A Civil Közoktatási Platform nyilvános hírlevele
13. szám | 2025. május 14. – június 11.
🛎️ Becsöngetés
Még egy hónap sem telt a legutóbbi hírlevelünk óta, de rengeteg, kisebb vagy nagyobb figyelmet kapott, fontos ügy és esemény történt, így újból jelentkezünk a Faliújsággal!
Ha szeretnél a közoktatás, valamint a Civil Közoktatási Platform legfontosabb híreiről és tevékenységeiről elsők közöttértesülni, iratkozz fel a CKP hírlevelére.
Vigyétek a CKP és a Faliújság hírét azon ismerőseiteknek, akiket érdekel az oktatás ügye! Örülünk, ha visszajelzéseitekkel segítitek munkánkat. Visszajelzés az email-címünkön lehetséges.
📰 Fakultáció
kiemelt témák
Az eredeti tervezethez képest kedvezőbben, de továbbra is jelentős korlátozásokkal jelent meg az a rendelet, amely szabályozza a civilek iskolai felvilágosító tevékenységét. Három és fél évvel ezelőtt került be a köznevelési törvénybe az a rendelkezés, hogy csak olyan civil szervezet vagy magánszemély tarthat a köznevelési intézményekben szexuális kultúrával, nemi élettel, nemi irányultsággal, szexuális fejlődéssel, a kábítószer-fogyasztás káros hatásaival, az internet veszélyeivel és egyéb testi és szellemi egészségfejlesztéssel kapcsolatos foglalkozást, amelyet az erre kijelölt szerv nyilvántartásba vesz. A most megjelent módosítás lehetővé teszi, hogy a Nemzeti Népegészségügyi Központ által nyilvántartásba vett szervezetek a kábítószer fogyasztás káros hatásaival, az internet veszélyeivel és egyéb testi és szellemi egészségfejlesztéssel kapcsolatos foglalkozásokat tarthassanak, a szexuális kultúrával, nemi élettel, nemi irányultsággal, szexuális fejlődéssel kapcsolatos programok azonban továbbra is kimaradnak az engedélyezhető foglalkozások listájából. Sikernek könyvelhető el azonban, hogy a módosítás eredeti tervezetéhez képest végül megbízási és vállalkozói szerződéssel is lehessen foglalkozást tartani. A módosítási tervezetre beadott véleményünket itt olvashatják.
A Parlament egyelőre levette napirendjéről a civileket és a független sajtót korlátozó úgynevezett „átláthatósági” törvénytervezetet. Indoklása szerint a javaslattal kapcsolatban számos, megfontolásra érdemes vélemény érkezett, és a frakción belül sem alakult még ki egységes álláspont. Állítása szerint a törvény tárgyalását őszre halasztják. A visszalépés valódi indokai azonban egyelőre nem tisztázottak.
A törvénytervezet széleskörű civil tiltakozást váltott ki, a Civilizáció Koalíció felhívásához a CKP is csatlakozott.
A bíróság minden pontban a Szülői Hang javára döntött a Belügyminisztériummal szemben indított perben. A szervezet a pert azért indította, mert a minisztérium titkosítani kívánta egy országos szülői kérdőív eredményeit, amelyek között irányított kérdések is szerepeltek – például arról, hogy a kompetenciamérés osztályzattá alakuljon, és beleszámítson a gimnáziumi felvételibe. Az elsőfokú bíróság kötelezte a Belügyminisztériumot, hogy 15 napon belül adja át az adatokat, valamint fizesse meg a 406 ezer forintos perköltséget. A minisztérium azzal védekezett, hogy az adatok kiadása ellehetetlenítené a döntéshozatalt, de ez az érvelés nem állta meg a helyét. A Szülői Hang arra számít, hogy a Belügyminisztérium fellebezni fog, így az eljárás másodfokon folytatódik. Addig is folytatják az aláírásgyűjtést a kompetenciamérés érdemjeggyé alakítása és felvételibe való beszámítása ellen, melyet itt lehet aláírni.
