CKP
  • Hírek
  • Kiemelt témák
    • Önfejlesztő Közösségek
    • Akciók, megmozdulások
    • Státusztörvény
    • Ukrajnai menekültek
    • Felsőoktatás
    • Érettségi
    • SNI
    • Szakképzés
    • Tankönyv
    • Távmegoldások
      • Mind Hírek, közlemények, beszámolók Módszertani ajánlások Gyűjtemény
        Hírek, közlemények, beszámolók

        Hibáktól hemzseg a rendelet a saját informatikai eszközök…

        2024-08-09

        Gyűjtemény

        Ukrán nyelvű online anyagok a Mozaiktól és az…

        2022-03-22

        Távmegoldások

        Szabad oktatási tartalmak ukrán gyerekeknek

        2022-03-14

        Kiemelt témák

        2. Virtuális Nevelésügyi Kongresszus az OFOE szervezésében

        2022-02-20

        Hírek, közlemények, beszámolók

        Hibáktól hemzseg a rendelet a saját informatikai eszközök…

        2024-08-09

        Hírek, közlemények, beszámolók

        2. Virtuális Nevelésügyi Kongresszus az OFOE szervezésében

        2022-02-20

        Hírek, közlemények, beszámolók

        Felmérés a digitális oktatásról

        2021-05-04

        Hírek, közlemények, beszámolók

        Az otthonmaradás és a segítés joga – NAIH…

        2021-05-04

        Módszertani ajánlások

        Professzionális módszertani gyűjtemény a digitális oktatás minden formájához

        2021-01-20

        Módszertani ajánlások

        Lezáró újrakezdés – Földes Petra módszertani ajánlása

        2020-06-03

        Módszertani ajánlások

        Nem fognak kicsöngetni – Hogyan búcsúzzunk?

        2020-05-31

        Módszertani ajánlások

        Tanulókártya projekt – 21. századi megoldás a lemaradás…

        2020-05-14

        Gyűjtemény

        Ukrán nyelvű online anyagok a Mozaiktól és az…

        2022-03-22

        Gyűjtemény

        Szabad oktatási tartalmak ukrán gyerekeknek

        2022-03-14

        Gyűjtemény

        Professzionális módszertani gyűjtemény a digitális oktatás minden formájához

        2021-01-20

        Gyűjtemény

        Digitális munkarend – pedagógiai megoldások

        2020-04-14

    • NAT
  • Dokumentumok
    • CKP Közlemények
    • Faliújság – A CKP nyilvános hírlevele
    • Szükséges és lehetséges
    • 9 pont
    • Kockás könyv 2016
    • Van választás! 2018
    • Oktatási minimum 2018
    • Sajtófigyelő 2016-2018
    • Hírlevelek 2016-2018
    • Egyéb dokumentumok
  • Magunkról
    • Kapcsolat
    • CKP Közhasznú Alapítvány
    • Alapdokumentumok
    • ÜT és Tagszervezetek
    • Kronológia
    • Rólunk írták 2016-2018
    • Szervezeti élet
    • Munkacsoportok
    • Agóraoktatás
  • Vélemény
  • Eng

CKP

  • Hírek
  • Kiemelt témák
    • Önfejlesztő Közösségek
    • Akciók, megmozdulások
    • Státusztörvény
    • Ukrajnai menekültek
    • Felsőoktatás
    • Érettségi
    • SNI
    • Szakképzés
    • Tankönyv
    • Távmegoldások
      • Mind Hírek, közlemények, beszámolók Módszertani ajánlások Gyűjtemény
        Hírek, közlemények, beszámolók

