Semmi jel nem mutat arra, hogy a kormány elállna a szakgimnáziumok tanterveinek és érettségijének a szeptember 1-jén induló tanévvel történő átalakításától, annak ellenére, hogy még nem ismertek se az érettségi követelmények, se a szakmai, se a közismeretei kerettantervek, de még a tantárgyi órakeretek sem. Újabb esetek jutottak tudomásunkra, amikor az NGM indoklás nélkül eredménytelennek nyilvánította a Szakképzési Centrumok tagintézményei intézményvezetői pályázatait….
TÖRTÉNÉSEK A KÖZOKTATÁSBAN
A legfontosabb, hogy semmi jel nem mutat arra, hogy a kormány elállna a szakgimnáziumok tanterveinek és érettségijének a szeptember 1-jén induló tanévvel történő átalakításától, annak ellenére, hogy még nem ismertek se az érettségi követelmények, se a szakmai, se a közismeretei kerettantervek, de még a tantárgyi órakeretek sem.
Lezárult a Digitális Oktatási Stratégia és a Digitális Gyermekvédelmi Stratégia vitája. Nyár végére ígérik a megvalósítás lépéseit tartalmazó kormányhatározatot, amelynek a most vitára bocsátott stratégia a melléklete lesz.
Újabb esetek jutottak tudomásunkra, amikor az NGM indoklás nélkül eredménytelennek nyilvánította a Szakképzési Centrumok tagintézményei intézményvezetői pályázatait.
FONTOS JOGSZABÁLYOK, JOGSZABÁLYTERVEZETEK, KOMMENTÁROKKAL
Módosult a pedagógusok előmeneteli rendszeréről szóló rendelet. Bekerült az a korábban tett ígéret, hogy a pedagógus végzettségű NOKS dolgozókra is vonatkozik az előmeneteli rendszer, ill. hogy azok a pedagógusok, akik hét évvel az öregségi nyugdíjkorhatáron belül vannak, ill. akik szakvizsgával rendelkeznek, 2014 áprilisáig megvolt a 14 év szakmai gyakorlatuk, és feltöltötték a portfóliójukat, automatikusan a Pedagógus II. fokozatba kerülnek. A problémákról itt olvashat.
Megjelent a kerettantervekkel kapcsolatos szabályozás módosításáról szóló tervezet. Nagyobb szabadságot kapnak a pedagógusok a kerettantervtől való eltérésben, csak a NAT a kötelező. Az OFI mintatanterveket készít, amelyben jelölik az elhagyható tartalmakat. Az nem világos, hogy ez hogy lesz értelmezhető a szakgimnáziumokra, ahol az óraszámok csökkentésével nem lehet előírni a NAT kötelezőségét. Bár a CKP üdvözli a tanári autonómia irányába tett lépést, véleményünk szerint a tartalmi szabályozás és a kapcsolódó előírások (pl. a tanfelügyelet, a tankönyvszabályozás) átfogó, szakmai egyeztetéssel kísért áttekintése lenne szükséges a valódi változásokhoz. (A CKP tartalmi szabályozással kapcsolatos állásfoglalását lásd itt.)
Módosult a 2016/2017. tanévre vonatkozó szakmaszerkezeti döntés – de csak csekély mértékben. Továbbra is csak elenyésző számú helyet kapnak az alapítványi iskolák a korlátozottan beiskolázható szakmákban, így számos iskola bezárhatja kapuit. És a törvénnyel ellentétbenidén se jelent meg július végéig a 2017/18-as tanévre vonatkozó döntés.