A Belügyminisztérium újabb káros és értelmetlen törvénytervezete minden tanoda számára kötelezővé tenné, hogy középiskolások is részt vegyenek foglalkozásaikon – akkor is, ha módszereik, szakmai tudásuk, hagyományaik, elköteleződésük általános iskolásokra vannak szabva. Az elképzelést korábban részletes indoklással utasította el a tanodák szakmai szervezete. A tervezet célja valószínűleg a középiskolai lemorzsolódás csökkentése, azonban a középiskolások arányának tervek szerinti előírása a tanodákban mind elméleti, mind gyakorlati szempontból hibás, és súlyos, várhatóan a célokkal ellentétes következményekhez vezet. Emellett olyan feladatokat róhat a tanodák egy részére, amelyeknek nem tudnak megfelelni, így bezárásra kényszerülnek. A CKP társadalmi egyeztetésre beküldött véleményét itt olvashatják.
A pedagógus-továbbképzési rendszer megváltoztatása miatt szűnik meg az Örkény Színház ingyenes továbbképzési programja. 2025 januárjától a pedagógus-továbbképzések megszervezésének feladata a Nemzeti Közszolgálati Egyetemhez és az Oktatási Hivatalhoz került. Az új szabályozás értelmében a választható képzések nyilvántartásába csak azok a szervezetek kerülhetnek be, amelyekkel az Oktatási Hivatal külön szerződést köt – ennek feltétele a díjazás nélküli munkavégzés, a képzés szakmai indokoltságának rövid szöveges igazolása és a miniszteri jóváhagyás. Az Örkény Színház „A színház iskolája” című képzésének esetében a szervezők vállalták az ingyenességet, és az Oktatási Hivatal tájékoztatása alapján úgy vélték, a program indokoltnak minősül. Miniszteri válasz azonban nem érkezett, majd csak telefonos érdeklődést követően érkezett meg hozzájuk az írásos elutasítás, mely szerint hasonló témájú képzések már szerepelnek a hivatal nyilvántartásában, ezért új képzés meghirdetése nem indokolt. Az Örkény Színház kénytelen a képzés formáját átalakítani, és a hivatalos továbbképzési rendszer keretein kívül folytatni munkáját a pedagógusokkal.
2024 novemberében az elsőfokú bíróság kimondta, hogy a Kölcsey-s tiltakozó tanárok ügyében az elbocsátás aránytalan, diszkriminatív és igazságtalan volt. 2025 májusában a másodfokú bíróság négyük esetében felülbírálta az ítéletet, és helybenhagyta a tankerület döntését. A Kölcsey-s tanárokat tehát a többmilliós perköltség befizetésére is kötelezték, melyre sikeres adománygyűjtő akciót szerveztek. A bíróság döntését tudomásul véve, azonban el nem fogadva a tanárok továbbviszik ügyüket a Kúriára, melyben a Helsinki Bizottság segíti őket.
A június 4.-én megjelent ajánlás Magyarország gazdaság-, szociális, foglalkoztatás-, strukturális és költségvetési politikáját tartalmazza, tehát érinti az oktatást is. A dokumentum magyarul innen elérhető.
Eseménynaptár
a közeljövő eseményei és rendezvényei
Időpont: június 19., 13:00-19:00
Az MSZT Oktatásszociológiai Szakosztálya rendezvényén az azonos című Educatio(R) tematikus szám szerzői, szerkesztői és meghívott vendégkutatók osztják meg gondolataikat és kutatási eredményeiket. A konferencián minden előadó 20 perces prezentációt tart, melyet egy szintén 20 perces vita követ – ezzel is biztosítva a párbeszéden alapuló, műhelyszerű formát.
A programról bővebben a Facebook-esemény leírásában tájékozódhatnak.
A rendezvényhez az alábbi linken lehet csatlakozni.
