Ami nélkül nem megy: Tanítás nélküli munkanapok – Módszertani ajánlás – Segítségnyújtás – Iskolai egyeztetés – Nyugalom, türelem!
A Civil Közoktatási Platform helyzetértékelése
A járványügyi helyzet rákényszeríti az oktatási rendszert a korszerű online módszerek alkalmazására.
Ne feledjük azonban, hogy a digitális átállás még ebben a helyzetben sem megy gombnyomásra.
Fantasztikus látni a tanárok aktivitását, segítőkészségét. Azok, akik már évek óta használják a különböző IKT-eszközöket rengeteg tanáccsal, ötlettel látják el kollégáikat. Az információáradatban azonban előbb-utóbb mindenki elveszik. A sürgetettség miatt – jövő héten már kezdjünk valamit a gyerekekkel – sokan már kitalálták, hogy mit és hogyan fognak csinálni, ez viszont azt eredményezheti, hogy egy osztály tanulóinak akár 10-15 különböző módszerhez, platformhoz stb. kéne alkalmazkodni. Ezzel többet ártunk, mint használunk.
Kiemelten fontos lenne, hogy az iskolák a maguk számára egységes álláspontot dolgozzanak ki, a diákok számára is átlátható munkarendet dolgozzanak ki, a számukra legmegfelelőbb platformot válasszák ki, és ezt az iskolában tanító tanárok elsajátítsák (pl. egymásnak megtanítsák) stb.
Ilyen nagy horderejű átállás időigényes. Az egyetemek előre hozták a tavaszi szünetet annak érdekében, hogy legyen másfél hetük a digitális munkarend kialakítására. A közoktatásban tanító pedagógusoktól sem várható el, hogy ezt néhány nap alatt megvalósítsák, különösen úgy, hogy a Digitális Oktatási Stratégiában megfogalmazott feltételek 3 és fél év után sem állnak rendelkezésre.
Bízunk abban, hogy a rendkívüli helyzetben a kormány a szakmai észszerűséget figyelembe véve rendkívüli szünet elrendelésével vagy más módon időt ad a felkészülésre. Amennyiben ez nem, vagy csak késve történne meg, a fenntartóknak, intézményvezetőknek is lehetőségük van tanítás nélküli munkanap meghirdetésére. Akármi is történik: A mindenáron való, végiggondolatlan azonnali „digitális átállást” a tanároknak mindenképp el kell kerülniük.
A szünet, a felkészülési idő alatt elkészülhetnek az ígért hivatalos módszertani ajánlások és meg lehet hozni néhány elengedhetetlen intézkedést.
Ajánlások szükségesek az intézményi szintű megoldásokra, a tanulókkal való kapcsolattartásra, az otthoni tanulás szülők általi segítésére, annak a helyzetnek a kezelésére, hogy nem minden tantárgyban lehetséges digitális oktatás.
Várjuk azokat az intézkedéseket, amelyek segítik az informatikai eszközökkel, internet-eléréssel kevésbé ellátott iskolákat, tanárokat, gyermekeket, a sajátos nevelési igényű tanulókat.
Várjuk a civil és intézményi kezdeményezések befogadását, azokat a csatornákat, rendszereket, amelyek segítik a számtalan meglévő lehetőség, kezdeményezés közötti választást.
És várunk – ha nem is azonnal – egy mindenki számára elérhető segítő szolgáltatást.
Ha ezek mégsem születnének meg, gondoljuk újra a civilek feladatait.