Elkezdtek megjelenni a szakképzés szeptember 1-től érvényes dokumentumai. 1 hónappal az új szakképzési tartalom tanításának elkezdése előtt megjelentek az új szakmai követelménymodulok (társadalmi egyeztetés nélkül). Az EMMI-hez tartozó szakképesítésekszakmai és vizsgakövetelményeiről szóló rendelet társadalmi egyeztetésre került – kétnapos határidővel. A szakmai kerettantervek és közismereti kerettantervek óraterve jelenleg csak munkaanyagként ismert, maguk a közismereti és a szakmai alapozó tárgyak kerettantervei még munkaanyag formájában sem – pedig ezek nélkül hivatalosan meg se kezdődhet a tanítás a szakközépiskolákban (új nevükön szakgimnáziumokban). És akkor még nem beszéltünk a felkészülésről, a sokszor nem is ismert technológiák, programnyelvek stb. elsajátításáról, a megnövekedett mennyiségű, ill. új tartalmakat oktatni tudó szakoktatók , szakmai tanárok felvételéről.
CKP TÖRTÉNÉSEK
Szakképzés átalakításának kritikája
A szakképzés átalakításával kapcsolatos CKP állásfoglalás elérhető itt.
Digitális Oktatási Stratégia vitája
Aktívan részt vettünk a Digitális Oktatási Stratégia vitájában. A társadalmi egyeztetés keretében küldött részletes véleményünk itt olvasható. Az egyeztetési folyamattal eddig alapjában elégedettek voltunk, de feltétlenül szükségesnek tartjuk a kormányhatározat és a kidolgozás lépéseinek egyeztetését is. Aktív részvételünkkel azt kívánjuk elősegíteni, hogy a stratégia megvalósítása túlmutasson az eszközellátáson, és a digitális kornak megfelelő oktatás irányába tett lépést jelentsen.
Intézményvezetői pályázatok – nyílt levél
Gyűjtöttük azokat az eseteket, amikor az NGM indoklás nélkül eredménytelennek nyilvánította a Szakképzési Centrumok tagintézményeiintézményvezetői pályázatait. A Tanítanék ez ügyben hamarosan nyílt levélben fordul Varga Mihály miniszterhez.
Jogszabálytervezetek kritikája
Véleményt alakítottunk ki a jogszabályokról, tervezetekről. A kerettantervi szabályozáshoz készült TANOSZ és Könyvtárostanárok Egyesülete vélemény elérhető itt és itt.
Stratégiai dokumentum
Tovább folyik a stratégiai dokumentum (alapproblémák) vitája. Jelenleg az iskolastruktúra, a szakképzés, az oktatás személyi feltételei témákról folyik a vita a munkacsoportban.
Minden elfogadott és vita alatt álló pont megtalálható egy mappában, bárki által olvashatóan itt. A már elfogadott pontokhoz is gyűjtjük az időközben felmerült problémákat, amelyekkel a későbbi viták során foglalkozunk.
Felmérés a közoktatással kapcsolatos véleményekről
A rendszerszintű munkacsoport szakértők bevonásával online kérdőívet készített a közoktatás kérdéseivel kapcsolatos pedagógusi és társadalmi vélemények felmérésére. A kérdőív véglegesítése, a vélemények bekérése jelenleg folyik.
Plenáris ülés
A plenáris ülés időpontja még nem dőlt el. Úgy tűnik, a nyár még annál is nagyobb akadályt jelent, mint amire számítottunk, és nem tudjuk úgy előkészíteni az anyagokat, hogy a plenárist megtarthassuk augusztus végén. A plenáris ülés előtt szükséges online vitát folytatnunk aműködési módról, hogy ez a plenárison ne vegye el az időt a stratégiai kérdésekről. Ennek előkészítése folyamatban van.
Szóvivők
Nem oldódott meg a lemondott szóvivők pótlása. Kérjük a szervezeteket, hogy ha van javaslatuk, azt jelezzék az ÜT-nek.
Benne:
- Oktatáspolitika
- Kritikus megnyilvánulások
- Tanítanék
- Civil összefogás (Sándor Mária)
- Szakszervezetek
- Szüdi János sorozata a 168 órában
- Önkormányzatok
- Igazgatók kinevezése
- Szakképzés
- Felsőoktatás
- Tankönyvek
- Digitális oktatás
- Diákok
- Gyermekvédelem
- Hátrányos helyzet
- Szülők