Időpont: június 16., 18:00-20:00
Helyszín: Budapest 1081, Auróra utca 11.
Az újvidéki vasútállomásnál történt tragédia nem várt eseménysort indított el Szerbiában. Hogyan vált a korrupcióellenesség az egész társadalmat megmozgató üzenetté? Hogy működik egy vezetők nélküli, alulról szerveződő mozgalom a gyakorlatban? Ilyen és ehhez hasonló kérdéseket járunk körbe, vendégeink: Sara Dragic (a Strasbourgba tartó biciklis menet budapesti állomásának szervezője), Tóth Szilárd János (Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézet), Kocsis Árpád (Mérce).
Időpont: 2025. június 14. 14.00-16.00
Helyszín: Benczúr Hotel (Budapest terem), 1068 Budapest, Benczúr u. 35.
Az Együttnevelés Szövetség célja, hogy egy olyan társadalmi konszenzus kialakulását segítse elő, amely biztosítja minden gyermek számára az egyenlő és befogadó oktatást. Meggyőződésük, hogy minden gyermek értékes, és joguk van olyan iskolai környezetben tanulni, amely biztosítja számukra a fejlődést és a társadalmi mobilitást.
Mindezek érdekében elindították a ’jó iskola’ kampányt, amelynek keretén belül iskolákat díjaznak. Céljuk, hogy olyan intézményeket díjazzanak, amelyek nemcsak tanítanak, hanem valódi közösséget építenek, inspirálnak, és esélyt adnak minden gyermeknek a kibontakozásra.
Az eseményen bemutatásra kerülnek a jelölt iskolák és jutalmazzák a nyertes intézményt. Többek között fellép Caramel is.
A gálán való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Regisztrálni az alábbi linken lehet: https://bit.ly/4kNeDU7
Korábbi programok
a közelmúlt eseményeinek felvételei
Felkerült a YouTube-ra Gyarmathy Éva szakpszichológus a Civil Közoktatási Platform Önfejlesztő közösségek beszélgetéssorozata keretében elmondott bevezető, problémafelvető előadása. Rohamosan növekszik a neuroatipikus fejlődés miatt különböző zavarokkal azonosított gyerekek aránya – a gyerekeknek adott diagnózisok az oktatási rendszer tehetetlenségét jelzik. A múlt iskolájában kell a jelen gyermekeinek a jövőre készülniük, és ezt egyre kevesebben érzik rendben lévőnek.
Bővebben a témáról: https://ckpinfo.hu/2025/01/19/atipikus/
Bővebben a projektről: https://ckpinfo.hu/onfejleszto-kozoss…
Május 16-17-én került megrendezésre a Magyar Pedagógiai Társaság szervezésében az Iskola jövője – Utópiák és disztópiák című konferencia. Az elhangzott előadásokat az alábbi linken tekinthetik meg.
📓 Szorgalmi
A Magyar Pedagógiai Társaság aggodalmát fejezi ki a gimnáziumi felvételi szigorítása és a felsőoktatási ösztöndíjas helyek szűkítése miatt, mivel ez hosszú távon csökkentheti a magasabb képzettségűek arányát és korlátozza az egyének tanulási lehetőségeit. Kiemelik, hogy a gimnáziumba jutás megnehezítése és a szakképzés arányának erőltetett növelése 14 éves korban felelőtlen döntésekhez, motiválatlansághoz és iskolai kudarcokhoz vezethet. Szakmatanulásra később, gimnáziumi végzettség birtokában is van lehetőség. A társaság szerint nem minden fiatalnak megfelelő a technikumi kínálat, különösen vidéken és sajátos nevelési igényű tanulók esetében. Rámutatnak, hogy a gazdaság nem kizárólag MTMI (műszaki, természettudományos, matematikai, informatikai) szakmákból áll. A modern gazdaságban a sokoldalú, általános készségek megléte a versenyképesség kulcsa. Végül hangsúlyozzák, hogy egyetlen mérés – például a központi felvételi – nem alkalmas a tanulói sikeresség előrejelzésére, és a nagy tét nagy kockázatot jelent a diákok mentális egészségére nézve.