        Hibáktól hemzseg a rendelet a saját informatikai eszközök…

        2024-08-09

        Gyűjtemény

        Ukrán nyelvű online anyagok a Mozaiktól és az…

        2022-03-22

        Távmegoldások

        Szabad oktatási tartalmak ukrán gyerekeknek

        2022-03-14

        Kiemelt témák

        2. Virtuális Nevelésügyi Kongresszus az OFOE szervezésében

        2022-02-20

        Hírek, közlemények, beszámolók

        Hibáktól hemzseg a rendelet a saját informatikai eszközök…

        2024-08-09

        Hírek, közlemények, beszámolók

        2. Virtuális Nevelésügyi Kongresszus az OFOE szervezésében

        2022-02-20

        Hírek, közlemények, beszámolók

        Felmérés a digitális oktatásról

        2021-05-04

        Hírek, közlemények, beszámolók

        Az otthonmaradás és a segítés joga – NAIH…

        2021-05-04

        Módszertani ajánlások

        Professzionális módszertani gyűjtemény a digitális oktatás minden formájához

        2021-01-20

        Módszertani ajánlások

        Lezáró újrakezdés – Földes Petra módszertani ajánlása

        2020-06-03

        Módszertani ajánlások

        Nem fognak kicsöngetni – Hogyan búcsúzzunk?

        2020-05-31

        Módszertani ajánlások

        Tanulókártya projekt – 21. századi megoldás a lemaradás…

        2020-05-14

        Gyűjtemény

        Ukrán nyelvű online anyagok a Mozaiktól és az…

        2022-03-22

        Gyűjtemény

        Szabad oktatási tartalmak ukrán gyerekeknek

        2022-03-14

        Gyűjtemény

        Professzionális módszertani gyűjtemény a digitális oktatás minden formájához

        2021-01-20

        Gyűjtemény

        Digitális munkarend – pedagógiai megoldások

        2020-04-14

    • NAT
  • Dokumentumok
    • CKP Közlemények
    • Faliújság – A CKP nyilvános hírlevele
    • Szükséges és lehetséges
    • 9 pont
    • Kockás könyv 2016
    • Van választás! 2018
    • Oktatási minimum 2018
    • Sajtófigyelő 2016-2018
    • Hírlevelek 2016-2018
    • Egyéb dokumentumok
  • Magunkról
    • Kapcsolat
    • CKP Közhasznú Alapítvány
    • Alapdokumentumok
    • ÜT és Tagszervezetek
    • Kronológia
    • Rólunk írták 2016-2018
    • Szervezeti élet
    • Munkacsoportok
    • Agóraoktatás
  • Vélemény
  • Eng

Önfejlesztő Közösségek

A projektről

A projekt leírása

Az „Önfejlesztő Közösségek Projekt” egy, az oktatással, neveléssel kapcsolatos szemléletformálást szolgáló program.  A program során egyfajta közös tanulás valósul meg, amelyben – reményünk szerint – lehetővé válik az elképzelések egymással való összevetése, az olyannyira szükséges megújulás, szemléletváltás. Maga a feldolgozásmód is alternatívát jelent a hazai oktatási rendszerben leginkább alkalmazott módszertannal szemben, s így elindíthat egy megújulási folyamatot a magyar közoktatásban. 

A projekt  tudásbázisát a Civil Közoktatási Platformba (CKP) tömörülő több mint 50 oktatással foglalkozó civil, szakmai szervezet és szakértőik jelentik, a szervezést és lebonyolítást pedig a Tanítanék Mozgalom végzi. A projekt szakmai vezetője Dr. Nahalka István ny. egyetemi docens, oktatáskutató, a neveléstudomány kandidátusa; módszertani koordinátora Dömsödy Andrea.

 

A program során műhelyfoglalkozás jellegű beszélgetéseken pedagógusokból, szülőkből, diákokból vagy más érdeklődőkből létrejött kisközösségek járnak körül  alaposabban egy-egy, az oktatást/nevelést, az óvodák, iskolák életét meghatározó témát. A részt vevő közösség állhat egy homogén csoport képviselőiből, de különösen izgalmas, ha többféle szerepkörben lévők gondolkodnak együtt.  A folyamat indulása egy, a témában jártas személy (tutor) ismereteire támaszkodik, de ennél fontosabb  a csoporttagok saját tapasztalatainak megosztása és véleményük ütköztetése. Reményeink szerint a csoportok önállóan, közösséggé alakulva további alkalmakkal is folytatják a közös gondolkodást. 

 

Az online – vagy  igény esetén személyes jelenléttel – tartott foglalkozásokra várjuk  meglévő vagy a projektre szerveződő kisközösségek jelentkezését várjuk, de lehetőség van az egyes témák iránt érdeklődők egyéni jelentkezésére is. 

