Home Távmegoldások Mi lesz a digitális tanrendből kimaradó tanulókkal? A kormányzat feladata a civilekre marad

Mi lesz a digitális tanrendből kimaradó tanulókkal? A kormányzat feladata a civilekre marad

2020-05-04

Másfél hónapja zajlik a tantermen kívüli, digitális oktatás. Már két hét után látszott, hogy nem olyan zökkenőmentes az átállás, ahogy azt az oktatási államtitkárság és a Klebelsberg Központ állította.

Az első drámai hangú beszámolót Bódis Krisztától, A Van Helyed Alapítvány vezetőjétől olvashattuk március 25-én. A nehéz helyzetben lévő családok most katasztrofális élethelyzeteket kénytelenek túlélni, ahol olyan életkörülmények vannak, hogy még a feladatlapos megoldás sem működik.

Civil szervezetek, magánemberek és cégek fogtak össze, hogy megfelelő eszközökkel, szoftverekkel, telefon- ill. internet előfizetéssel segítsék a rászorulókat. Az Ablak a padra civil kezdeményezés adománygyűjtő kampányt indított, ahol eszközökkel vagy pénzzel vagy önkéntes munkával segíthetünk a rászorulókon. Jelenleg 14 szervezeten keresztül támogatják a diákokat és családjaikat. Napi tevékenységük itt is követhető.

Bár ezek a kezdeményezések fontosak és adott esetben nagy segítséget jelentenek, de nem pótolhatják az állam kötelezettségeit.

Civil szervezetek ezért levelet írtak, melyre Maruzsa Zoltán válaszolt is – felsorolva, mennyire jó ma Magyarországon digitális eszközökkel való ellátottság és az internetelérés, és hangsúlyozva, mennyire elkötelezettek abban, hogy mindenki részt tudjon venni az oktatásban. Érdemi intézkedés azonban azóta sem történt, pedig a napok, hetek telnek.

A sajtóban többen foglalkoztak a kérdéssel, a Népszava április 4-i cikke:

„A Klebelsberg Központ (KK) mintegy 750 ezer diákjának öt százaléka nem rendelkezik a szükséges eszközökkel, vagy még internettel sem a digitális távoktatáshoz – erről Hajnal Gabriella, a KK elnöke beszélt múlt pénteken az InfoRádióban. Azt is elmondta, esetükben levél útján oldják meg az oktatást. Ugyanakkor a KK korábbi tájékoztatása szerint nemcsak levélben, hanem telefonon vagy családsegítő szolgálat közreműködésével is eljuttathatják a feladatokat és a tananyagot. Az öt százalék első pillantásra alacsony aránynak tűnhet, ám valójában ez is rengeteg diákot jelent: a KK-elnök által ismertetett számok alapján mintegy 37,5 ezret. Vagyis ennyien biztosan vannak, akik kiesnek a koronavírus-járvány miatt március 16-tól elrendelt tantermen kívüli, digitális tanulásból”

Ercse Kriszta, a CKP szakértője szerint a szám akár a 100 ezres nagyságrendet is megközelíti, mivel az egyházi és szakképzési iskolákban is jelen van a probléma.

A cikk idézi Hermann Zoltánt, a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének főmunkatársát: „Az országos kompetenciamérés 2017-es adatait (amely még tartalmazta a háztartásban található számítógépekre, illetve az internet hozzáférésre vonatkozó háttéradatokat) felhasználva azt állapította meg, hogy például általános iskola felső tagozatában minden ötödik diák elérhetetlen az online oktatás számára.”„Ercse Kriszta rámutatott, ez nem azt jelenti, hogy minden gyermeknek egyformán van hozzáférése, eszköze. Különösen a hátrányos helyzetű, szegényebb térségekben élő családoknál jelenthet gondot a szükséges mennyiségű és minőségű eszközök hiánya, függetlenül attól, van-e internetelérhetőség.„

A elmúlt hónap ózdi történései kapcsán a litera-n olvashatunk: 

„Mert való igaz, hogy nem csupán 53 rászoruló család van Ózdon, és például a nagycsaládos középosztálybeli szülők számára is lehetetlenné vált minden iskolás gyereküknek külön laptop biztosítása” Később megállapítja: „Minden olyan helyzet, legyen az krízis vagy társadalmi berendezkedés, amelyben bizonyos emberek csoportja adományokra szorul, hosszabb távon nem fenntartható.” Bódis Kriszta legutóbbi bejegyzése még keserűbb.

De nem csak Ózdon, az országban mindenhol adódnak nehéz élethelyzetek, a családok számára megoldhatatlan problémák.

Gulyás Gergely kormányszóvivő szerint a vészhelyzeti rendelkezések fokozatos,lassú visszavonása mellett várhatóan az iskolák május végéig nem nyitnak ki. Mi lesz még május végéig azokkal a diákokkal, akiknek sem megfelelő eszköz, sem internet, adott esetben áram sincs az otthonában? Egyáltalán lehet-e otthonnak nevezni az egy helyiségből álló lakhatást, ahol akár 8-10 ember is összeszorul? Tudnak-e, képesek-e ilyen helyzetben ezek a szülők támogatást nyújtani, mikor ők maguk is támogatásra szorulnak?