Home Faliújság Faliújság / 15.

Faliújság / 15.

2025-09-02

A Civil Közoktatási Platform nyilvános hírlevele
15. szám | 2025. július 3. – szeptember 2.

A Faliújság számainak archívuma ide kattintva elérhető!

🛎️ Becsöngetés

Újabb tanítási évnek nézünk elébe, de előtte érdemes visszatekinteni, mi történt a nyári szünet alatt, illetve az előző tanévben! Hírlevelünkből  elérhető a 2024/25-ös tanév eseménynaptára.

Ha szeretnél a közoktatás, valamint a Civil Közoktatási Platform legfontosabb híreiről és tevékenységeiről elsők között értesülni, iratkozz fel a CKP hírlevelére.

Vigyétek a CKP és a Faliújság hírét azon ismerőseiteknek, akiket érdekel az oktatás ügye! Örülünk, ha visszajelzéseitekkel segítitek munkánkat. Visszajelzés az email-címünkön lehetséges.

 

📰 Fakultáció

kiemelt témák

Megjelent egy közoktatás érintő jogszabály, amely többek között arról rendelkezik, hogy az intézményértékelésen rosszul teljesítő iskolákba kirendelhető  mesterpedagógus szaktanácsadó. A rendelet nem tisztázza a szaktanácsadó jogkörét, és nem tartalmaz semmi biztosítékot arra, hogy ért az adott oktatási területhez, van az intézmény problémái szempontjából releváns tapasztalata, szakértelme, együttműködési készsége.

Külön pikantéria, hogy az Oktatási Hivatalnak újabb feladatokat adó rendelet pár nappal azután jelent meg, hogy nyilvánosságra került: 120 szakember hagyta ott az Oktatási Hivatalt, aminek a bérek mellett a fő oka az egyre több feladat.

A jogszabályi egyeztetés komolyságára jellemző, hogy az egyeztetésre beküldött,  cikkünkben olvasható véleményünkben nemcsak szakmai aggályainkat jeleztük hiába, hanem azt is, hogy a jogszabályt bevezető összefoglaló olyan rendelkezést jelez, ami végül is nem került bele sem a tervezetbe, sem a rendeletbe.

Azt, hogy a jogszabálytervezetek véleményeztetése a köznevelési államtitkárságnál csak az uniós követelések formális betartását mímelő színjáték, már korábbi összegzésünkben jeleztük. Az, hogy egy formai hiba jelzését sem veszik figyelembe, azt mutatja, hogy nemcsak a kritikát nem fogadják el, hanem rá sem néznek a beküldött véleményekre a jogszabály kiadása előtt.

A felvételi pontszámok kihirdetése után örömmel tették közzé, hogy minden eddiginél több hallgatót vettek fel a felsőoktatás ösztöndíjas helyeire, és ezen belül is a pedagógus szakokra. Bár az állami ösztöndíjas helyek növekedése üdvözlendő, kérdés, hogyan fogják kezelni azt a jelenséget, hogy nagyon alacsony pontszámmal, akár kettes osztályzatokkal is be lehetett jutni egyes szakokra. A pedagógushallgatók esetén változatlan az a helyzet, hogy csak a felvettek negyede, kb. 4000 hallgató jelentkezett első diplomás nappali képzésre, a többség második tanárszak megszerzéséért vagy a munkájának megfelelő szakképzettségért, esetleg saját gyermeke neveléséhez szükséges ismeretek reményében tanul. Figyelembe véve, hogy a felvetteknek csak mintegy ötöde marad a végzés után három évvel pedagógus, 1000 fiatalnak kellene pótolni az akkor nyugalomba vonuló mintegy hatezer tanárt – a már most is hiányzó legalább 14 ezer tanárról nem is beszélve.

Szeptembertől közel 400 középiskolában vezetik be a honvédelem tantárgyat, amelynek célja a hazafias nevelés és a nemzeti identitás erősítése. A bevezetés fokozatosan zajlik: míg két tanévvel ezelőtt csupán hat intézményben indult el a program, idén már több mint 13 ezer diák tanulja. Emellett 2025/26-ban 30 általános iskolai tagozatos intézményben elindul a Hadapród Program is, amely szabadidős, elvileg közösségépítő és hagyományőrző programokat tartalmaz a 8–14 éves korosztálynak. A honvédelmi miniszter szerint a kezdeményezés célja, hogy a fiatalok játékos, élményalapú formában sajátítsák el a hazaszeretet és közösségi felelősség értékeit. A jelenség több szempontból is problematikus: az iskolákban fokozódó fegyveres jelenléthez kötni a közösségépítést és a hagyományőrzést nem csak indokolatlan, de a nemzetközi példák tükrében aggodalomra is okot adhat. Ráadásul az újonnan bevezetett tantárgy tartalmai integrálhatóak lettek volna más tantárgyakba, például az állampolgári ismeretekbe. A szülők és szakértők aggályait egy július során az MCC-vel szervezett vitán Miklós György képviselte a Szülői Hangtól, a beszélgetés megtekinthető az alábbi linken.

