TARTALOM
- Tanítanék Mozgalom – CKP
- Tüntetés február 5-én
- Civilek
- Oktatáspolitika
- KLIK
- Középiskolai felvételi
- Szakképzés – felnőttképzés
- Szakgimnázium
- Felsőoktatás
- Pedagógia
- PISA
- Tankönyvek
- Diákok
- Jogvédelem
- Gyermek- és ifjúságvédelem
1. Tanítanék mozgalom – CKP
Átláthatatlan a kockás inges szervezet (01.26.)
Már a Kockás Könyv megjelenése előtt is folyamatosan hívtuk a Köznevelési Kerekasztal üléseire a Civil Közoktatási Platform (CKP) képviselőit, annak ellenére, hogy a CKP nem bejegyzett szervezet, és így nem látható a képviselő-választási és döntéshozatali mechanizmusa, vagyis az, milyen kört képvisel, milyen felhatalmazással – mutatott rá Rétvári Bence, a humántárca parlamenti államtitkára egy, a civilekkel való egyeztetést firtató írásbeli kérdésre adott válaszában. –
(Forrás: Magyar Hírlap)
A CKP valóban nem bejegyzett szervezet, hanem – mint azt minden megszólalásunkban és az Ön minisztériumához írt, válasz nélkül hagyott számtalan levelünkben hangsúlyoztuk – 59 oktatáshoz kötődő szerveződés, köztük 44 bejegyzett civil szervezet és 4 bejegyzett szakszervezet együttműködési fóruma. Legitimációját az oktatásban érintettek – tanárok, szülők, diákok, oktatási szakértők stb. – rendkívül széles körét képviselő szervezetek részvétele adja.
(Forrás: CKP info)
Törvényen kívüli civilek, Soros “pénznyelő” alapítványok és a Tanítanék Mozgalom (02.02.)
Az esőre hivatkozva maradt el a Tanítanék Mozgalom február elsejére meghirdetett, vasárnapra tolt demonstrációja. Pedig ez volt az az időpont, amit ultimátumként jelöltek meg a kormány számára, hogy teljesítsék követeléseiket. A civil(nek mondott) szerveződéshez persze más “civil” egyesületek is csatlakoztak, akik büszkén hirdetik magukról függetlenségüket. Úgy tűnik, divattá vált mostanában a civil szó mögé bújnia a Soros Alapítvány által finanszírozott szervezeteknek, a PestiSrácok.hu pedig utána járt annak, hogy az oktatásügy, a migráns-pártolás, valamint a homoszexualitás nyílt vállalása miként is fonódik egybe a provokatív és folyamatosan feszültséget generáló Tanítanék Mozgalommal, hogyan jön a képbe egyebek mellett a Norvég Alap, az Open Society vagy a Western Union.
(Forrás: Pesti Srácok)
2. Tüntetés február 5-én
Az Emmi "felkészült" a délutáni tanártüntetésre (02.05.)
Az államtitkárság az MTI-hez vasárnap eljuttatott közleményében azt hangsúlyozta, hogy az elmúlt időszakban többször beigazolódott: a gyermekek és a pedagógusok érdekét csak a párbeszéd szolgálja, és a gyermekeket és a pedagógusokat nem először próbálják politikai célokra felhasználni. A Tanítanék sokadszorra szervez utcai politikai akciót, és "amíg ők tüntetnek, a kormány cselekszik".
(Forrás: Népszava)
"Nem adjuk a gerincünket!" – Tüntetett a Tanítanék (02.05.)
Több ezren jelentek meg vasárnap a Tanítanék Mozgalom fővárosi demonstrációján, hogy kiálljanak a civil társadalom szabadságáért, miután a kormányzat hadat üzent a közállapotok javításáért küzdő szervezeteknek. A résztvevők hangsúlyozták: egy demokratikus kormány nem ellenségként, hanem partnerként tekint a civilekre.
(Forrás: Népszava)
Balog Zoltánt egy szamárra cserélték a Kossuth téren (02.05.)
