Minőségi oktatás vagy súlyos tanárhiány? – tette fel a kérdést a Szülői Hang Közösség szeptemberben. Online kérdőívben mérték fel a szülők véleményét a 2018-19-es tanév kezdetekor. Most közzétették a felmérés eredményeit.
A felmérésre azért került sor, mert ellentmondás volt a szülői jelzések és a Klebelsberg Központ állításai között. A kérdőív megtekinthető itt: https://szuloihang.hu/q/tanarhiany2018/?ref=homepage1.
Szeptember végéig 2200 válasz alapján a következő eredmény bontakozott ki: https://szuloihang.hu/2018/09/26/igy-veti-vissza-az-iskolakat-a-tanarhiany/ November közepére 5281 szülői visszajelzést dolgoztak fel, elemeztek és hoztak nyilvánosságra https://szuloihang.hu/tanarhiany2018/. Hangsúlyozzák: a felmérés nem tekinthető több okból sem reprezentatívnak, de jobbító szándékkal készült. Elősegítheti a közös megoldás keresését, a partneri viszonyt a szülők, tanárok, intézményvezetők és az oktatáspolitika között.
A felmérés főbb megállapításai:
- A szülői visszajelzések 45%-ában jeleztek súlyos tanárhiányt.
- A tanárhiány mindegyik iskolatípusnál jelentős, de legnagyobb mértékben a szakképzést érinti.
- A tanárhiány a matematika és angol nyelv esetében a legkritikusabbaz összes iskolatípusnál.
- A tanárhiány a település méretétől függetlenül hasonló mértékben jellemző a nagyvárosokra éppúgy, mint a kistelepülésekre; egyértelműen országos szintű problémáról beszélhetünk.
- A váratlan tanárváltás („fluktuáció”) igen gyakori a közoktatásban. A gyakori tanárváltások csökkentik a gyermekek érzelmi bevonódását és rontják motivációjukat. Az általános iskolai osztálytanítóknál és a napközis tanároknál kiemelkedik a váratlan tanárváltás, mint probléma.
- A csoportbontás hiánya gyakran hátráltatja az oktatást. Ebben a kérdésben matematikából látják legsúlyosabbnak a helyzetet a szülők, minden iskolatípusnál. Nyelvtanulásnál különösen problematikus a csoportbontás hiánya több okból is.
- Nagymértékű a tanári kontraszelekció, melynek szintén több oka van.
- Az iskolák nem tudják megfelelően biztosítani az egyénre szabott oktatást a gyerekeknek. Ahol megjelenik a tanárhiány, ott a maradó tanároknak el kell látniuk a helyettesítéseket, ezért kevesebb idejük és energiájuk jut arra, hogy a gyerekekkel egyénileg foglalkozzanak.
- A speciális fejlesztést igénylő gyerekek szülei szerint az esetek több mint harmadában (37%) a gyermek nem kapja meg az államtól a szükséges fejlesztést.