Megjelent a 2025/2026-os tanév rendje, melyben szerepel, hogy az iskoláknak október elejéig fel kell mérniük azokat az elsős és másodikos tanulókat, akik alapkészségek terén kiemelt fejlesztést igényelnek. A pedagógusok javasolhatják számukra a diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer alkalmazását, amely segít személyre szabott fejlesztési terv készítésében. Az érintett diákok számát október végéig kell jelenteni az Oktatási Hivatalnak, a vizsgálatokat pedig december elejéig kell elvégezni. Az intézkedés hátterében az állhat, hogy az első osztályban van a legtöbb évismétlés, gyakran a nem megfelelő iskolaérettségi felmérés miatt. A felmérés azonban újra csak elkeni a problémát és nem kínál tényleges megoldást az óvodából az iskolába való átmenet megkönnyítésére.

📆 Eseménynaptár​

a közeljövő eseményei és rendezvényei

Időpont: szeptember 7., 14:00-17:00

Miközben az EU oktatáspolitikai ajánlásai egyértelműen kiemelik az integrált oktatás szerepét, Magyarországon a feltételek hiánya miatt sokan szenvednek.

Az esemény célja nem csupán az elméleti fontosság hangsúlyozása, hanem helyzetfeltáró vita indítása: Milyen feltételek szükségesek az inkluzív oktatáshoz – és miért hiányoznak? Miért érzik úgy többen, hogy a jelenlegi körülmények között még a szegregáció is jobb megoldás lehet a gyerekük számára? Mi az a következő lépés, amit meg lehet és meg kell tenni a megoldás érdekében?

Délelőtt a DIO együttműködés tagjai – AutiSpektrum Egyesület, Ginko Ház, Mars Alapítvány, Aprajafalva Alapítvány és a CKA EgyszerGYEREk program – rövid előadásokban mondják el véleményüket és megfogalmazzák közös állásfoglalásukat.

A délután során a szakmai anyagok és sikeres példák mentén történő közös gondolkodás a megoldásról minden érdeklődő számára nyitott.

Az eseményről és a regisztrációról az alábbi linken tájékozódhatnak.

Időpont: szeptember. 13. 10:00-16:00, jelentkezési határidő: szeptember 4.

Az egynapos, ingyenes képzés arra keresi a választ, hogy mit tehetnek a szülők (támogatók,segítők), ha azt tapasztalják, hogy a gyermekükkel valamilyen okból  igazságtalanul bánnak az iskolában. Beszélnek majd röviden a közoktatási rendszer jellemzőiről, megnéznek néhány tanulságos esetet, és foglalkozni fognak azzal is, hogy milyen lehetőségei vannak a résztvevőknek a saját, konkrét problémáik megoldására. 

Részletek az alábbi linken, illetve a Facebook-eseményben.

Időpont: szeptember 13., 10:00-20:00
Helyszín: Budapest, Hunyadi tér
Egy nap, ami az oktatásról szól azoknak, akik érintettek: oktatásban dolgozóknak, szülőknek, diákoknak
Új tanév előtt állunk és egy választási év küszöbén. A PeDFeSZt a 2025/26-os tanév kulcskérdéseit helyezi fókuszba: mi várható az oktatásban és hogyan reagálhat rá a szakma, a közösség, az érintettek.

📆 Korábbi programok

a közelmúlt eseményeinek felvételei a YouTube csatornánkon

Ma a központi tantervek a legtöbb iskola és a legtöbb tanuló számára minden tanulnivalót meghatároznak. Jól van ez így? Lehetséges komolyan vett pedagógiai differenciálás ezen a módon? Sokkal jelentősebb autonómiával kellene rendelkezniük a pedagógusoknak. De ha liberális lenne a szabályozás, ahhoz mit szólnának a szülők? Tudnák, mit kell teljesíteni, mit kell megtanulni a gyereküknek? Vagy ezeket a kérdéseket érdemes lenne egészen másképpen megfogalmazni? Teszi fel a kérdéseket Nahalka István oktatáskutató a Civil Közoktatási Platform Önfejlesztő Közösségek Projektjének műhelyét bevezető problémafelvető előadásában.

Az előadás megtekinthető az alábbi linken: https://www.youtube.com/watch?v=4b1xYZpPU4Q

Miért van esélyegyenlőtlenség az iskolában? Jók erre a bejáratott, szokásos válaszaink? Mi az iskola felelőssége? Hogyan gondolkodnak a pedagógusok a kérdésről? E témában nagyon szokatlan, sokak számára meglepő, provokatív kérdéseket tesz föl és nagyon megosztó, de megkerülhetetlen válaszokat ad rájuk Nahalka István oktatáskutató.

Az előadás megtekinthető az alábbi linken: https://www.youtube.com/watch?v=NI7MCl6g9nU

✍ Pályázati lehetőségek​

2026 elejétől újra lesz Norvég Civil Alap! A programot az Ökotárs, az Autonómia és a Kárpátok Alapítvány fogja működtetni, ami 2031-ig összesen 20 millió euróval támogatja a hazai civil társadalmat. Az első kiírások várhatóan jövő év első felében érkeznek majd.

