékkal lettek kevesebben, mint az előző tanévben.
(Forrás: eduline)
-
Felsőoktatás
Eldőlt: az ELTE-hez csatolják a BME gazdasági karát (12.05.)
Az államtitkárság erről hétfőn közleményben tájékoztatta az MTI-t. Mint írták, a fenntartó álláspontja szerint a jelenleg fennálló helyzet nem teszi lehetővé, hogy a kar és az egyetem az oktatási-kutatási értékek és hallgatói érdekek sérelme nélkül működjön tovább.Kitértek arra is, hogy az egyetem a fenntartó kérése ellenére, az egyetemen belüli érdekeltekkel folytatott párbeszéd eredményként sem tudta megnyugtató módon rendezni a vitás helyzetet.
(Forrás: eduline)
"Értetlenül állunk": a minisztériumnál kopogtat a GTK miatt a BME (12.07.)
"Értetlenül állunk azon tény előtt, hogy a fenntartó kezdeményezi a GTK-nak a BME szervezetéből való kiválását és az ELTE szervezetébe történő beolvadását" – írja közleményében a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem vezetése, a rektor, a rektorhelyettesek és a dékánok azt kérik az Emberi Erőforrások Minisztériumától, hogy változtassa meg döntését.
(Forrás: eduline
2016.12.08.
Fejlesztenék a SOTE-t és az SZTE-t Palkovicsék, fizetésemelés is jön a felsőoktatásban (12.08.)
A közoktatásban nem volt probléma mentes a pedagógusok minősítése, ezt szeretnék jobban megoldani a felsőoktatásban Palkovics Lászlóék. Komoly minősítési rendszert vezetnének be, ennek feltételeit a rektori konferenciával közösen munkálják ki. Az orvosképzés átalakítása is terítéken van, szerdán tárgyalt az illetékes professzori bizottság, a javaslataikat átvezetik és a dokumentum visszakerül a kormány elé. Ez tartalmazza a Semmelweis Egyetem és a Szegedi Tudományegyetem fejlesztését is.
(Forrás: eduline)
Duális képzések az Óbudai Egyetemen (12.08.)
Az Óbudai Egyetemen a duális képzésben részt vevő hallgató a szorgalmi időszakot a „hagyományos” nappali munkarendű hallgatóval együtt végzi (intézményi szakasz). Ezt követően részt vesz a vállalati szakaszban történő oktatásban és gyakorlatban. A vállalatnál eltöltött gyakorlati idő során specifikus szakmai gyakorlati ismereteket és munkavégzési gyakorlatot szereznek a hallgatók. Ennek mértéke eléri a 7 félévre vonatkozóan az intézményi szakasz idejének legalább 80%-át. Az elvárások a képzés ideje alatt fokozatosan emelkednek, első félévben még csak részfeladatokat kapnak a hallgatók, míg a képzés végén már összetett problémákat oldanak meg.
(Forrás: eduline)
Az oktatási turizmus mint a jövő exportiparága (12.09.)
A külföldi egyetemisták és főiskolások napjainkban egyre több bevételt generálnak a célországok gazdaságának, ugyanis a külföldön tanulás ma már nem egyszerűen csak tanulást jelent, hanem nagyrészt turizmust is. A fiatalok ugyanis nemcsak azért mennek külföldre, hogy ott új ismereteket tanuljanak a legjobb egyetemek legkiválóbb professzoraitól, hanem legalább annyira azért is, hogy megismerjék egy másik ország kultúráját és megértsék a meglátogatott országok gazdasági és társadalmi gyakorlatát is.
(Forrás: Magyar Idők)
Nagyértékű kollégiumfejlesztési programot indít a kormány (12.12.)
Mintegy 193 milliárd forintot fordítanak a következő években kollégiumi fejlesztésekre, amelyek során új kollégiumokat is létesítenek – jelentette be az emberi erőforrások minisztere hétfőn. Balog Zoltán budapesti sajtótájékoztatóján elmondta, a kormány által elfogadott országos felsőoktatási kollégiumfejlesztési stratégia 123 kollégiumot és összesen 37 467 helyet érint.
(Forrás: Magyar Hírlap)
Ösztöndíj a tehetségekért! Duális képzés a jövőért! (12.13.)
A Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara a 2017/2018-as tanévre is meghirdeti a „Jutalmazzuk a kiválóságot!” ösztöndíj programját. Az ösztöndíjprogramhoz többen csatlakoztak a kar duális képzési partnerei közül is. Szívesen támogatják azokat a hallgatókat, akik kiemelkedő eredménnyel kerülnek a műszaki felsőoktatásba.A duális képzés fontos célja, hogy a hallgató a képzési idő alatt olyan szakmai gyakorlatra tegyen szert, amellyel a munkaerőpiacon lényegesen jobb pozíciót érhet el.
