Hiába van joguk a gyerekeknek a minőségi közoktatásra, ezt Magyarországon legtöbbször nem kapják meg. A szülők felelősek gyermekükért, és felmerül a kérdés: mit tehetnek érdekükben?
Ha megpróbálnak felszólalni gyermekük érdeke mellett, falakba ütköznek. Nehéz megértetni magukat az iskolában, és a gyermekek jogainak védelmére hivatott intézmények vontatottan vagy alig szoktak reagálni. Mégis fontos, hogy ne hagyják cserben gyermekeik ügyét, éljenek a meglévő lehetőségeikkel, sőt teremtsenek maguknak újabb érdekképviseleti lehetőségeket is.
Röviden
Bármennyire is szeretnénk, csodát nem tudunk tenni egyik napról a másikra: a magyar közoktatás rendszere ezer sebből vérzik, és ezt a szülők is mindenképpen érzékelik saját gyermekük kapcsán is. Abban viszont tudnak segíteni egymásnak, hogy a legjobbat hozzák ki a lehetőségekből, és közben segítsék, hogy a tudatos szülőknek legyenek reális terveik, amelyek mentén cselekvő részesei lehetnek egy jobb rendszer megteremtésének.
A foglalkozás során megbeszéljük:
- hogyan javíthatjuk a szülők esélyeit az iskolában, óvodában;
- milyen jogaik vannak, amelyekre hivatkozhatnak;
- hova fordulhatnak további segítségért;
- mik az egyéni és közösségi érdekképviselet hatékony eszközei;
- mik azok a mögöttes okok, amiért nehéz érvényesíteni a gyerekek érdekeit mind helyi, mind országos szinten;
- milyen stratégiát érdemes választani egy olyan rendszerben, ami elnyomja a gyerekek valódi érdekeit és ahol a kormányzatnak nem számítanak a szakmai érvek;
- hogyan kerülhetjük el az elkeseredést és a kiégést, és hogyan tartsuk meg a reményt, miközben a gyermekek érdekeiért küzdünk.
Kinek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Óvodai, iskolai közösségeknek
Akiknek fontos az együttműködés, akik partnerneket keresnek
Pedagógusoknak
Óvodapedagógusoknak, tanítóknak, tanároknak, fejlesztőpedagógusoknak, osztályfőnököknek stb.
Fenntartóknak
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek, szülői közösségeknek
Óvodai, iskolai dolgozóknak
Asszisztenseknek, intézményi pszichológusoknak, gyógypedagógusoknak, intézményvezetőknek stb.
Pedagógusjelölteknek
Kérdések
- Az iskolai problémamegbeszélés: mitől lesz hatékony?
- Hogyan építsünk jól működő iskolai szülői közösséget?
- Hová fordulhatunk probléma esetén?
- Mit tehetünk alapjogsérelem esetén – amikor nincs szaktanár?
- Kire hallgat a kormányzat, és kire nem?
- Milyen gátak akadályozzák meg a cselekvést szülői oldalról?
- Hogyan őrizhetjük meg lelki egészségünket egy nehéz küzdelemben?
Álláspontok vitára
- Jobb a gyermeknek, ha a szülő nem reklamál.
- A pedagógusoknak is könnyebb lenne, ha együttműködnének a szülőkkel.
- A szülőnek nem szabad a gyerek előtt megkérdőjeleznie a tanár döntéseit.
- A pedagógusnak alkalmazkodnia kell a gyerekek és a szülők igényeihez.
- A problémákat a tanárnak, diáknak, szülőnek együtt kell megbeszélnie.
Hogyan lehet erről beszélni?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben többféle szakma/érdekelt fél van jelen.
Személyes történetekkel
Amikor félreértés volt köztünk. Amikor az információ hiányzott.
Jó gyakorlatok megismerésével
Számos jó gyakorlat létezik régről, a jelenből itthonról és külföldről.
Közhelyekkel, tévhitekkel
Mi a gyökerük? Mikor érvényesek? Mit tehetünk ellenük?
Mi a teendő
Fogalmazzunk meg reális cselekvéseket a hatékony érdekérvényesítésre!
A témát kidolgozó szakértő:
Miklós György
a Szülői Hang képviselője