A projekt célja a minőségi digitális távoktatásban való részvétel feltételeinek biztosítása minden tanuló számára.
A Láncreakció projekttel – a Civil Kollégium Alapítvány és az Esély Labor Egyesület kétéves közös projektjével, melynek célja szakmailag megalapozott és széles tömegeket megszólító társadalmi kampányok indítása – közös munkánk tavasszal kezdődött, amikor a civil szervezetek nagy része a karanténállapot során előállt, illetve felszínre bukott súlyos problémák kezelésében próbálta támogatni a családokat, a tanárokat, a szülőket, a diákokat.
A pandémia mindenki számára egészen váratlan, új, és sajnos legtöbbször nehéz élethelyzetet teremtett, mégis élet-halál kérdéssé azonnal azok számára vált, akik egyébként is a teljes létbizonytalanság szélén egyensúlyoznak.
A karanténtanítás megmutatta, amiről sok szakértő és érintett már olyan régóta beszélt: a magyar oktatási rendszer diszfunkcionális, keveseket hajlandó tanítani, és azokat sem jól, azokat sem jóra. Ennek most – társadalmi csoporthoz tartozástól függetlenül – mindenki tanúja és elszenvedője lehetett.
Éppen ezért a tavaszi tapasztalatokból kiindulva 2020 szeptemberében a projekt szervezőivel közösen úgy döntöttünk, hogy hosszabb távon is a digitális oktatás feltételeinek megteremtéséért, javításáért szeretnénk együtt dolgozni, ezért az Ablak a padra kampányban résztvevőkkel és az oktatás egyéb szereplőivel, csoportokkal, szervezetek képviselőivel alakítottunk egy munkacsoportot. Ebben a közösségben az ország számos pontjáról pedagógusok, szülők, oktatási szakértők, szociális szakemberek igyekeznek komplex élethelyzetekre komplex, átfogó megoldásokat keresni. (Láncreakció honlap)
Az első lépésünk egy nyílt levél, melyben az illetékes kormányzati felelősöket szólítjuk meg, és megfogalmazzuk a célkitűzéseinket. Felajánlottuk a helyzettel kapcsolatos széleskörű tapasztalatainkat, tudásunkat, mert azt a helyzetet, amely százezreket érint, mindenképpen meg kell oldani – és jól kell megoldani.
A digitális távoktatáshoz való hozzáférés alapvető feltételeit az alábbiakban látjuk:
- stabil, megfelelően szélessávú internet-elérhetőség úgy az iskolákban, mint otthon;
- a tanuláshoz-tanításhoz megfelelő eszközök (PC, laptop, mikrofon stb.) rendelkezésre állása úgy az iskolában, mint otthon;
- azon szereplők digitális kompetenciáinak alapszintre történő fejlesztése (a Digitális Oktatási Stratégiában is meghatározottak szerint), akik a gyermekek tanítási-tanulási folyamataiban részt vesznek, őt támogatni tudják: a pedagógusok, a szülők, a diákok és a segítő szakemberek (családsegítő, szociális munkás stb.);
- a szülők mint munkavállalók számára olyan szabályozás kialakítása, amely lehetővé teszi szükség esetén a gyermekkel való otthonmaradást anélkül, hogy ez egzisztenciális kockázatot, jövedelemkiesést jelentene.
További tevékenységeinkről is beszámolunk.