Körülbelül kétezer ember és több tucat civil szervezet vett részt a Tanítanék Mozgalom demonstrációján a Parlament előtt, ahol azt összegezték, hogy legfontosabb követeléseikből semmit nem sikerült átnyomniuk a kormányon, de ettől függetlenül tovább küzdenek a céljaikért.
(Forrás: Index)
Élő szamarat vittek a Tanítanék színpadára: "ő legalább őszinte és romlatlan" (02.05.)
16 óra körül még elég foghíjas tömeg várta a hvg.hu tudósítója szerint a felszólalókat, A "vendégelőadók" után jöttek a Tanítanék képviselői. Pilz Olivér arra emlékeztett, hogy több mint egy éve, Miskolcról indult el a tiltakozáshullám, majd felidézte ennek állomásiat. Törley Katalin azt mindenképp nagy eredménynek tekinti, hogy a Tanítanék nyomán a közbeszéd fontos elemévé emelkedett az oktatás témája. Ugyanakkor – mint mondja – az oktatás ezer szállal kötődik más társadalmi problémákhoz is.
(Forrás: hvg.hu)
Csacsival üzentek a kormánynak a tanárok és a civilek (02.05.)
„Ki áll mögöttem? Soros? A patás ördög?” – kérdezte a Kossuth téren megjelent mintegy kétezres tömeget Pilz Olivér, a Tanítanék mozgalom vezetője a szervezet által rendezett demonstráción, mire a tömeg azt kiáltotta: „Nem! Mi állunk mögötted!” A rövid interakció hűen ábrázolja a hangulatot, amely a parlament előtti placcon uralkodott.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Emmi: míg a Tanítanék mozgalom tüntet, a kormány cselekszik (02.05.)
A Tanítanék sokadszorra szervez utcai politikai akciót, és “amíg ők tüntetnek, a kormány cselekszik” Arra hívták fel a figyelmet, hogy ötödik éve tart a rendszerváltás óta legnagyobb pedagógus-béremelés, amelyre mintegy 265,2 milliárd forintot fordít a kormány, a pedagógusok bére átlagosan 50 százalékkal emelkedik. Megkezdődött a nevelést és oktatást segítők béremelése is, ők januártól 7-10 százalékkal több bért visznek haza. Kitértek arra is, hogy soha ennyi gyermek nem részesült még ingyenes gyermekétkeztetésben és tankönyvellátásban, mint ma.
(Forrás: hirado.hu)
Kormánypárti ötlethiány – már megint Soros (02.05.)
Hollik István KDNP-s országgyűlési képviselő a demonstráció kezdetével egy időben tartott sajtótájékoztatóján azt mondta: ismét csak ürügyként használják fel az oktatás és a pedagógusok ügyét, a tüntetőket nem az oktatás érdekli és nem a pedagógusokért vonulnak utcára. Az oktatás ügyét felhasználva támadják a kormányt, külföldi pénzekből idegen hatalmakért tevékenykednek – fogalmazott a politikus, a Fidesz és a KDNP véleményét ismertetve. Ha nem így lenne, akkor a demonstrálók is részt vennének a köznevelési kerekasztal ülésein, ahol lehetőség van a szakmai párbeszédre. A kormányzat nyitott minden kritikára és javaslatra.
(Forrás: hvg.hu)
Rétvári: Már nem a pedagógusokról szól (02.06.)
A humán tárca államtitkára arra a vasárnapi tüntetésre reagált így az állami médiában, amelyen a résztvevők a magyar oktatásügy megújítását, Balog Zoltán miniszter távozását követelték, és a civil szervezetek működésének megnehezítése ellen tiltakoztak a Kossuth téren. Megismételte: ha az elmúlt egy évben valaki tenni akart valamit az iskolákért, gyerekekért, pedagógusokért, a kerekasztalon megtehette, de a mozgalom ide nem hajlandó eljönni.
(Forrás: Hírtv)
Tüntetett a Tanítanék Mozgalom. Az ATV Start vendége Törley Katalin – videó (01.06.)