Cikkek az Önfejlesztő Közösségekről

Az Önfejlesztő Közösségek Projekttel kapcsolatos cikkek a Civil Közoktatási Platform oldalán itt elérhetőek.

A projekt leírása

Az „Önfejlesztő Közösségek Projekt” egy, az oktatással, neveléssel kapcsolatos szemléletformálást szolgáló program.  A program során egyfajta közös tanulás valósul meg, amelyben – reményünk szerint – lehetővé válik az elképzelések egymással való összevetése, az olyannyira szükséges megújulás, szemléletváltás. Maga a feldolgozásmód is alternatívát jelent a hazai oktatási rendszerben leginkább alkalmazott módszertannal szemben, s így elindíthat egy megújulási folyamatot a magyar közoktatásban. 

A projekt  tudásbázisát a Civil Közoktatási Platformba (CKP) tömörülő több mint 50 oktatással foglalkozó civil, szakmai szervezet és szakértőik jelentik, a szervezést és lebonyolítást pedig a Tanítanék Mozgalom végzi. A projekt szakmai vezetője Dr. Nahalka István ny. egyetemi docens, oktatáskutató, a neveléstudomány kandidátusa; módszertani koordinátora Dömsödy Andrea.

 

A program során műhelyfoglalkozás jellegű beszélgetéseken pedagógusokból, szülőkből, diákokból vagy más érdeklődőkből létrejött kisközösségek járnak körül  alaposabban egy-egy, az oktatást/nevelést, az óvodák, iskolák életét meghatározó témát. A részt vevő közösség állhat egy homogén csoport képviselőiből, de különösen izgalmas, ha többféle szerepkörben lévők gondolkodnak együtt.  A folyamat indulása egy, a témában jártas személy (tutor) ismereteire támaszkodik, de ennél fontosabb  a csoporttagok saját tapasztalatainak megosztása és véleményük ütköztetése. Reményeink szerint a csoportok önállóan, közösséggé alakulva további alkalmakkal is folytatják a közös gondolkodást. 

 

Az online – vagy  igény esetén személyes jelenléttel – tartott foglalkozásokra várjuk  meglévő vagy a projektre szerveződő kisközösségek jelentkezését várjuk, de lehetőség van az egyes témák iránt érdeklődők egyéni jelentkezésére is. 

Cikkek az Önfejlesztő Közösségekről

Az Önfejlesztő Közösségek Projekttel kapcsolatos cikkek a Civil Közoktatási Platform oldalán itt elérhetőek.

Időpontok

Egyéni jelentkezőknek

Aktuális és archív időpontjaink a Jelentkezés menüből érhetők el.

Csoportoknak igény szerint

Csoportok rendelhetnek vagy szervezhetnek maguknak alkalmakat. Erről bővebben a Szerveznék menüben,

Témák

A már elérhető témák gyorsan áttekinthető listáját itt láthatja. Ugyanezek elérhetők a Témakörök menüpontban.

Életút-döntés vagy életpálya-építés?

Vitassuk meg, mi a továbbtanulási döntés jelentősége! Valóban meghatározza az életpályát? Mire kell figyelni, hogyan lehet segíteni? Mennyit érnek a rendelkezésre álló döntéssegítő lehetőségek? Beszélgessünk arról egymással és a szakemberrel, hogyan segítheti a szülő és a tanár, hogy a fiatal megfelelően tudja saját életpályáját, tanulását és munkatevékenységeit kiválasztani, menedzselni. Mikor kell elkezdeni a pályaorientációt, hogyan fejleszthetők az életpálya-építési készségek?

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Elkülönülés és elkülönítés a magyar oktatásban

A magyar oktatás egyik legsúlyosabb és legnehezebben megoldható problémája a szegregáció. Bizonyos társadalmi csoportokba tartozó gyerekek azért teljesítenek – átlagosan – rosszabbul az iskolában, mert nagymértékű a szelekció? A program során megismerheti azt az érvelést, amely szerint nem ez a helyzet. Arról is beszélgetünk, hogy szelekció nagyon jelentős negatív társadalmi következményekkel jár, rossz „kerete” a személyiségfejlődésnek, kiindulópontja a társadalmi csoportok közötti meg nem értés kialakulásának.

