Home Távmegoldások Milyen válaszokat adhatnak a pedagógusok és oktatási rendszerek a járványra? A TALIS felmérés néhány tanulsága

Milyen válaszokat adhatnak a pedagógusok és oktatási rendszerek a járványra? A TALIS felmérés néhány tanulsága

2020-04-19

Andreas Schleicher, az OECD Oktatásügyi és Készségfejlesztési Igazgatóságának vezetője cikke

Ahogy a világunk globalizálódik, egyre több egymás közötti kapcsolattal, úgy növekednek a kockázatok is, amelyekkel szembe kell néznünk. A COVID-19 járvány nem áll meg a nemzeti határoknál, és minden embert egyformán érint, nemzetiségtől, iskolai végzettségtől, jövedelemtől vagy nemtől függetlenül. Mindezt jó eséllyel nem mondhatjuk el a vírus következményeiről, amelyek valószínűleg a legsérülékenyebbeket sújtják majd a leginkább.

Ez alól az oktatás sem kivétel. …

A mostani válsághelyzet felszínre hozza az oktatási rendszereinkben tapasztalható egyenlőtlenségeket – az online oktatáshoz szükséges internetkapcsolattól és számítógéptől kezdve a támogatói környezeten át (amely ahhoz szükséges, hogy a tanulók a tanulásra tudjanak koncentrálni) egészen addig, hogy képtelenek vagyunk a tehetséges pedagógusokat a leginkább kihívást jelentő osztályokba vonzani.

De az egyenlőtlenségek felerősödése a válság idején egyben lehetőséget is adhat arra, hogy változtassunk mindezen, és ne térjünk vissza az egyenlőtlenségek válság előtti állapotához akkor, amikor a dolgok visszatérnek a „normál” kerékvágásba. …

Mennyire vagyunk felkészülve erre {a digitális oktatásra}?

Az OECD 48 országban végzett TALIS felmérése némiképp rávilágíthat erre, még akkor is, ha az alsó-középfokú oktatásban dolgozó pedagógusok és intézményvezetők körében végzett adatgyűjtés 2018-ban, a válsághelyzet kirobbanása előtt történt.

A cikk fejezetei:

A technológia kihasználása a nagyobb hatás érdekében

A pedagógusok képessé tétele és az innovatív megoldások lehetősége

Az iskolák társadalmi és közösségi szerepének fenntartása

Az irányítás újradefiniálása

A legfontosabb megállapítások:

“A mostani válsághelyzetben minden pedagógust be kell vonni, és a technológia segítségével még az iskolabezárások idején is pótolni lehet ezeknek a hiányosságoknak egy részét.”

“Sok olyan emberrel találkozom, aki szerint nem adhatunk a pedagógusoknak és oktatási vezetőknek nagyobb autonómiát, mert nincs meg a képességük és szaktudásuk ahhoz, hogy élni tudjanak élni vele. De azokból, akiktől csak azt várják el, hogy újramelegítsék az előre gyártott hamburgert, ritkán lesznek mesterszakácsok.”

“Amilyen fontos, hogy a pedagógusok kapcsolatban maradjanak tanítványaikkal, a válsághelyzetben még hangsúlyosabbá válik annak szükségessége, hogy a pedagógusok egymással is kapcsolatban maradjanak.”

“Itt az ideje, hogy több megbecsülést mutassunk pedagógusainknak, akik annak szentelik az életüket, hogy segítsenek a következő generációnak álmaik megvalósításában és a jövőnk formálásában.”

A teljes cikk itt olvasható.