Kezdőlap » Állásfoglalás az iskoláskor előtti nevelést végző szakemberek felsőfokú végzettsége érdekében

Állásfoglalás az iskoláskor előtti nevelést végző szakemberek felsőfokú végzettsége érdekében

by Juhász Ágnes

Megdöbbenve hallottuk nem hivatalos forrásokból, hogy kormányzati oldalon felmerült a középfokú óvodapedagógus képzés visszaállítása, és szóba került az óvodapedagógus, illetve a csecsemő- és kisgyermeknevelői BA szak megszüntetése is.

Aktuális hír:

Kérésünkre a PDSZ megkérdezte az EMMI-t, mi igaz a hírekből, egyben jelezve, hogy nem támogatja a           változtatást.

Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár válasza:
„Én is hallottam már arról, hogy az a hír terjedt el, miszerint a
Kormány különösen az óvodapedagógusok esetén a középfokú képzés
visszaállítását tervezi, ilyen döntés azonban nem született.”

A magyar kisgyermeknevelés európai és világhírű, melynek több, szerteágazó oka van. Ezek közül az egyik a főiskolai végzettséghez kötött munkavégzés. Tudományos, sokirányú szakmai ismereteket, melyek elemi feltételei a gyermekek igényeinek és szükségleteinek (például: táplálkozás, sajátos igények korai jeleinek felismerése, személyre szabott prevenciós/fejlesztő foglalkozások stb.)  megfelelő sokrétű, komplex és felelős gondoskodásnak, csak felsőfokú végzettséggel lehet szerezni.

OECD vizsgálatok a 2000-es évektől igazolják a koragyermekkori nevelés különös jelentőségét az egész világon, valamint a nemzetközi innovációs tevékenységekben, kutatási jelentésekből, stratégiákból is ez látszik. A kora gyermekkori nevelésbe fektetett erőforrások megtérülése a legmagasabb, miután ez a későbbi tanulásra és annak hatékonyságára alapvető befolyással bír. Ezek a megállapítások megerősítik az iskoláskor előtti nevelés jelentőségét, amihez magas szinten képzett, széleskörű tudással rendelkező szakemberekre van szükség.

Az óvodapedagógus-képzés történetében hosszú ideig volt középfokú szinten a képzés, de 1959 óta – elsőnek Európában – felsőfokon folyik a képzés. Igaz, hogy a magyar óvodahálózat dinamikus fejlődésének időszakában (1970-es és 80-as években) a régi szakközépiskolai rendszer átmenetileg besegített az óvodapedagógus hiányok enyhítésében , de ez ideiglenes megoldás volt. Óriási hiba lenne az óvodapedagógus-hiányt, az idegennyelv-oktatás deficites állapotát ismét ezen az úton kezelni, mivel következményeit tekintve a súlyos minőségromlás a konkrét ellátásban járna vállalhatatlan kockázatokkal.

A csecsemő- és kisgyermeknevelői szak BA szintre emelése nem rendelkezik nagy múlttal, épp ezért az érintett szakma különleges eredménynek tekinti azt, hogy a 0-3 éves korosztállyal is felsőfokú végzettséggel foglalkozhatnak a szakemberek.

Kiemelt jelentőséget tulajdonítunk annak is, hogy a BA képzést MA szintű képzésekkel lehet folytatni ezekről a szakokról is, amely a pálya presztízsét is növeli, és a gyerekekkel történő bánásmód magasabb szintjét teszi lehetővé.

A már elért vívmány eltörlését súlyos visszalépésnek tekintenénk. Ezért még időben kívánjuk véleményünket kinyilvánítani:a középfokú végzettség visszaállításának, a felsőfokú képzés leépítésének lehetősége ellen szakmai tudásunk és tapasztalatunk birtokában nagyon határozottan tiltakozunk.