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Szülői érdekérvényesítés egy elnyomó rendszerben

Hiába van joguk a gyerekeknek a minőségi közoktatásra, ezt Magyarországon legtöbbször nem kapják meg. A szülők felelősek gyermekükért, és felmerül a kérdés: mit tehetnek érdekükben? Ha megpróbálnak felszólalni gyermekük érdeke mellett, falakba ütköznek. Nehéz megértetni magukat az iskolában, és a gyermekek jogainak védelmére hivatott intézmények vontatottan vagy alig szoktak reagálni. Mégis fontos, hogy ne hagyják cserben gyermekeik ügyét, éljenek a meglévő lehetőségeikkel, sőt teremtsenek maguknak újabb érdekképviseleti lehetőségeket is.

A téma bővebb leírása itt elérhető.

A pedagógiai kultúra fejlesztésének elősegítése

A hatalom pedagógiája vagy a pedagógia hatalma? Vannak-e pedagógiai állapotok a köznevelési rendszerben? Vagy közoktatásiban? Egyáltalán: mi a jó elnevezés? Vannak-e a pedagógiai kultúrára fókuszáló komplex jó gyakorlatok? Vannak-e kívánatos pedagógiai irányzatok? Vannak-e alapkövei a kívánatos pedagógiai kultúrának? Van-e kívánatos pedagógusszerep? Van-e olyan, hogy osztályfőnök?

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Tanterv nélkül?

A cím szándékosan szélsőséges. Részletes tartalom nélküli tantervek iránti igényről van pontosabban szó. Ma a központi tantervek a legtöbb iskola és a legtöbb tanuló számára minden tanulnivalót meghatároznak. Jól van ez így? Lehetséges komolyan vett pedagógiai differenciálás ezen a módon? Sokkal jelentősebb autonómiával kellene rendelkezniük a pedagógusoknak. De ha liberális lenne a szabályozás, ahhoz mit szólnának a szülők? Tudnák, mit kell teljesíteni, mit kell megtanulni a gyereküknek? Vagy ezeket a kérdéseket érdemes lenne egészen másképpen megfogalmazni?

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Fenntarthatóságra nevelés

Az iskolák szemléleti megújításának egyik sarokpontja lehet a Föld-védő életmódra nevelés erősítése. A műhelyfoglalkozás bemutatja ennek a fenntarthatóságra nevelésnek a szükségességét, iskolai nehézségeit és lehetőségeit; és felkészít néhány hatékony fenntarthatósági tanítási-tanulási „módszer”, tevékenységforma megvalósítására.

A téma bővebb leírása itt elérhető.

A pedagógus - szülő kapcsolat jobbítása

Miért jó, ha aktív a kapcsolat a pedagógus és a szülő között? Hol csúszik félre a szülő-pedagógus kommunikáció? Elvárható a pedagógustól, hogy érdemben foglalkozzon minden szülő által jelzett problémával? Elvárható a szülőtől, hogy komolyan vegye a pedagógus javaslatait? Gyermekeink érdekében hogyan lehetünk partnerek?

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Ovisból iskolás - hogyan támogassuk a gyerekeket?

Milyen kihívások elé kerül a gyermek, amikor óvodából iskolába lép át? Hogyan segíthetünk? Mit tehet az óvoda, mit tehet az iskola, mit tehet a szülő? Az utolsó ovis évnek tényleg az előkészítésről kell szólnia? Mit jelent, hogy iskolakészült, hogy iskolaérett? Melyek a jelenleg érvényben lévő szabályozások?

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Esély és esélytelenség

Miért van esélyegyenlőtlenség az iskolában? Jók erre a bejáratott, szokásos válaszaink? Mi az iskola felelőssége? Hogyan gondolkodnak a pedagógusok a kérdésről? E témában nagyon szokatlan, sokak számára meglepő, provokatív kérdéseket teszünk föl, nagyon megosztó, de megkerülhetetlen válaszokat adunk rájuk.

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Az olvasás mindenkié?

