Meredeken emelkedik a közoktatásban résztvevő SNI diagnózist kapó gyerekek aránya, de ez csak a jéghegy csúcsa, azok, akik többféle vagy súlyosabb eltérés miatt a szakmai látókörbe és a dobozba (SNI kategóriába) kerülnek. Emellett vannak, akik a BTMN (beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézség) elnevezésű dobozba kerülnek, és olyanok is, akik akár kerülhetnének bármelyikbe, de valamiért elkerülik ezt.
A statisztika jelzi az átjárást a kategóriák között. A 2016-ban belengetett „Taigetosz-törvény” miatt sok BTMN kategóriás gyereket átsoroltak a szakértők SNI-be, mert különben elvéreztek volna ezek a tanulók a felmentések nélkül. Vagyis egy adott kategóriába kerülés nem teljesen egyértelmű.
A tanulási, figyelem-, hiperaktivitás és autizmus zavarok mind spektrumzavarok, mert nagyon sokféle módon és szinten jelentkeznek. Vagyis kontinuumról van szó, ami azt jelenti, hogy ha az SNI-sek aránya megnövekedett, a gyakoribb enyhébb eltérések aránya is nagyobb lett. Ezzel is lehet vitatkozni, de a vizsgálati adatokban megmutatkozó változás is jelzi, hogy a jelen kor gyermekei például a beszédhangok kialakulása tekintetében messze lemaradnak a néhány évtizeddel ezelőtti gyerekek mögött.
A megfelelő beszédhangfejlődést mutató hatévesek %-a | Megfelelő beszédhang-
képzés |
Megfelelő beszédhang- megkülönböztetés |
1975. évi adatok | 90% | 90,5 |
2016. évi adatok | 66,7% | 61,1 |
Zajdó Krisztina (2017) Speech sound acquisition in 3-8 years old children acquiring Hungarian: Data from 1975 and 2016. Poster presented at the 2017 Annual Convention of the American Speech, Language and Hearing Association, Los Angeles, CA, November 10, 2017.
A kialakulatlan beszédhangokra épülő olvasástanítás az olvasászavarok megalapozása. Ennek tükrében szükség van olyan olvasástanulási módszerek alkalmazására, amelyek megelőzik a zavarok kialakulását. A Meixner Ildikó által az olvasási zavar megelőzésére kidolgozott módszer más módszerekhez képest alaposabban dolgozza ki az olvasástanulás lépéseit, és az olvasástanulás nem különül el a beszédfejlesztéstől. A könnyen összetéveszthető betűket nagy időkülönbséggel tanítja, emellett egyéb támogató fejlesztést is alkalmaz.
Az eredeti Meixner-könyv, ahogyan a teszt is, nem tökéletes, kissé avittas, és még van néhány eleme, amit nem tartok szerencsésnek. Viszont lehetőséget ad arra, hogy a sokféle idegrendszeri érettséggel és beszédszinten érkező gyerekek sokféle olvasástanulását támogassa.
A szűk szakmai gondolkodás dobozol, és most már nemcsak a gyerekeket sorolja valamely szűk kategóriába, hanem a módszereket is. Pedig a módszerek értő használatával egy-egy eljárás sokkal többek hasznára lehet. A szakmai nagyképűség és kisstílűség által adott megalapozatlan minősítések megakadályozzák a tisztánlátást, és zavart keltenek. A nyitott gondolkodás ideje jött el, amikor a gyors változásokat a gyerekek képességeinek változása jelzi a legjobban, és ha erre odafigyelünk, a sok, már rendelkezésre álló kiváló módszert értően tudjuk alkalmazni.
Az Apor Vilmos Katolikus Főiskola kereteiben megalapított Atipikus Fejlődés Módszertani Központunk képzései erre a szemléletre épülnek, és a különleges fejlődésű gyerekeknek kidolgozott módszereket a mindennapi foglalkozásokba, a közoktatásba viszi be. A Meixner módszer az egyik kiemelt példánk erre.