Home Vélemény A kormány szuper, a tanárok a hibásak

A kormány szuper, a tanárok a hibásak

2016-12-08

 

Lázár János szerint mivel nem a miniszter és az államtitkár áll a katedrán, nem az ő hibájuk a rossz Pisa eredmény.  A  kormány megadta a megfelelő keretrendszert, de ezt már nem nekik kellene megtöltenie tartalommal, hanem a tanároknak.  Ennek ellenére a pedagógusok képviselőivel megbeszélik az oktatás tartalmi kérdéseit.
Lázár János nyilatkozata olyan abszurd, hogy nem is kellene rá észérvekkel reagálni. De mivel emellett vérlázítóan cinikus is, mégsem szabad szó nélkül elmenni mellette.
  1. Nem Kovács tanár úr tanítványainak vagy a Nevenincs iskola tanulóinak rossz a teljesítménye, hanem az ország 15 éves tanulóiból vett reprezentatív mintának. Talán emögött mégiscsak kell keresni valami rendszerszintű hibát. Talán mégsem voltak olyan jók azok a keretek, amelyeket a tanárok nem tudtak megtölteni tartalommal.
  2. Nem egyszerűen rosszak (nagyon) az eredmények, hanem drámaian romlottak a kormány oktatási reformjainak bevezetése óta. Gondolja Lázár Úr, hogy ez véletlen egybeesés? Netán a ballib tanárok szabotálásának eredménye, akik direkt rosszabbul tanítanak az Orbán-kormány alatt?
  3. Nemcsak az eredmények romlottak, hanem a jók és a rosszak közötti szakadék, a családi háttér és az iskola meghatározó szerepe is nőtt. Annak ellenére, hogy a reformoknak, és különösen az iskolák államosításának az esélyegyenlőtlenségek csökkentése volt a deklarált célja.
  4. Mi a bánatnak kell “átbeszélni a tanárok képviselőivel az oktatás tartalmi kérdéseit”, ha az oktatáspolitika tökéletes, csak a tanárok tanítanak rosszul? A beszélgetés hatására a tanárok magukba szállnak, és jobban fognak tanítani a jelenlegi keretek között?
Nem kellene inkább elismerni, hogy hiba van a kréta körül, és igazuk van azoknak, akik öt éve kiabálják: a központosítás, az egységesítés, a központilag előírt tömérdek, a modern kor követelményinek nem megfelelő ismeret oktatása, a tanárok túlterhelése, megalázása, megfélemlítése, a szakiskolákban a közismereti órák drasztikus csökkentése, a követhetetlen iramban egymást követő változtatások mellett csak romolhat az oktatás minősége, ilyen oktatás mellett a gyerekek nem tudják megszerezni a boldogulásukhoz szükséges tudást?

Juhász Ágnes

Felelős-e Balog miniszter: 1:44:49-nél