Home Aktuális Kedves Szülők! Drága Kollégák! Tisztelt Brüsszel! – Pilz Olivér a BM felméréséről

Kedves Szülők! Drága Kollégák! Tisztelt Brüsszel! – Pilz Olivér a BM felméréséről

2023-12-15

Kedves Szülők! Drága Kollégák! Tisztelt Brüsszel!

Ugye nem vagytok oly balgák, hogy ismét beveszitek a kormányzati „oktatáspolitika” már szokásosnak nevezhető elterelő műveletét? 

A napokban felröppent a hír: a szülők, a pedagógusok és az iskolaigazgatók online formában ismét kifejthetik véleményüket az oktatásról. A pedagógusok és az igazgatók már olvashatják is a kérdőíveket. 

Kifejthetik! Ez azért nem semmi, mert a pedagógusok véleménynyilvánítása többek állásába került már. Most megengedik nekik. Sőt, javaslatokat is tehetnek! Ráadásul „a beérkezett válaszokat későbbi döntéseink során figyelembe vesszük” – írja a Belügyminisztérium! Ja, ahogy szokták…

A BM közleménye szerint az oktatás minőségének javítása érdekében történik MINDEZ. Kedves Szülők! Drága Kollégák! Ugye mindannyian tapasztaljátok, hogy az elmúlt lassan 14 év alatt milyen „sikeres” is volt ezen törekvés – lassan alig van már valaki a világon, akit még magunk elé tessékelhetnénk.

Egy éve a nemzet pedagógiájának irányítója, Pintér Sándor rendőr altábornagy eligazította az oktatás szereplőit, s ígérte, hogy hasonló, színvonalas – általa konzultációként aposztrofált – események rendszeresen lesznek. Hát, eltelt egy év, kellett már valamit tenni, hogy úgy nézzen ki, hogy valamit csinálnak…

Kíváncsiak a véleményünkre😊. A pedagógusoknak feltett kérdések harmada ezért szó szerint ugyanaz, mint amiket korábbi alkalmakkor már feltettek. Drága Kollégák! Igyekezzetek már olyan válaszokat adni, ami tetszik is a főnöknek! Ti is mindig azt mondjátok a gyerekeknek: „Ismétlés a tudás anyja!” Na, most visszakaptátok!

Kedves Szülők! Drága Kollégák! Tisztelt Brüsszel! Ugye mindannyian emlékeztek, hogy az ilyen online válaszbeküldős akciók után – lett légyen az a NAT vagy a státusztörvény véleményezése vagy ilyen-olyan felmérés – a kormányzat mindig szépen összesítette az eredményeket, nyilvánosságra hoztaaz összes beérkezett véleményt, az összes kérdésre adott választ – még a szabad szövegként megadható válaszokat is aprólékosan, lelkiismeretesen összegyűjtötték, a hasonlókat rendszerezték. Ezekben a tanulmányokban mindenki megtalálhatta a saját kétségeire adott válaszokat, majd az is kiderült, hogy a kiértékelés után mely javaslatok – s hol – kerültek befogadásra, ill. mely kormányzati ötleteket vetették el a vélemények hatására. Jaaa, hogy ez nem így történt!? (Még akkor sem, ha a jogszabályok egyeztetésénél erre törvényi kötelezettség is vonatkozik.)  Hogy csak egy semmibenyúló tölcsérbe kiabáltátok bele a senkit sem érdeklő véleményeteket! Amiből ráadásul kimazsolázták azt, amire hivatkozni lehetett – az sem baj, ha ehhez félre kellett értelmezni a válaszolók valódi szándékát.  Minek az oda-vissza flinci-flanci kommunikáció, megértés-érvelés-megegyezés huzavonája: mondjad csak, én meg teszek rá! Szóval, ha január 15-én éjfélig nincs más dolgotok: Hajrá, hányjátok a falra a borsót!

A közlemény szerint egyébként az előző tanévben 75 ezer pedagógus és 130 ezer szülő élt a lehetőséggel és fogalmazta meg véleményét a hazai oktatásról. Ezek a számok csak úgy jöhettek ki, ha összeadták a különféle felmérésre válaszolók számát… Egyébként, mikor ugyanennyi pedagógus sztrájkol egy tanévben, annak miért nincs visszajelzésértéke? Hát, már csak ilyen a közvéleménykutatás! Főleg, ha a kormány csinálja – alig várják meghallani a saját véleményüket. 

A kérdések részletes taglalásának ezekután nincs is értelme. Legfeljebb annyit, hogy a közvéleménykutatás is egy szakma – a pedagógusok is tudják és napi szinten alkalmazzák, hogy kérdezni (is) tudni kell! Láthatóan a belügyminiszter nem csak az oktatáshoz, de ehhez sem ért. Újfent egy minősíthetetlen színvonalú dolog (mert, hogy munkának nem igazán nevezhető) született: van itt minden a már említett – semmiféle aktualizáláson át nem esett – ismétlő kérdésektől kezdve a teljes nonszenszeken át az olyanokig, melyekkel kapcsolatban nem feltétlenül rendelkezik elég információval a megkérdezett, és melyekre egyik választ sem tudja jószívvel bejelölni. Ez utóbbiak a legveszélyesebbek, de talán éppen ezek „csapdák” jelentik a „meghallgatás” célját. 

Tisztelt Brüsszel! Felétek valahogy el kell játszani a kormánynak, amit elvártok: legyenek egyeztetések! Ezt ti tényleg annak látjátok!? Mert akkor ti sem vagytok jobbak a Deákné vásznánál!

Mert mi értelme kérdezni az érettségi új szabályairól a vizsgák előtt pár hónappal (a jelentkezési határidő előtt meg pár nappal)? És drága Kollégák! Nem fut át rajtatok cseppnyi borzongás, mikor épp a rendőrminiszter kérdez az iskolátokbeli droghasználat létezéséről? Legyen világos! Nem a véleményetekre kíváncsi! Határozott igennel vagy nemmel kell válaszolnotok: van ilyen nálatok vagy nincs!? S miután nem ajánlja fel a kérdőív tudós összeállítója, így olyan választ adni, hogy „nincs róla információm” nem lehet. Kérdést kihagyni szintén nem lehet, ha élni akartok a „véleménynyilvánítás” eme remek lehetőségével! Jól gondoljátok meg, mit jelöltök be, ki ne derüljön, hogy rossz választ adtatok…

Ja, egyébként egy tetszőleges iskolai OM azonosító beírásával bárki kitöltheti az adott iskola helyzetére vonatkozó kérdéseket (is) tartalmazó online kérdőívet… Kedves Szülők! Drága Kollégák! Tisztelt Brüsszel! Jó szórakozást!