(Forrás: Eduline)
Csökken a diákhitelek kamata (12.19.)
A szabad felhasználású diákhitel 1 konstrukció kamata 3,75-ről 3,35 százalékra csökken a 2017. január 1. és június 30. közötti időszakban, míg a diákhitel 2 kamatát 5 százalék helyett 3,90 százalékban állapították meg, de az ügyfelekre eső része továbbra is fix 2 százalék. Az MFB csoporthoz tartozó Diákhitel Központ Zrt. a hitelnyújtáshoz szükséges forrásait változatlanul a pénz- és tőkepiacról vonja be, állami kezességvállalás mellett.
(Forrás: Inforádió)
-
Pedagógia
Az országban elsőként Zuglóban – Addiktológia serdülőknek (121.08.)
Az ellátórendszerben eddig hiánycikknek számított a fiatal korosztály ambuláns addiktológiai ellátása, ezért történhetett meg, hogy az alapítvány szerdai rendezvényén egy édesanya arról beszélt, nem tudta, kihez fordulhat, amikor kiderült a gyerekéről, hogy drogfüggő. Ezen a problémán kívánt segíteni a zuglói önkormányzat és az ugyancsak zuglói alapítvány.
(Forrás: Népszava)
Elkezdődött a konduktív pedagógia 9. világkongresszusa (12.12.)
Palkovics a megnyitón felidézte: Pető András visszafordíthatatlannak hitt rendellenességgel küzdő gyermekekkel kezdett foglalkozni, az idegrendszer károsodása ellenére új idegkapcsolatok létrehozásával próbálkozva. Elmondása szerint ő maga is az integrált oktatásban hisz, mert az pozitív mintákat hordoz: hosszú távon segít megszüntetni az előítéleteket, növeli a sajátos nevelési igényű gyerekek elfogadottságát, a többi gyermeknek pedig abban segít, hogy reális önképe legyen.
(Forrás: Edupress)
Hittanórai pofon, vidéki állapotok – egy lelkész őszintén válaszolt (12.13.)
„Hogyan juthatott el egy alapvetően szerető Istent hirdető vallás papja odáig, hogy megüt egy nála gyengébbet? Hogyan lett ez egy mindennapos tanórai konfliktusból?” – veti fel a kérdést a katolikus pap egykori kollégája, aki szerint ahhoz, hogy megértsük, hogyan történhetett meg mindez, elsősorban azt kellene megismernünk, hogy milyen körülmények között kell ma tanítani.
(Forrás: Kötőszó blog)
A Tékozló Fiú játszótéren gyógyulnak a tini drogosok (12.13.)
Nem rég nyitottunk meg, kevesen és keveset tudnak rólunk. Másrészt még mindig nagy a társadalmi előítélet, ezért a családok tartanak a tinirehabtól. Szintén szerepet játszik a létszámban, hogy kevés tinédzser vállalja önként és dalolva, hogy leteszi a drogot. Többségük már csak akkor hajlandó együttműködni és beköltözni, ha tényleg nincs más választásuk – válaszolja arra a kérdésre, miért nincs teltház. Pedig a fiatalkorú szerhasználóknak nincs sok lehetősége, az országban ezen kívül egyedül Szatymazon működik hasonló, bentlakásos rehabilitációs intézet.
(Forrás: abcug.hu)
Mentortársas és Rendszerhiba. Csempesz Péter írása (12.15.)
A Motiváció Műhely társasjátékai a hátrányos helyzetű tanulók és az oktatási integráció problémakörét helyezik a középpontba. Ezek olyan „nehéz témák”, amelyek megértéséhez nélkülözhetetlen például az iskolarendszer működési mechanizmusainak ismerete. E „nehéz témák” unalmasnak tűnhetnek, ha például egy előadás keretében kell velük megismerkednünk. Játszani, társasjátékozni ugyanakkor a többség szeret. Nagyon leegyszerűsítve ez a felismerés volt az egyik első mérföldkő a Motiváció Műhely csapata számára, mielőtt társadalmi érzékenyítést célzó társasjátékok fejlesztésébe kezdtek.
(Forrás: Tani-tani Online)
A tankönyvek és a PISA (12.15.)
Arról, hogy a külföldi nyelvkönyvek átvétele, illetve az új módszertan megjelenése a hazai szerzők tankönyveiben hozott-e jelentős javulást a diákok teljesítményében, lehet vitatkozni. Tudomásom szerint nincs a PISÁ-hoz hasonló nemzetközi mérés a hazai tanulók teljesítményének vizsgálatára és összehasonlítására. De tapasztalati tény, hogy a rendszerváltozást követő évtizedek forradalmi változásokat hoztak a diákok nyelvtudásában.
(Forrás: Tankönyves)
A fogyatékos gyerekek is dönthetnek (19.20.)