A kormányzat ugyanazokkal a panelekkel támadja a mozgalmat: politizálásra használják fel a diákokat, nem mennek el a Köznevelési Kerekasztalhoz. Törley Katalin elmondta, hogy a kétezres létszámmal nem voltak igazán elégedettek, de látva az általános apatikus hangulatot, nem lepte meg őket. A pedagógusok egy részét elrettentik a lehetséges retorziók is. Kompetens, empatikus a szakmához értő politikusokat keresnek, és önálló minisztériumot szeretnének az oktatásnal. Balog Zoltán nem alkalmas erre a posztra, ezért követelik a lemondását. Ezzel a kormánnyal nincs esély a jobb oktatásra.
(Forrás: atv.hu)
2017.02.06.
„Milliós fizetést kapsz tőlünk közpénzből, és akkor nem tudod eltartani a saját csajodat?” – rendesen beszóltak Matolcsynak a Tanítanék tüntetésén (02.06.)
A kormány megtámadta a Tanítékot, a Történelemtanárok Egyletét „és még egy jó tucat másik civilszervezetet” – kezdte tüntetési beszédét Törley Katalin, a Tanítanék képviselője. A Kölcsey Ferenc Gimnázium francia szakos tanárnője és Közalkalmazotti Tanácsának elnöke szerint el akarják őket takarítani, „pedig inkább takarították volna el a havat”. Miközben a hatalmon lévők meggazdagodásának nyomon követésére „nincs gyakorlati lehetőség”, a transzparens és rendszeresen ellenőrzött civilszervezeteket vegzálja a hatalom. „A szabadságot akarják elvenni tőlünk”
(Forrás: Budapest Beacon)
Rétvári Bence: Ha valaki változást akar, akkor tárgyal, ha politizálni akar, tüntet (02.06.)
A munkájába 250 szakértőt bevonó köznevelési kerekasztalnak – amelyre a mozgalom képviselőit is meghívták – már 14 ülése volt, a hat munkacsoportnak pedig összesen csaknem száz ülése. Ha az elmúlt egy évben valaki tenni akart valamit az iskolákért, gyerekekért, pedagógusokért, akkor ezt a kerekasztalon meg tudta tenni. Amozgalom azonban "nem hajlandó" eljönni a kerekasztal üléseire. Az ennek okát firtató kérdésre az államtitkár azt válaszolta: a szervezet a szakmai irányból elmozdult egy politikai irányba, tevékenysége már nem a pedagógusokról vagy az iskolákról szól.
(Forrás: Magyar Hírlap)
3. Civilek
Civilekkel nyerni? – videó (02.01.)
Bentlakásos iskolákkal javítana az oktatás színvonalán a kormány, és már megint civilekkel akarnak választást nyerni pártpolitikusok helyett az ellenzéki oldalon – ezekről a témákról is beszélgettünk a Lapzárta vendégeivel, Ónody-Molnár Dórával, a 168 Óra és Rajcsányi Gellért, a Mandiner.hu újságírójával.
(Forrás: Hírtv)
A civil nem szitokszó – 'Most mirajtunk a sor!': tüntetés vasárnap (02.04.)
Vasárnap tüntet a Tanítanék Mozgalom Budapesten a Kossuth téren – az eredetileg szerdára, a civilek napjára tervezett demonstráció az időjárási körülmények miatt került a hét utolsó napjára. Az aktualitását viszont nem vesztette el, annál is inkább, mert a kormányzat az oktatási ügyekben aktív mozgalmat is megtámadta a tevékenysége miatt.
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
4. Oktatáspolitika
Nincs központi jutalmazás az iskolákban (02.02.)
A vonatkozó törvények lehetővé teszik az iskolákban mind a pedagógus, mind a nem pedagógus munkakörben foglalkoztatottak jutalmazását, azonban az a munkáltató mérlegelési jogkörébe tartozik. A jogszabályok meghatározzák a jutalom összegének felső határát, a kiszámítás alapját pedig a munkavállaló illetménye adja, így az egyénenként, fizetési besorolástól függően eltérhet.
