
Akár pedagógusok vagytok, akár szülők, feladatotok a fenntarthatóságra nevelés, vagyis annak tanulása, hogy miként kellene úgy élnünk, hogy az utánunk következő nemzedékeknek ne nehezítsük a dolgát.
Röviden
Az iskolák szemléleti megújításának egyik sarokpontja lehet a Föld-védő életmódra nevelés erősítése. A műhelyfoglalkozás bemutatja ennek a fenntarthatóságra nevelésnek a szükségességét, iskolai nehézségeit és lehetőségeit; és felkészít néhány hatékony fenntarthatósági tanítási-tanulási „módszer”, tevékenységforma megvalósítására.
Kiknek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Iskolai közösségeknek
Pedagógusok, szülők, diákok közös csoportjainak.
Pedagógusoknak
Természettudományos szakos pedagógusoknak és más szakos pedagógusoknak egyaránt.
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek
Pedagógusjelölteknek
Fenntartóknak
Kérdések
Álláspontok vitára
- Mik nehezítik a társadalom fenntarthatóságra nevelését?
- Mi a mai tényleges helyzet az iskolai fenntarthatóságra nevelés terén?
- Mi tesz valakit „fenntarthatóságra nevelővé”?
- Mi hiányzik a mai iskolákból a hatékony fenntarthatóságra neveléshez?
- Mi az, ami mégis lehetőséget ad rá?
- Az ökoiskola cím üres.
- A tantárgyközpontúság akadályozza a fenntarthatóságra nevelést.
- A tanulóknak aktív szerepet kell adni tanulásukban.
- Az aktualitásokon keresztül lehet hatékonyan foglalkozni a fenntarthatósággal.
- A részvételi attitűdöt és a környezetért való felelősségvállalást kell erősíteni.
Hogyan lehet erről beszélni?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben többféle szakma/érdekelt fél van jelen.
Problématérképpel
Gyűjtsük össze a fenntarthatósággal kapcsolatos problémákat! Mi mihez kapcsolódik?
Kinek a dolga? Ki a felelős?
Az összegyűjtött problémákat csoportosítsuk aszerint, kinek a dolga, kinek a felelőssége? Az egyéné, az intézményé, a rendszeré, országos szintű, helyi szintű?
Minikutatással
Előzetesen kérdezzük meg a helyi érdekelteket! A válaszokat beszéljük meg együtt!
Mások hogyan csinálják?
Pl.: akciópedagógia, közösségi kutatás, öröm-bánat térkép, Komplex, nem-tantárgyi tanulás
Mi a teendő?
Képzeljünk el egy fenntarthatóságra hatékonyan nevelő óvodát vagy iskolát!
Problémafelvető, felvezető előadás
A témát kidolgozó szakértők
Galambos Attila
az #újpedagógia alapítója és trénere
Saly Erika
a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület elnöke
dr. Varga Attila
az ELTE PPK Ember-Környezet Tranzakció Intézet habilitált docense.
dr. Victor András
természettudós, az ELTE tanára, a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület korábbi elnöke