A fogyatékkal élő emberek gyakran azért sérülnek, mert nincsenek tisztában a saját jogaikkal, ez fokozottan igaz a gyerekekre. A Társaság a Szabadságjogokért és a Csillagház Általános Iskola ezen a helyzeten próbált segíteni, amikor közösen kitalálták a MONDO nevű kártyajátékot. A játék mellé a CuLTR kulturális társulás készített egy előadást is, aminek a főhőse Zoli, a meghibásodott beszédchipű robot, aki a kártyákon megjelenő helyzeteket mutatja be, majd beszéli meg a gyerekekkel közösen.
(Forrás: abcug.hu)
-
Digitális Oktatási Stratégia
Egy szelet a jövőből – véget ért a Digitális Oktatási Napok rendezvény (12.09.)Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a Modern Iskola magazin közreműködésével, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, a Digitális Jólét Program Titkársága, az Oktatási Hivatal és a Microsoft Magyarország támogatásával 2016. december 7–8. között rendezte meg Digitális Oktatási Napok című kétnapos konferenciát és szakmai kiállítást.
(Forrás: ofi.hu)
Legközelebb már nem lehet a számítógépre fogni a PISA-eredményeket? (12.20.)
Czunyiné Bertalan Judit elmondta: a digitális kompetencia fejlesztését célzó, európai uniós támogatásból megvalósuló projektet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) dolgozta ki, az irányító hatóság pedig befogadta azt, és ennek eredményeképpen hétfőn a felek aláírták a támogatásról szóló szerződést.A program célja, hogy a digitális oktatási stratégia megvalósításában tanári továbbképzést, eszközbeszerzést és tantermi informatikai támogatást nyújtson.
(Forrás: Eduline)
-
Gyermek- és ifjúságvédelem
Ónody-Molnár Dóra: Cigány osztályok: forintosíthatók-e a kárba veszett évek? (12.06.)
A per tétje, hogy forintosítható-e a sérelem, ami a gyöngyöspatai gyerekeket érte az elkülönítés és az abból eredő alacsonyabb minőségű oktatás miatt. Forintosítható-e, ha egy gyerektől az állam elveszi a lehetőségét annak, hogy kitörjön a mélyszegénységből és a társadalom megbecsült tagja legyen? Balog Zoltán humánminiszter korábban azt mondta, ha „a pedagógusok szeretetteljesen viszonyulnak” a cigány gyerekekhez, akkor az közelebb visz a társadalmi integrációhoz. Palik Erzsébet szerette a rábízott roma gyerekeket. Mégsem tudott esélyt adni nekik.
(Forrás: 168 óra)
Dr. Gyurkó Szilvia: 4 ok, amiért nem szabad megszavazni az új gyermekvédelmi törvényt! (12.05.)
Hogy tud hitelesen és sikeresen működni egy segítő szakember, ha egyik kezével ad, támogatást nyújt, miközben a másikkal fenyeget, szankcionál? Súlyos szerepzavart idéz elő, arról nem is beszélve, hogy a „büntetés lehetősége” valójában nem motiváló, hanem csökkenti az együttműködési hajlandóságot. Mármint a valóságosat, amire igazán szükségünk van akkor, ha egy gyereket meg akarunk védeni, és nem a látszólagos együttműködést, ami csupán arról szól, hogy kipipáljanak egy kötelezettséget. Természetesen nagyon fontos alapelv, hogy minden gyereket meg kell védeni a bántalmazástól, elhanyagolástól.
(Forrás: wmn.hu)
Totális kontroll alatt tartják az átmeneti otthonban élő anyákat (12.07.)
A hatalmi visszaéléses helyzetek kialakulásának esélyét az is csökkentené, ha jogérvényesítési eszközeiket jobban ismernék az otthonok lakói, valamint, ha lenne rendes érdekképviseletük az otthonon belül. Érdekképviseleti fórumoknak ugyan kötelező működnie az otthonokban, de a megkérdezett anyák szerint ezeken nem igazán szólalnak fel az otthonok lakói, nehogy hangoskodónak kiáltsák ki őket, és ez hátrányos megkülönböztetésükhöz vezessen. Arról sem sokan tudnak, hogy jogsérelem észlelése esetén az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz vagy az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központhoz is fordulhatnának.
(Forrás: abcug.hu)
Böjte Csaba neveltjeinek gyűjt karácsonyi ajándékokat a Három királyfi mozgalom (12.07.)
Vigh József, a civil szervezet ügyvezető igazgatója azt mondta, a Pálferi Karitásszal és a Magyar Cserkészszövetséggel közösen indított akciójuk célja az, hogy ötszáz cipősdobozcsomagot gyűjtsenek össze a rászoruló erdélyi gyerekeknek.Az ajándékokat, ahogy a korábbi években, idén is személyesen viszik el Erdélybe és adják át önkénteseikkel, akik saját programmal is igyekeznek karácsonyi hangulatot teremteni az ottani "angyalváró ünnepségen" az otthonokban élő csaknem 2500 gyereknek.
