A Magyar Nemzet március 6-ai számában Maruzsa Zoltánnak, az oktatás irányítás ténylegesen első számú vezetőjének sikerült a tankönyvekkel kapcsolatban több olyan állítást tennie, mely köszönő viszonyban sincs a valós helyzettel, legalábbis ami az alsó tagozatos magyar irodalom tantárgycsoportot érinti. (Ez a legjelentősebb súlyú tantárgycsoport: 7-7 óra/hét első-másodikban és 5-5 óra/hét harmadik-negyedikben.)
Állítása szerint a tankönyvek átalakítás nem akkora probléma, hiszen a tananyag csökkent, így csak kihagyásokra van szükség. Elsőben egyébként sem jellemző a tankönyvek használata.
A TANOSZ műhelyében megvizsgálták, mennyire fedik le az 1-4. évfolyamon jelenleg ismert tankönyvcsaládok a 2020-as kerettantervekben szereplő kötelező és ajánlott szemelvények listáját.
SZEMPONT | 1-2. évf. | 3-4. évf. |
1.Hány kötelező és ajánlott szemelvény szerepel a 2020-as kerettantervben? |
111 mű | 102 mű |
2. Hány szemelvény szerepel az 1. pontban szereplők közül az újgenerációs (FI-kódjelű) állami tankönyvekben? |
19 mű (?) 17 % |
15 mű (?) 15 % |
Hány eddig nem szereplő (új) művet kell beletenni a FI-kódú olvasókönyvekbe a kerettanterv miatt? |
92 mű 83% |
87 mű 85% |
Hány szemelvény szerepel például egy magánkiadó (M/2) olvasókönyveiben az 1. pontban szereplő művek közül? |
44 mű 40% (!) |
25 mű 25% (!) |
- Hány szemelvény található az állami és magánkiadók 1-2. osztályos olvasókönyveiben a kerettantervben rögzített összesen 111 műből rangsorba állítva?
FI-kódú = 19 mű (17%) AP-kódú = 26 mű (23%) M/1 = 27 mű (24%) M/2 = 44 mű (40%)
állami fejlesztés állami kiadás magánkiadós fejlesztésű és kiadású
Nyugtalanító kérdések és következtetések az adatok értelmezéséhez
- Mivel indokolható, hogy egy korszerűnek és jövőorientáltnak mondott keretjellegű tantervben törzsanyag és kiegészítő tartalom címszó alatt 213 szemelvényt írnak elő, s ebben nyoma sincs 21. századi kortárs szerzők darabjainak?!
- Meglepve tapasztaltuk, hogy legkevésbé az újgenerációsnak elkeresztelt ún. OFI-s tankönyvek felelnek meg a kerettanterv szemelvény-előírásainak!
- Nem látnak ellentmondást abban, hogy az új kerettanterv összeállítói jobban támaszkodtak a magánkiadók olvasókönyveiben lévő szövegekre (lásd az adatok 4-5. sorát!), ugyanakkor ezen kiadók mégsem kapnak lehetőséget arra, hogy az új kerettantervhez választható tankönyveket alkossanak?!
- A táblázat 3. sorából például egyértelműen leolvasható: a meglévő 1-2. osztályos újgenerációs olvasókönyvekbe legalább 92 művet kell beemelni ahhoz, hogy megfeleljen az új kerettanterv követelményeinek! Hihetünk-e Maruzsa Zoltánnak, amikor ezt állítja: „Teljesen új tartalom kevés van, inkább tananyagcsökkentést kell átvezetni.” (!?)
- Teljesíthető-e reálisan, hogy június 15-ig átdolgozzák ezeket a kiadványokat, miközben a tanítóknak áprilisban úgy kell megrendelniük a tankönyveket, hogy nem is láthatták azokat?! (Ez nemcsak pedagógiailag elfogadhatatlan, hanem a jogszerűsége is megkérdőjelezhető!) A tankönyvek kézbevétele és a megismerésére adott idő nélkül valódi felkészülés nem képzelhető el! Nem ismerek olyan tanítót, aki tanítási órájára kerettantervvel vagy helyi tantervvel felszerelkezve indulna.
- Vaskos tévedés, amit az elsős tankönyvekről az államtitkár mond az interjúban: „Csak az 5. és 9. osztályos könyvek érintettek az idei évben, hiszen elsőben még nem jellemző a tankönyvek használata.” (???) Az oktatásirányítás első embere nem tud arról, hogy csak az OFI legkevesebb 10-nél is több elsős tankönyvet hozott létre?! (Évtizedek óta nélkülözhetetlenek a tankönyvek és munkafüzetek elsőben.)
Milyen szakmai hitele lehet egy ilyen mondat után a tanítók előtt az államtitkár szavainak? Ilyen mérvű tájékozatlanság láttán a tanítók pedagógiából elégtelent ad(ná)nak Maruzsa Zoltánnak!
Megjegyzés
Két állami (FI+AP) és két magánkiadó (M/1 és M/2) olvasókönyveit ugyanazzal a metódussal számoltuk végig a TANOSZ műhelyében. Ugyanezt egy gyakorló tanító is végigszámolta, és egymástól függetlenül ugyanerre az eredményre jutottunk.
Az itt közölt összefoglaló adatok az alábbi háttérszámítás alapján készültek: a 213 szemelvényt tartalmazó kerettantervi követelménylistában megjelöltük, hogy a fenti állami és magánkiadók olvasókönyveiben az adott művek melyik évfolyam melyik oldalán szerepelnek.
Készült a TANOSZ műhelyében
Mogyoród, 2020. március 10. Jegyzi: Romankovics András,
pedagógia szakos tanító