Gyermekközpontú pedagógia egy gyermekellenes rendszerben?
Utolsó frissítés: 2023.02.21.
Elérhetők lentebb a sikeresen lezajlott program videófelvételei és rövid összefoglalója.
Időpont: 2023. január 31. 10.45-13.45
Helyszín: online: a CKP online videokonferencia-csatornája (FreeConferenceCall)
A nagyon határozott véleményem az, hogy bármilyen strukturális vagy tartalmi változtatás, reform csak akkor szökkenhet szárba, ha kéz a kézben jár a pedagógiai kultúra megújításával, ha támaszkodik arra.
Nyilván ez kérdések sokaságát veti fel. Felmerülhet a kérdés, hogy miért? Te, pedagógus kollégám, miért gondolod azt, hogy nem lehet változtatni? Miért gondolod azt, hogy lehet változtatni? Miért akarsz változni? Miért nem akarsz változni? Miért muszáj változtatnod? Muszáj változtatnod?
Ezeket és az ehhez kapcsolódó kérdéseket fogjuk végigjárni a délelőtt folyamán. Gyere, hallgasd meg, vitatkozz, gondolkozz!
Szeretettel várlak mindannyiunk nevében!
Molnár Lajos
A műhelyen való részvételt ajánljuk az aznap sztrájkoló pedagógusoknak alternatív továbbképzésként, de minden érdeklődőt szívesen látunk.
Az eseményen két blokkban rövid felvezető előadások után beszélgetés és vita zajlik bejelentkező résztvevők aktív részvételével. Lehet csak az egyik blokkhoz vagy akár mindkettőhöz is csatlakozni.
Program
1. blokk: 10.45- 12.00
Nahalka István, oktatáskutató, ny. egyetemi docens: Meg akarják ismerni a magyar pedagógusok a modern pedagógiát? | |
Molnár Lajos, pedagógus, esélyegyenlőségi szakértő, módszertani szakértő, iskolavezető: Pedagógusszerep avagy színház vagy futballmérkőzés? | |
Braun József, MH Líceum Alapítvány kuratórium elnöke: A szervezeti kultúra mint az iskola fő szervezeti folyamata | |
Hozzászólások, vita kb. 11.20- |
szünet
2. blokk: 12.30-13.45
Gyarmathy Éva, klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, egyetemi tanár: Demokrácia és az agy fejlődése | |
Fenyő D. György, magyartanár, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke: A diákok bevonása a saját tanulásuk tervezésébe – avagy: Amiért felelős valaki, az érdekli is | |
Hozzászólások, vita kb. 13.00- |
Csatlakozási információk
Felület: FreeConferenceCall
Csatlakozási segédletek:
- videóban: https://www.youtube.com/watch?v=goQDAG5srko
- prezentációként: https://docs.google.com/presentation/d/e/2PACX-1vSBvn1ZFQglAc8cnRgqRQ8AUAgZhQVSht1JF9T3nmLVp57ANAtf0GDd1zaCInzGJ7pmGcMRYfqUN9oy/pub?start=false&loop=false&delayms=3000
Összefoglaló
Sikeresen lezajlott az Online műhelyünk a sztrájk héten. Itt elolvashatjátok rövid kis összefoglalónkat az eseményről illetve az előadások megtekinthetők a video csatornánkon is.
Első előadónk Nahalka István oktatáskutató, ny. egyetemi docens volt, aki többek között kifejtette, miért nem gyermekközpontú az oktatásban az egységesített rendszer és a túlzottan részletesen megírt tanterv. Illetve választ kaptunk, hogy mitől szakmai dilettantizmus a jelenlegi oktatáspolitika. Megtudhatjuk, hogy az ehhez való viszonyulással kapcsolatba mely három csoportba sorolhatók a pedagógusok.
Molnár Lajos, pedagógus, esélyegyenlőségi szakértő, módszertani szakértő, iskolavezető előadásából megtudhattuk, mitől függ egy felnőtt sikere az életben, melyek azok a területek amiket érdemes fejleszteni és a ma oktatása miért nem alkalmas erre.
Braun József, MH Líceum Alapítvány kuratórium elnöke az iskoláról, mint munkaszervezetről beszélt, megtudhattuk, hogyan alakult az iskola, mint szervezet evolúciója. „Mi jellemzi egy jól működő (ethosz-orientált) iskolát : a proaktív magatartás, a partneri viszonyrendszer, az önazonos mintázat szerinti szerveződés, a jelenidejű szóbeli kommunikáció, a szabad kezdeményezés elve, a személyes vállalás elve ,az idővagyon erőforrás, a tudásvagyon erőforrás”
Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus, egyetemi tanár kifejtette a demokrácia neuropszichológiáját. Hogyan alakult az érzelmek evolúciója, hogyan hat össze a gondolkodásunk és a környezetünk. Milyen feltételei vannak a demokrácia elérésének és ezeket a feltételeket hogyan tudjuk növelni. ” A szabadság csak az önirányítás képességével együtt vezethet felelős autonómiához, ami elsősorban önszabályozás, nem pedig csak külső erő utasításainak követése”
Fenyő D. György, magyartanár, a Magyartanárok Egyesületének alelnöke :”Több fázisú, előkészített választás, nagyon felvillanyozza a tanulókat.” Történeteken keresztül mutatta be a hallgatóknak, hogyan lehet egy diákot kooperatív módon demokratikus gondolkodásra nevelni, hogy a választás lehetőségével, hogyan alakul ki a felelősségvállalás egy tanulóban.