fbpx
Home Aktuális Valóban sikertörténet a pedagógusminősítési rendszer?

Valóban sikertörténet a pedagógusminősítési rendszer?

2019-03-11

Az alábbiakban olvasható erről egy gyakorló vidéki szakgimnáziumi tanár véleménye.

Állítólag sikeres a 2013-ban bevezetett életpályamodell, legalábbis Rétvári úr nyilatkozata szerint.
Érdekes, de több minősítő szakértő panaszkodik, hogy milyen nehéz dolguk van, amióta ezt a munkát is kénytelenek ellátni.
 Valószínűleg,  ezt nem kellett volna még pluszban bevállalniuk.
Annál is inkább, mert a frontvonalon sokkal nagyobb szükség lenne a kollégákra. A ped.1 és ped. 2 fokozatban lévő pedagógusok ugyanis nagyon nem bírják már a 25-26 kontaktórákat, plusz az ingyen helyettesítéseket.
Érdemes lenne bemenni egy-két tantestületbe, szembesülni a sok karikásszemű, hullafáradt pedagógussal.
A ped. 2-k alig keresnek többet, mint a ped. 1-ek.
Kb. nettó 10-15 ezer a különbség.
(Hogy mennyire keresnek jól a pedagógusok az emelések után, azt mindenki döntse el maga. Mellékelem egy 35 éve tanító, többdiplomás, szakvizsgázott, egyetemet végzett középiskolai – ped.1 fokozatban lévő – tanár bérét.)


Az életpályamodell tantestületeket vert szét, pedig ha jó oktatást akarunk, akkor a legfontosabb a csapatmunka lenne. Együtt, egymással a gyerekekért. Amikor a jóval többet kereső, önjelölt, 2×30 órában képzett, 18 kontaktórát tartó minősítők döntik el a szakadásig dolgozó – akár már 30+ évet is ledolgozó – kollégáikról, hogy alkalmasak-e arra a pályára, amiben évtizedek óta helytállnak úgy, hogy mindezt felsőoktatási intézmények tucatjai, szülők, gyerekek, vezetők, kollégák is tanúsíthatják, akkor egészen biztosan nem mondhatjuk azt, hogy az életpályamodell sikeres.
Sőt! Ennél nagyobb melléfogást nehezen lehetett volna kitalálni.
Ráadásul 2022-ig kötelező lesz mindenkinek a magasabb, azaz ped.2 fokozatba lépnie, ha akarja, ha nem, ugyanis a törvény szerint kilenc évig lehet valaki ped.1-ben.
Nehéz helyzet elé állítják a -még a pályán lévő- pedagógusokat, hiszen a megemelt kontaktórák (22-26), plusz a rengeteg ingyen(!) helyettesítés mellett kényszerítik őket erre a lépésre, annak ellenére, hogy a 2019. évi a pedagógusminősítésre jelentkezés különös feltételeit tartalmazó OH által kiadott tájékoztatóban szerepel ez a mondat: “A minősítések lebonyolítása terheket ró az eljárás valamennyi szereplőjére, ezért kérjük, hogy a jelentkező pedagógusok – számolva a minősítési eljárással járó többletfeladatokkal – a körülményeket alaposan mérlegelve döntsenek a jelentkezésüket illetően!”
https://www.oktatas.hu/kozneveles/pedagogusminosites/2019_evi_pedagogusminosites

Ilyen körülmények között nem hiszem, hogy elvárható lenne a kötelező minősülés, hiszen a pedagógusok a heti 22 kontaktóra mellett is 51 órát dolgoztak.
Akkor el lehet képzelni, hogy most mennyit…

https://doksi.hu/news.php?order=ShowArticle&id=1421

Ráadásul egy porfólió elkészítésétől és két bemutató órától egyetlen pedagógus sem lesz képzettebb.
Ahhoz ingyenes, mindenki számára hozzáférhető, kötelező továbbképzések, egymás között tartott tapasztalatcserék kellenek, még véletlenül sem az, hogy a cél előtt a starvonalra állítsák az évtizedek óta dolgozókat.
Tegye mindenki a szívére a kezét!
Tényleg jobb lett a közoktatás 2013 óta, amióta a modell bevezetésre került?
Ha valaki tud ilyet, ne tartsa magában! Mesélje el, mindannyiunk megnyugtatására!

E. Éva