• A pedagógus szakmai tekintély drasztikus erodálódása
• Az oktatási ágazat alulfinanszírozása, alacsony és differenciálatlan pedagógus bérek
• A kiszámíthatatlan, egyre gyorsuló ütemű változtatási hullámok az oktatásügyben
• Általánosan gyorsuló a tempó minden területen, krónikussá vált az időhiány
• Az információáramlás mennyiségi robbanása, és minőségi változásai.
• Folyamatosan növekvő társadalmi különbségek (kulturális, anyagi)
• A hagyományos családmodell erodálódása, az együttélési szokások átalakulása
• A családi szocializáció drasztikus átalakulása
• Az ingerküszöb jelentős megemelkedése az ingerekben gazdagabbá vált környezetünk miatt
• A digitális technikák térhódítása (tájékozódás, írás, számolás, kommunikáció, szórakozás)
• A gyerekek szókincsének, élettapasztalatainak specializálódása, szűkülése
• A szabályokhoz való viszony változásai
• A részképesség és viselkedésszabályozási problémákkal küszködő gyerekek regisztrált arányának növekedése
• A szinkronizált mozgóképes történetek dominanciájának fejlődéslélektani következményei
• A kommunikációban a képi és mozgóképes információk túlsúlyba kerülése
• Átalakult a tárgyak kezelésének, az ezekhez való viszonynak a kultúrája
• A versengés fokozatos eluralkodásával a kooperáció egyre inkább háttérbe szorul
• Sűrűsödnek a kérdőjelek az iskolai tudás érvényessége körül. Jó néhány az alsó tagozatot is érinti. Mennyire szükséges a kézírás megtanítása? Miért kell írásbeli matematikai műveleteket tanulni? Hasznosak-e jelenlegi formájukban a kötelező olvasmányok?
• A tanulás hagyományosan megosztott színtereken zajlik. Az iskolában, és otthon. Jelentős eltérések vannak iskolaszakaszonként, tantárgyanként, pedagógusonként, hogyan oszlik meg ezek között az ismeretek elsajátításának mennyisége. Ebből fakadóan nehezen tisztázható, kinek a felelőssége az esetleges lemaradások pótlása, kompenzálása. Általánossá vált az egymásra mutogatás.
• A követelmények praktikusan teljes mértékben szabályozatlanná váltak. Véleményeken és vélekedéseken alapulók, a jogszabályok nem nyújtanak kellő kapaszkodókat annak mérlegeléshez, hogy mit is kell tudnia a gyerekeknek.
• Ennek ellenére az értékelés és minősítés mint ösztönzés és büntetés domináns pedagógiai eszközzé vált.