(Forrás: Magyar Hírlap)
Azt éreztem, csúnya dolog lenne visszaadni őket (12.08.)
Marika és Magdi hosszú évek óta fogadnak magukhoz fogyatékkal élő gyereket. A nevelésük jóval több nehézséggel jár, szerintük mégis az egyik legszebb dolog a világon. Elengedni a kezüket azonban még nevelőszülőként sem egyszerű: csak abban bízhatnak, hogy találnak nekik egy biztonságos intézményt, és nem kerülnek csalók kezei közé.
(Forrás: abcug.hu)
L. Ritók Nóra: Környezettudatosság és szegénység (12.11.)
Sokszor írtam már, mennyire nem szeretem a telet, mióta ezt a munkát végzem. Mindig bennem van a félelem, hogy reggelre kihűl valaki, vagy megfullad egy család a rossz kályhától. Nem szeretem, mert túl sok beteg, megfázott gyereket látok. A gyerekgyógyszer-kiváltásainkra fordított összegek ilyenkor az egekbe szöknek. Jön az utánozhatatlan szag is, a füst és a mosdatlanság sajátos keveréke, az egy ruhában iskolába járó, testnevelés órán ugráló és ugyanabban a ruhában alvó gyerekek szaga, mert a hideg háttérbe szorítja a levetkőzést, a mosdást, és a mosást is. A hideg még nehezebbé tesz mindent.
(Forrás: Nyomor széle blog – hvg.hu)
Szigorították a gyermekvédelmi törvényt (12.13.)
Szigorították a honatyák a gyermekvédelmi törvényt is. Eszerint januártól gyámhatósági eljárás indulhat az ellen a szülő ellen, aki kihagy egy szülői értekezletet, vagy nem viszi el gyermekét egy kötelező orvosi vizsgálatra. A tervezet a gyermek súlyos veszélyeztetésének minősíti, ha a szülő nem hajlandó együttműködni a gyermekorvossal, a védőnővel vagy a bölcsődével, az óvodával, az iskolával.
(Forrás: Hírtv)
-
Tanodák
L. Ritók Nóra: Tanodamutyi(12.06.)
Sokkal fontosabb az, hogy ez a két, egymás utáni tanoda kiírás mutatja számomra az egész probléma mélységét, melynek tünetei egyrészt az oktatás, másrészt a korrupció területére vezetnek. Mutatja, hogy alapjaiban kellene újragondolni ezt az egészet, az oktatás esélykiegyenlítő voltának hiányát, a szegregációt, és a pályázati rendszereket is.
(Forrás: hvg.hu)
Lannert Judit: Válasz Lencse Máténak (12.07.)
A toldi tanodára bizonyára szükség van. De nem gondolom, hogy mintegy 300 tanodát kellene uniós pénzből finanszírozni. Ha az államnak fontos a roma gyerekek jövője, akkor ezt komolyabban kellene vennie, és a költségvetésből (nem uniós forrásokból) évről-évre odatenni az erőforrásokat, de szigorúan oda, ahol a legnagyobb a befektetés megtérülése. Ez szerintem változatlanul a jó minőségű általános iskolát jelenti. Ha valóban mindenki odaállna a jó minőségű integrált általános iskola mellé, akkor lenne elmozdulás.
(Forrás: Tani-tani Online)
-
Külföld
Nincs kivételezés a muszlim diáklányokkal (12.08.)
A muszlim diáklányok is kötelesek részt venni az iskolai úszásórákon – döntött a német alkotmánybíróság. Egy 11 éves iszlám vallású kislány ügye került a legfőbb német bírói testület elé. A szülei a Koránra hivatkozva, még a teljes testet eltakaró fürdőruhában, vagyis burkiniben sem engedték, hogy részt vegyen a koedukált tanfolyamon, mert szerintük a testhez simuló fürdőruha sérti a vallásukat. A bíróság szerint azonban az iszlámban nincs ilyen öltözékre vonatkozó szabály.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Marine Le Pen: Fizessenek a külföldi gyerekek a francia iskoláért! (12.08.)
Semmi baja a külföldiekkel, de ha Franciaországba jönnek, akkor a gyerekeiknek ne legyen ingyenes a közoktatás, hanem fizessenek érte – mondta a Nemzeti Front francia szélsőjobboldali párt vezetője, Marine Le Pen csütörtökön Párizsban."Mondjátok meg nekik (a külföldieknek): ha az országunkba jöttök, ne várjátok el, hogy törődjünk veletek, gondoskodjunk rólatok, és hogy a gyerekeiteket ingyen oktassuk" – jelentette ki.
(Forrás: Index)