Home Egyéb Állásfoglalás az iskoláskor előtti nevelést végző szakemberek felsőfokú végzettsége érdekében

Állásfoglalás az iskoláskor előtti nevelést végző szakemberek felsőfokú végzettsége érdekében

2019-06-05

Megdöbbenve hallottuk nem hivatalos forrásokból, hogy kormányzati oldalon felmerült a középfokú óvodapedagógus képzés visszaállítása, és szóba került az óvodapedagógus, illetve a csecsemő- és kisgyermeknevelői BA szak megszüntetése is.

Aktuális hír:

Kérésünkre a PDSZ megkérdezte az EMMI-t, mi igaz a hírekből, egyben jelezve, hogy nem támogatja a           változtatást.

Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár válasza:
„Én is hallottam már arról, hogy az a hír terjedt el, miszerint a
Kormány különösen az óvodapedagógusok esetén a középfokú képzés
visszaállítását tervezi, ilyen döntés azonban nem született.”

A magyar kisgyermeknevelés európai és világhírű, melynek több, szerteágazó oka van. Ezek közül az egyik a főiskolai végzettséghez kötött munkavégzés. Tudományos, sokirányú szakmai ismereteket, melyek elemi feltételei a gyermekek igényeinek és szükségleteinek (például: táplálkozás, sajátos igények korai jeleinek felismerése, személyre szabott prevenciós/fejlesztő foglalkozások stb.)  megfelelő sokrétű, komplex és felelős gondoskodásnak, csak felsőfokú végzettséggel lehet szerezni.

OECD vizsgálatok a 2000-es évektől igazolják a koragyermekkori nevelés különös jelentőségét az egész világon, valamint a nemzetközi innovációs tevékenységekben, kutatási jelentésekből, stratégiákból is ez látszik. A kora gyermekkori nevelésbe fektetett erőforrások megtérülése a legmagasabb, miután ez a későbbi tanulásra és annak hatékonyságára alapvető befolyással bír. Ezek a megállapítások megerősítik az iskoláskor előtti nevelés jelentőségét, amihez magas szinten képzett, széleskörű tudással rendelkező szakemberekre van szükség.

Az óvodapedagógus-képzés történetében hosszú ideig volt középfokú szinten a képzés, de 1959 óta – elsőnek Európában – felsőfokon folyik a képzés. Igaz, hogy a magyar óvodahálózat dinamikus fejlődésének időszakában (1970-es és 80-as években) a régi szakközépiskolai rendszer átmenetileg besegített az óvodapedagógus hiányok enyhítésében , de ez ideiglenes megoldás volt. Óriási hiba lenne az óvodapedagógus-hiányt, az idegennyelv-oktatás deficites állapotát ismét ezen az úton kezelni, mivel következményeit tekintve a súlyos minőségromlás a konkrét ellátásban járna vállalhatatlan kockázatokkal.

A csecsemő- és kisgyermeknevelői szak BA szintre emelése nem rendelkezik nagy múlttal, épp ezért az érintett szakma különleges eredménynek tekinti azt, hogy a 0-3 éves korosztállyal is felsőfokú végzettséggel foglalkozhatnak a szakemberek.

Kiemelt jelentőséget tulajdonítunk annak is, hogy a BA képzést MA szintű képzésekkel lehet folytatni ezekről a szakokról is, amely a pálya presztízsét is növeli, és a gyerekekkel történő bánásmód magasabb szintjét teszi lehetővé.

A már elért vívmány eltörlését súlyos visszalépésnek tekintenénk. Ezért még időben kívánjuk véleményünket kinyilvánítani:a középfokú végzettség visszaállításának, a felsőfokú képzés leépítésének lehetősége ellen szakmai tudásunk és tapasztalatunk birtokában nagyon határozottan tiltakozunk.