Home Egyéb Szomorú tények A közoktatás indikátorrendszere 2023 c. kiadványban

Szomorú tények A közoktatás indikátorrendszere 2023 c. kiadványban

2024-06-05

Utolsó aktualizálás dátuma: 2024. május 29.

A napokban jelent meg a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Központ által gondozott és kétévente frissített Közoktatás Indikátorrendszere 2023-as kötete. A közoktatás törzsindikátorainak legfrissebb adatait tartalmazó kötet a legfontosabb megerősítésül, bizonyítékul szolgál arra a jelenségre, amit a PISA eredmények kapcsán Radó Péter oktatáskutató „funkcionális leépülésnek” nevezett.

A funkcionális leépülés jelenségét Radó Péter Az oktatáskormányzás jövője című könyvében foglalta össze, melynek lényege, hogy ha egy komplexitás nagyon magas szintjét elérő közoktatási rendszer kormányzása a 21. században visszatér egy, az 1950-60-as években tapasztalható, szélsőségesen centralizált bürokratikus modellhez,  az felszámolja az oktatás külső körülményeihez való alkalmazkodás képességét. Az alkalmazkodóképesség elvesztéséről ebben a cikkben írt bővebben.

A 2022-es PISA eredmények – melyeket Radó Péter ebben az írásban, Nahalka István pedig itt elemzett bővebben – azt valószínűsítik, hogy a magyar közoktatás átalakítása nyomán egy, a közoktatás funkcionális leépülésének eredményeképpen létrejött teljesítményromlás indult meg. Az eredményesség romlásának hátteréül Radó Péter a következő okokat sorolja fel:

  • a pénzügyi és humán erőforrások egyre súlyosabb hiánya,
  • a tanulók egyre nagyobb tömegének oktatásból való kiszorulása
  • vagy az állami oktatási rendszerből való kimenekülése,
  • valamint az Európában máshol ismeretlen mértékű szociális szelekció és etnikai szegregáció húzódik meg.

Az új közoktatási indikátorkötet mindezekről bőségesen szolgáltat adatokat.