A Belügyminisztérium bevezette, hogy a szülők a KRÉTA rendszeren keresztül kérdőívben értékelhetik a pedagógusok munkáját, de a rendszer kidolgozatlansága sok problémát vet fel. A kérdőívek nem adnak lehetőséget részletes szöveges visszajelzésre, így félreértésekhez, torz eredményekhez és feszültségekhez vezethetnek a szülők és tanárok között. A visszajelzések felhasználása a pedagógusok teljesítményértékelésében és akár fizetésük befolyásolásában tovább növeli a kiszolgáltatottságot, ráadásul visszaélésekre is lehetőséget ad. A bizalom és párbeszéd helyett a jelenlegi rendszer inkább rontja az együttműködés légkörét. A megoldás az lenne, ha érdemi kommunikáció, szöveges visszajelzés és közvetlen párbeszéd segítené a szülők és pedagógusok közös munkáját.
Ahogy a 444 is beszámolt róla, a Gyermekjogi Civil Koalíció Pintér Sándorhoz fordult, hogy vizsgálják ki a Budapesti Javítóintézet igazgatójának ügyét, akit kiskorúak prostitúcióra kényszerítésével gyanúsítanak. A Koalíció szerint az eset rávilágít arra, hogy a gyermekvédelmi dolgozók „kifogástalan életvitelének” ellenőrzése teljesen alkalmatlan a veszélyes személyek kiszűrésére. A volt igazgatóval szemben évtizedek óta érkeztek panaszok, mégis vezető maradhatott, ami a gyermekvédelmi rendszer súlyos működési zavarait mutatja. A közlemény hangsúlyozza, hogy a gyermekbántalmazási jelzések kivizsgálása sem működik megfelelően, és politikai összefonódások is felmerültek a kinevezések hátterében. A Koalíció nemcsak a felelősségre vonást sürgeti, hanem felajánlotta szakmai segítségét egy hatékonyabb, nemzetközi példákon alapuló ellenőrzési rendszer kidolgozásához.
👓 Tantestület
a Civil Közoktatási Platform tevékenységei
Hosszú, eredménytelen levelezést folytattunk Maruzsa Zoltán államtitkárral az Országos kompetenciamérés átalakítása kapcsán, amely során többször is kifejtettük szakmai aggályainkat és javaslatokat is megfogalmaztunk. Az államtitkári válaszok érdemi reakció helyett sokszor személyeskedő hangvételűek voltak, és lényegében ellehetetlenítették a szakmai párbeszédet.
A levélváltás szövegét teljes terjedelmében közzétettük annak érdekében, hogy a nyilvánosság pontos képet kapjon arról, milyen hivatalos reakcióra számíthat egy civil szakmai közösség, amennyiben konstruktív módon kíván hozzájárulni az oktatáspolitikai döntéshozatalhoz.
A videó megtekinthető YouTube-csatornánkon.
- A CKP is csatlakozott a civil szervezetek és a független sajtó ellehetetlenítését célzó „átláthatósági” törvénnyel szembeni tiltakozáshoz.
- A tanodai szabályozás kapcsán beküldtük véleményünket társadalmi egyeztetésre, melyről bővebben itt olvashatnak.
- A kompetenciamérés tönkretételével kapcsolatos állásfoglalásunk itt olvasható.
Tanári szoba
Impresszum
A hírlevelet összeállította: Jenei-Forray Norma | Felelős szerkesztő: Juhász Ágnes
Kiadja a CKP Alapítvány a Tanszabadságért.
Amennyiben lehetőségében áll támogatni a működésünket, az alábbi számlaszámon megteheti: 16200010 – 10134339.
Honlap: http://www.ckpinfo.hu | E-mail: ckp.faliujsag@gmail.com
2025. május 14. – június 11.