(Forrás: Magyar Hírlap)
Távozik a köznevelésért felelős helyettes államtitkár (02.04.)
Sipos Imre köznevelésért felelős helyettes államtitkár távozik a posztjáról – írja a Magyar Nemzet. A lap szerint "nem Sipos kezdeményezte leváltását, és nem is a munkájára volt panasz". Valószínűleg az Emminél dolgozik majd tovább, az Oktatáskutató- és fejlesztő Intézettől átvett feladatok megszervezésén. Helyére Maruzsa Zoltán, az Oktatási Hivatal elnöke érkezhet.
(Forrás: 444.hu)
5. Klik
Hiányosak a szerződések egyes iskolákban 80.01.)
Több iskola vezetőjét is arról értesítették, hogy hiányosan készült el a nevelés-oktatást segítő (noks) dolgozók szerződésmódosítása – derül ki a Magyar Nemzet birtokába került, az egyik tankerületi központ által írt tájékoztatásból. Noks-munkatársnak számítanak például az iskolatitkárok, a pedagógiai asszisztensek, a könyvtárosok vagy a rendszergazdák.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Szeged is átadja az iskoláit (02.03.)
A Szeged honlapján olvasható, december 8-i keltezésű előterjesztés szerint „a szükséges egyeztetéseket a polgármesteri hivatal, az átszervezéssel érintett szervezetek és a Klik munkatársai október közepe óta folyamatosan végezték. Az érintett munkáltatók megállapodtak a munkavállalók átvételéről, az érintett dolgozók jogaszabályokban előírt határidőre történő tájékoztatása is megtörtént”. Az átadás-átvétel egyébként harminchárom ingatlant, a működtetésben közreműködő mintegy háromszáz munkavállalót, valamint az ingatlanokhoz kapcsolódó uniós pályázatokat érint.
(Forrás: Magyar Hírlap)
6. Középiskolai felvételi
Mit nem tud a gyerek? 01.28.)
A csalódás kollektív élmény ebben az időszakban egy külpesti általános iskola igazgatója szerint. Azt mondja, meg lenne lepve, ha valakinek 100 százalékosan sikerült volna a lvételi: „Matematikából annyira mérhetetlenül sok a 34 feladat hatvan percre, hogy azoknak is gondot jelent, akik egyébként meg tudják oldani a példákat. Mi arra tanítjuk a gyerekeket, hogy legalább kétszer olvassák el a feladatot, de ha ezt megteszik, az idő fele már el is ment. Volt olyan feladat is, amit nem tanulnak általánosban.”
(Forrás: Vasárnapi Hírek)
A gimis felvételi mutatja meg az iskolarendszer csődjét (02.06.)
Bár ismerünk olyan gyereket, aki otthoni felkészüléssel is kiemelkedő tesztet írt, összességében több esélyük van azoknak, akik jártak előkészítőre – az általunk megkérdezett tanárok tapasztalatai szerint a felvettek közel 70 százaléka közülük kerül ki. Ez a magántanárokra és a szülők extra hozzájárulására épülő rendszer Setényi János oktatáskutató szavaival egy oktatás körüli árnyékgazdaság, amit csak egyes társadalmi csoportok engedhetnek meg maguknak. Ilyen osztályalapú szelekció kevés európai országban létezik.
(Forrás: Index)
7. Szakképzés – felnőttképzés
Végzettség nélkül került a hivatal élére (02.02.)
Az NSZFH-ra rálátó forrásaink szerint pedig a tömeges felmondások nem voltak függetleníthetők attól, hogy sokan nehezen találták meg a közös hangot a főigazgatóval, akinek a neve kinevezését megelőzően nem volt ismert szakképzési körökben. A többtucatnyi távozó között nem egy vezető beosztású dolgozó is volt, így ennek következményeképpen jelenleg nincs a háttérintézménynek szakmai főigazgató-helyettese, február 1-jétől új ember tölti be a gazdasági főigazgató-helyettesi pozíciót is, míg több főosztályt is csak megbízott vezető irányít.