Kell-e olvasni és olvastatni az Mesterséges Intelligencia korában? Mi a szerepe az olvasásnak az életminőségben, a társadalmi mobilitásban és sikerességben? Miért rekesztődnek ki oly sokan az olvasás nyújtotta előnyökből? Olvasásra bírható az alfa-generáció?

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Minősítés, osztályzás vagy értékelés?

Mit mérnek a jegyek? Szükség van osztályzatokra? Milyen a jó értékelés? Mi a célja? Át lehet-e lépni mélyen bevésődött sémáinkat az értékelés területén? Lehet a gyerekeket jegyek nélkül is motiválni? Mit mér a felvételi? Mennyire pontosak a mérések? Mit jelent a szülő számára, ha a gyereke évvégi jegye hármas történelemből?

A téma bővebb leírása itt elérhető.

A tipikus iskola találkozása az atipikus gyerekkel

Rohamosan növekszik a neuroatipikus fejlődés miatt különböző zavarokkal
azonosított gyerekek aránya – a gyerekeknek adott diagnózisok az oktatási
rendszer tehetetlenségét jelzik. A múlt iskolájában kell a jelen gyermekeinek a
jövőre készülniük, és ezt egyre kevesebben érzik rendben lévőnek. A gyerekek
tanulása, tanulási képességei, sajátosságai, lehetőségei és szükségletei
tekintetében kell vizsgálódni, figyelembe véve a jelen
kulturális-társadalmi-technikai trendjeit. Már a jelen generációknak, akár a
régi, leomló falak között is, de újfajta tanulási környezetre van szüksége. Ennek
a környezetnek az ereje a bizalom körül forog: Bízhatunk-e az információkban, a
gyerekek fejlődésében, a szülők képességeiben, a jövőben, abban, amit látunk,
és abban, amiben hiszünk? Hogyan lehet jól bízni, amikor minden bizonytalan?

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Mire, milyen és mennyi tankönyv kell?

A tankönyvek szerepe az oktatásban vitathatatlan, de a megfelelő tankönyvek kiválasztása és mennyiségének meghatározása számos kihívást rejt magában. A kérdésre adott válaszok pedagógiai szemléletenként is eltérőek lehetnek, a leegyszerűsítően egységesítő megközelítés problémákat okoz. A formát, módszereket, tartalmat nem lehet érték- és érdeksemleges térben vizsgálni.

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Szervezeti kultúra avagy hogyan születik/min bukik el az autonómia

Az iskolában folyó munka eredményességét alapvetően határozza meg az intézményen belül működő kapcsolatok, a dokumentumokban rögzített és szokás alapú működési módok, eljárások és elvárások. Minderről ritkán esik szó, noha a deklarált pedagógiai célok megvalósítása legtöbbször ezen áll vagy bukik.

A téma bővebb leírása itt elérhető.

Kiknek ajánljuk?

Ajánlás

Minden, az oktatásban érintett egyén és csoport jelentkezését várjuk!

A már meglévő közösségek közül kiemelten ajánljuk projektünket:

  • oktatásért dolgozó mozgalmaknak, csoportoknak,
  • iskolai és területi pedagógus munkaközösségeknek,
  • nevelőtestületeknek,
  • szülői csoportoknak, pl.: SZMK,
  • diákcsoportoknak, pl.: DÖK,
  • pedagógus szakmai szervezeteknek,
  • olvasóköröknek,
  • helyi társadalmi szervezeteknek.
Hogyan kapcsolódhatok szervezetként, közösségként?
Részvételi lehetőség egyéneknek

Videók

Inspirálódj videócsatornánkon!

A projekt egy előadása

Megosztás
Facebook Twitter Google + Pinterest
Ugrás az Önfejlesztő kezdőoldalra

Jelentkezés

Szerveznék

A projekt

Témakörök

Önfejlesztők hírei

  • logo Új Önfejlesztő programok
    2025-02-12
  • Szervezeti kultúra avagy hogyan születik/min bukik el az autonómia
    2025-01-21
  • A tipikus iskola találkozása az atipikus gyerekkel
    2025-01-19


Alapdokumentumok

9 pont

Változást a közoktatásban!

Kockás könyv

Van kiút!

© 2020 - Civil Közoktatási Platform