Részletek itt

📓 Szorgalmi

Csak akkor lehet érdemi változás, ha a pedagógusok nem külső kényszerként, hanem saját fejlődésük eszközeként élik meg az értékelést. 

A Pénzcentrum a pedagógusok értékelési rendszerével és a tanévkezdéssel kapcsolatban kérdezte Nahalka Istvánt, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy az előző tanévben először működésbe lépő értékelési rendszer több szempontból is alkalmatlan a tanári teljesítmények megítélésére. Alapvető probléma, hogy egy ilyen rendszer képtelen figyelembe venni a tanári szakma komplexitását. A szakmai kritikán túl a bevezetett rendszer erkölcsi dilemmáit és megvalósításának technikai nehézségeit is kiemeli.

Dömsödy Andrea a szavon.hu-n megjelent írásában a pedagógusok figyelmére érdemes szakirodalmakat gyűjti össze és mutatja be röviden. A válogatásba bekerült szövegek tematikája széles skálán mozog az olvasási szokásoktól a mesterséges intelligencián és közösségi médián át az iskolai könyvtárakig. A témakörök leírásának végén megtalálható a cikkek linkje és bibliográfiai adatai is.  

A hagyományostól eltérő, sokféle úton haladó fejlődéshez illő tanulási környezetre van szükség, és nem klinikai diagnózisokra. Egyelőre azonban a diagnózisok adnak némi menedéket. A klinikum próbálja gyógyítani a súlyos sebeket, amelyeket a lelketlen oktatási rendszer és kiszolgálói ejtenek a jövő nemzedékén.

Setényi János nemrég a gimnáziumi rangsorok apropóján osztotta meg gondolatait a “problémás gyerekek” arányának növekedése és az ebből fakadó pedagógiai kihívások kapcsán. Gyarmathy Éva erre adott reakciójában frappáns érveléssel forgatja ki a Setényi állításaiban rejlő ellentmondásokat, és tágabb, az iskola modernizációjának szükségességére rámutató kontextusban értelmezi a neurodiverzitásról szóló diskurzus kiszélesedésének okait. 

👓 Tantestület

a Civil Közoktatási Platform tevékenységei

A CKP idén is összeállította az oktatáspolitikában történő változások kronologikus listáját, melyben a kormányzati intézkedések mellett a civilek és a szakma reakcióit is feltüntette.

A kronológia megtekinthető az alábbi linkre kattintva.

A CKP által összeállított listán a hazai szakmai szervezetek és elérhetőségük található.

🔖 Utolsó óra​

egyéb fontos megjelenések, amik nem fértek bele a korábbi kategóriák egyikébe sem

Hiába az állam által ingyenesként hirdetett tankönyvellátás, valójában sok családnak jelentős pluszkiadást okoz a tankönyvek beszerzése. Mivel a gyerekek könyvtári példányokhoz férnek hozzá, amelyekbe nem írhatnak, a tanárok gyakran kérik a szülőket arra, hogy vásároljanak teljeskörűen használható könyveket. Mindez a nyelvkönyvek költségeivel együtt 15–20 ezer forintot is meghaladó összeget jelenthet évente. A tankönyvpiac 2010 utáni államosítása megszüntette a versenyt, ami minőségromláshoz vezetett, miközben a spórolás sem valósult meg, hiszen az iskolák indokolatlanul sok állami könyvet rendelnek. Bár a magánkiadók kiszorítása volt a cél, még mindig a tankönyvek mintegy 17 százalékát ők biztosítják főleg nyelvi, nemzetiségi és speciális nevelési igényeket lefedő kiadványok formájában. A 2023-as státusztörvény előírja a tankönyvlistán szereplő könyvek kötelező használatát, de a gyakorlatban ez ellenőrizhetetlen, így a tanárok sokszor a diákok érdekeit szem előtt tartva alternatív tankönyveket választanak. Sok pedagógus titokban továbbra is a jobb minőségű, de hivatalosan kiszorított magánkiadói tankönyvekből tanít, miközben az állami kiadványok csak az ellenőrzések miatt maradnak a tanteremben.

Az Európai Bizottság idén nyáron nyilvános konzultációt indított egy olyan stratégia megalkotásához, amely hosszú távon meghatározhatja a civil társadalom helyét és szerepét Európában.

A stratégia célja, hogy:

  • feltérképezze a civil szervezetek előtt álló kihívásokat,
  • számba vegye a már elérhető eszközöket és programokat,
  • új megoldásokat kínáljon a civil társadalom megerősítésére és aktív bevonására minden szakpolitikában.

Az online konzultáció itt érhető el, szeptember 5-ig:

https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14588-EU-Civil-Society-Strategy-_hu

Tanári szoba

Impresszum

A hírlevelet összeállította: Jenei-Forray Norma | Felelős szerkesztő: Juhász Ágnes
Kiadja a CKP Alapítvány a Tanszabadságért.
Amennyiben lehetőségében áll támogatni a működésünket, az alábbi számlaszámon megteheti: 16200010 – 10134339.

Honlap: http://www.ckpinfo.hu | E-mail: ckp.faliujsag@gmail.com

Feliratkozás

2025.  július 2.-szeptember 2.