(Forrás: Magyar Nemzet)
Minden roma vizsgázó befejezte az általános iskolát Bagon (02.02.)
A Felnőttoktatás program összes tanulója kiválóan teljesített, bezsebeltük a vizsgáztató tanárok dicséreteit, és nagyon sok jó jegyet gyűjtöttünk. Ketten ezzel a vizsgával befejezték általános iskolai tanulmányaikat, a többiek pedig felsőbb osztályba léptek. Gratulálunk, és nagyon köszönjük a felkészítő önkéntes tanárok munkáját, nektek pedig a drukkolást! 🙂 Februárban pedig folytatjuk.
(Forrás: Eduline)
8. Szakgimnázium
A tanárok egynegyede meg sem próbálkozott a komplex módszerrel (02.02.)
A szakgimnáziumok 9. évfolyamán a 2016/2017-es tanévben új tantárgyként vezették be a komplex természettudományt. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tavaly októberben online kérdőíves felmérést készített arról, hogy a pedagógusok és az iskolák hogyan oldották meg a tantárgy tanítását a bevezetés időszakában. A felmérés eredményei a minap kerültek fel az Ofi.hu honlapra, azzal a megjegyzéssel, hogy a tanév második felének tapasztalatait is összegzik majd.
(Forrás: Magyar Hírlap
9. Felsőoktatás
Bár marad a BME-n a gazdasági kar, még mindig van feszültség (02.02.)
Margitay Tihamér, a kar megbízott dékánja azonban már az ülés elején bejelentette, hogy bizalmi szavazást kíván kezdeményezni önmaga ellen, az ülést megelőző napon ugyanis egy névtelen, de érzékelhetően több oktatót tömörítő e-mailben arra szólították fel Margitayt, hogy mondjon le tisztéről. A titkos szavazáson 7-en szavaztak a dékán lemondására, 18-an a maradására. Az egyetem vezetésével kötött megállapodás során néhány pontban nem jutottak a felek dűlőre két hete, például az eltávolított Andor György dékán rehabilitálásában sem, erre továbbra is várják a rektori hivatal javaslatait a GTK-n.
(Forrás: Eduline)
Az egyik legkínosabb részlet a cikkben persze az, hogy Orbán Viktor (aki egyébként gyakorlatilag a teljes karrierjét Sorosnak köszönheti) képes volt titokban tárgyalni Sorossal, akit a kormányoldalról évek óta össztűz támad.Csütörtök este Michael Ignatieff, a CEU elnök-rektora nyílt levélben reagált a Figyelő cikkére.
(Forrás: 444.hu)
10. Pedagógia
Bizalom és nyitottság – Down-szindrómás gyerekek osztályközösségben (fotógaléria) (02.01.)
Egy Down-szindrómás gyerekeket befogadó, nyíregyházi osztályban készítette azt a megindító fotósorozatot Balázs Attila (MTI/MTVA), amellyel kiérdemelte a 35. Magyar Sajtófotó Pályázaton a MÚOSZ nagydíját. "Érzékeny vagyok minden olyan dologra, ahol finom emberi viszonyokat kell bemutatni" – indokolta a témaválasztást a fotós.
(Forrás: hvg.hu)
Tanárok szerint a világ: mitől működik és mitől nehéz a tanítás? (02.02)
Cikkünk tanárokkal, iskolaigazgatókkal és oktatási szakértőkkel folytatott beszélgetésekből áll össze. Arra hívja fel a figyelmet, hogy akkor tudjuk érdemben javítani a magyar iskolák eredményeit, ha tudjuk, hogy milyen motivációk, félelmek mozgatják a tanárokat, a rendszer igazi motorjait. Az oktatási törvényben rögzített szabályok csak a működés kereteit jelölik ki, a gépezetet azonban a pedagógusok hozzák mozgásba, s töltik meg valódi tartalommal. Ők látják, hogy mi történik nap, mint nap a tantermekben. A tanári hivatásról, feladatokról, sikerekről és nehézségekről is ők tudnak a leghitelesebben beszélni. A frontvonalban ők állnak.
