Home Kiemelt témákTankönyv A tankönyvellátás helyzete és alakulása az utóbbi években

A tankönyvellátás helyzete és alakulása az utóbbi években

2020-12-20

Ebben az évtizedben jelentős átalakuláson ment keresztül a tankönyvellátás a kormányzati intézkedések következtében. A TANOSZ áttekintette az egy évtized alatt bekövetkezett változásokat, a részletes adatok honlapukon láthatók.

Az adminisztratív eszközökkel történő erőteljes beavatkozás hatására a nem szakképzési tankönyveket kiadó magyar magántulajdonú tankönyves vállalkozások tankönyvei kiszorultak a hivatalos tankönyvjegyzékről, miközben az állami kiadók a kormányzati hátszéllel megerősödtek,  s az egyházi kiadók kiadványainak jegyzékre kerülése zavartalan, helyzetük lassan, de biztosan erősödik. Egyedül az idegen nyelvek oktatására szakosodott nagy külföldi kiadók jelentősége nem mutat lényeges változásokat.

2014 januárjától a magánkiadóknak  már nincs lehetőségük új tankönyvek engedélyeztetésére, és az sem lehetséges, hogy a 2018 végén lejárt közismereti tankönyveik engedélyét meghosszabbíthassák. Mindez oda vezetett, hogy több száz népszerű magánkiadós tankönyv került le a tankönyvjegyzékről, a listán szereplő alternatív tankönyvek aránya 30 százalék alá csökkent az idei évre, míg 2012-ben ennek a dupláját is meghaladta. A tendencia várhatóan tovább folytatódik majd, a független kiadók tankönyvei –leszámítva az idegen nyelvi és szakképzési kiadványokat –teljesen eltűnhetnek a tankönyvjegyzékről. Ezzel szemben az egyházi kiadóknak –a köznevelési törvény nyári módosításával – egyszerűbbé tették tankönyveik engedélyeztetését és a hivatalos tankönyvjegyzékre kerülést.

A tankönyvek minőségének javulása a jelenlegi szabályozás keretei között nem várható, a verseny megszüntetése komoly gátja a minőségi tankönyvfejlesztésnek. A magánkiadók tankönyveire láthatóan még a jelenlegi helyzetben is mutatkozik igény.

Összességében kijelenthető, hogy a hazai tankönyvellátás eddig nem hozta el az átalakításoktól várt pozitív eredményeket. Az ingyenesnek mondott tankönyvek valójában csak kölcsönkönyvek, az OFI és a szülői szervezetek által elvégzett felmérések nem igazolták vissza a tankönyvek minőségi javulását. A választék csökkentését sok oktatási intézmény nehezményezi. A tartós tankönyvektől várt valós költségcsökkenés sem tapasztalható (hiszen az állami tankönyvek ára erősen torzítja a végeredményt). Ráadásul hiába kell visszaadni a tankönyveket, és hiába csökken a tanulószám, a most már a szülők számára ingyenes, de a költségvetésből kifizetendő megrendelt tankönyvek darabszáma nem csökkent, 2020-ra visszaállt a 2013-as szintre. .

A Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesülete (TANOSZ) elemzése alapján