Home Távmegoldások Hogyan teljesített a távoktatás az SNI és fogyatékossággal élő tanulók nevelésében?

Hogyan teljesített a távoktatás az SNI és fogyatékossággal élő tanulók nevelésében?

2020-06-22

“Eddig gyermekmegőrzés volt az iskolában, most a szülő ha tudja, bepótolhatja, amit az iskolában nem tanítottak meg. Duplaannyi anyaggal végzünk, mint az iskolában. Speciális fejlesztések sokszor elmaradtak. Privátban mentek, most sajnos azok is elmaradnak. A magyar SNI oktatás integráltan vagy szegregáltan sem sokat ér. Remélem ez a távoktatás rádöbbenti az oktatás vezetőit, hogy így nem mehet tovább, oktatás nem a pedagógusról, hanem a gyerekről szól.”

A koronavírus járvány lelassításának érdekében az iskolák 2020. március 16-án digitális oktatásra álltak át. A „ Lépjünk, hogy Léphessenek” Közhasznú Egyesület egy online kérdőívvel kívánta felderíteni, hogy a fogyatékossággal élő és sajátos nevelési igényű tanulók oktatása ebben az időszakban hogyan zajlott. A kérdőívet, melyet az egyesület facebook oldalán és számos, érintett szülőket összefogó csoportban osztott meg, összesen 770 válasz érkezett.

A gyermekek 8,2%-a semmilyen távoktatásban nem részesült, további 15,1%-uk pedig csak hetente egyszer számíthatott valamilyen fejlesztésre a digitális oktatás kereteiben. A válaszadók gyermekeinek 59%-a részesült minden nap fejlesztésben.

A válaszadók 59%-a értékelte a távoktatást összességében a 3-as érdemjegynek megfelelő „Elégedett is, meg nem is” vagy annál negatívabb válasszal, és hasonló arányban értékelték negatívan a mozgásnevelés megvalósulását is. A kapcsolattartás gyakoriságával 47%, annak személyességével 48%-ában nem voltak elégedettek, míg a mozgásnevelés esetében ez az arány már 67%, és a válaszadók 32%-a egyáltalán nem volt elégedett a mozgásneveléssel.

“Én asztalon középen püfölöm a monitort, jobbra az SNI beszédfogyimmal végezzük a tanulást, balra a nagycsoportos kislányommal az iskolaelőkészítő feladatokat, míg a legnagyobb próbálja egyetemi szinten önállóan elsajátítani a 6.-os matematikát, nyelvtant, németet, aminek az a vége, hogy este együtt megcsináljuk a leckéjét. Plusz a háztartás, főzés. Borzalom.”

A kérdőív részletes kiértékelése a szülők szövegesen megfogalmazott tapasztalataival alátámasztva az egyesület honlapján olvasható.