(Forrás: összkép blog)
Az iskolai jegyek előrevetítik-e az életben elért sikereket? (02.03.)
A teljesítmény állt a középpontjában a jubileumi "Taní-tani" konferenciának, amit a Miskolci Egyetemen tizedik alkalommal tartottak meg pénteken. A szakma jeles képviselői közül hatvanöt előadót hallgathatott meg a közönség, akiknek workshop-jellegű műhelymunkát is biztosítottak a szervezők.
(Forrás: minap.hu)
Újabb talált tárgy, avagy gyerekvilág és egyház Kolumbiában. Trencsényi László könyvajánlója (02.04.)
A két korszak közötti gyerekvilágról tudósít a szegedi Tömörkény Gimnázium tanára latin-amerikai, jelesül kolumbiai „tanulmányútja” nyomán. Két dolog szembeszökő a tudósításokból: a városi gyerekvilág mérhetetlen nyomora és kiszolgáltatottsága, már-már reménytelensége és különböző szerzetesrendek, elsősorban a jezsuiták, szaléziánusok, domonkosok már-már utópisztikus vállalkozása a helyzet megoldására. Megoldására? Kezelésére – ezt most így mondjuk „politikailag korrekten”.
(Forrás: Tani-tani Online)
Ezért nem isznak, cigizinek, drogoznak a fiatalok Izlandon (02.03.)
A kutatók nem kezelést ígértek a kamaszoknak, hanem azt mondták nekik: „Megtanítunk titeket bármire, amit tanulni akartok: zene, tánc, hiphop, képzőművészetek, harcművészet.” Úgy gondolták, hogy ezen módszerek révén a gyerekek majd megtalálják azt a módot, ahogyan drogok nélkül képesek elérni a kívánt agyi változást: vagyis akik szoronganak és nyugalmat keresnek, azok találnak valami megnyugtató elfoglaltságot, akik kalandot, kihívást keresnek, azok meg azt találják meg. Emellett a résztvevők problémamegoldó és kommunikációs tréningen is részt vettek, megtanultak bánni saját gondolataikkal, érzéseikkel, és társas készségeik is javultak.
(Forrás: Dívány)
11. PISA
Már kikerült a bentlakásos iskolák ötlete a PISA-jelentésből (02.01.)
Palkovics László oktatási államtitkár tagadta nekik, hogy a kormány elé kerülő előterjesztésben szerepelne olyan javaslat, hogy hátrányos helyzetű gyerekeket a családjukból kiemelve bentlakásos iskolákban oktassanak. Palkovics a lapnak azt mondta, a köznevelési kerekasztalon számos javaslat született a PISA-eredmények javítására, és egy korábban készült anyagban lehetett olyan, amiben ez is szerepelt. Palkovics szerint ez egy egyeztetési folyamat során előfordulhat, de a kormány elé ilyen javaslat nem kerül, mivel a minisztérium sem ért egyet ezzel.
(Forrás: hvg.hu)
Korompay Csilla: Félreértelmezők (02.01.)
Visszatérve a funkcionális analfabétákhoz: a népességen belüli negyedrésznyi arányukról már 2010-ben is beszéltek a szakemberek, tehát bődületes demagógia úgy beállítani, mintha a polgári kormány 2013-tól hatályos köznevelési törvénye butította volna le a társadalmat, sőt, ahhoz is speciális kockás inges szövegértelmezés kell, hogy valaki elhiggye, az új törvény érdemi hatással lehetett a 2015-ben íratott PISA-teszt nemrég nyilvánosságra hozott eredményeire, hiszen tizenöt éves diákok képességeit mérték fel, akik addig összesen két esztendőt töltöttek az új köznevelési keretek között.
(Forrás: Magyar Hírlap)
12. Tankönyvek
Civilek mögé bújva méltatja a kormány az állami atlaszt (02.04.)
Rétvári ezután a Történelemoktatók Szakmai Egyesületének (TSZE) állásfoglalásával próbálta súlytalanná tenni az évtizedek óta működő, szaktanárokat tömörítő TTE szakmai érveit. A frissen létrehozott szervezet – a kormányzati állásponttal megegyezően – arról értekezett, hogy az állami atlaszok jelen változatai „végső soron alkalmasak” érettségi segédletnek. – Tehát az atlasz használhatóságának teljes megkérdőjelezését hisztériakeltésnek kell minősítenünk – közölték.
(Forrás: Magyar Nemzet)
13. Diákok
Országos diáktanácsot akarnak a tanulók (02.06.)
Az Országos Diákparlament országos diáktanács felállítását kezdeményezi, hogy a parlament ülései közötti időszakban is folyamatos képviselhessék a számukra fontos ügyeket.Palkovics László elmondta: a fiatalok 52 pontot fogalmaztak meg, közülük kettőt a diákparlament nem fogadott el. a felvetések között a legfontosabb azt volt, hogy az oktatási tárca és a diákság képviselői ne csak néhány évente találkozzanak. A diákparlament az eddigi három helyett kétévente ülésezne, míg a megyei diákparlamenteket évente rendeznék meg.
(Forrás: Eduline)
14. Jogvédelem
Nem fair, hogy nyelvvizsga kell a felvételihez (02.06.)
Székely László ombudsman hivatalból indított átfogó vizsgálatot amiatt, hogy a kormány 2014 decemberében bejelentette: 2020-tól a felsőoktatásba csak az vehető fel, aki legalább középfokú (B2 szintű) nyelvvizsgával rendelkezik. Az új követelmény meghatározásakor az Emberi Erőforrások Minisztériuma nem vette figyelembe az egyes oktatási szintek egymásra épülésének követelményét, nem biztosította a szükséges felkészülési időt,és nem gondoskodott az idegennyelv-oktatás iskolai feltételrendszerének megteremtéséről.
(Forrás: Index)
Másfél ezer panasz érkezett az ombudsmanhoz (02.06.)
A 2015-re vonatkozó beszámoló alapján a panaszokat főleg elektronikus úton nyújtják be, és a korábbi évekhez hasonlóan a közneveléshez kapcsolódik a legtöbb megkeresés. Elsősorban a tanulók fordulnak a biztoshoz (2015-ben összesen 706-an), e tekintetben a második helyen állnak a szülők, akik közül 534-en jelentkeztek megkereséssel. Jellemző volt még, hogy pedagógus, intézményvezető, oktató kereste fel az ombudsmant – ők több mint kétszázan voltak –, a legkevesebb esetben pedig a fenntartó jelzett panaszt.
(Forrás: Magyar Idők)
15. Gyermek- és ifjúságvédelem
13 év fegyházat kaptak a gyermekkínzó szigetszentmiklósi szülők (02-01.)
Bűnösnek mondta ki a bíróság első fokon azokat a szigetszentmiklósi szülőket, akik évekig verték, erőszakolták, patkánnyal etették a gyerekeiket. Egyformán 13-13 év fegyházara ítélte őket a bíró, és máris menniük kell a rácsok mögé, ugyanis a jogerős ítéletig előzetesben kell lenniük. Az asszony zokogott, amikor meghallotta a büntetését. Két éve még felmentették őket a szexuális erőszak vádja alól.
(Forrás: Index)
2006 és 2015 között a 72 országból Magyarországon csökkent egyik legjobban az ellenálló diákok aránya, azoké, akik hátrányos körülmények közül érkeznek, de mégis jól teljesítenek. Ők azok, akik otthoni lehetőségek hiányában leginkább rá vannak utalva a minőségi közoktatásra az előrejutáshoz. Pont hogy azoknak segít egyre kevesebbet a magyar rendszer, akiknek a tanulás nagyon is első, mert ezzel akarnának kitörni a szegénységből.
(Forrás: 444.hu)
Szekszárdi Júlia összeállítása