
A Civil Közoktatási Platform nyilvános hírlevele
18. szám | 2025. november 3. – december 5.
🛎️ Becsöngetés
Vasárnap meggyújtjuk a második gyertyát is az adventi koszorún, ami nem jelent mást, minthogy hamarosan itt a Karácsony. Az elcsendesedés előtt a mostani Faliújságban számos programot és cikket ajánlunk, amik közös gondolkodásra sarkallnak minket.
Külön felhívjuk a figyelmet egy fontos évzáró eseményünkre: az aktualizált 100 szakmai pont bemutató eseményére – melyre szeretettel várjuk Önöket!
Részletek a hírlevélben, az Események címszó alatt.
A karácsonyi vásárlás során a CKP-t is meg tudja ajándékozni egy kattintással!
Ha letölti a bővítményt és megadja a támogatandó szervezetet, onnantól kezdve minden alkalommal, ha megnyitja egy, a programban részt vevő webshop oldalát, felugrik egy ablak, amire kattintva aktiválhatja az adományozást. Ennyire egyszerű.
További információk az alábbi CKP posztban: https://ckpinfo.hu/2025/10/22/anyagi-tamogatas-a-ckp-nak-te-adod-de-nem-kell-kifizetned/
Ha szeretnél a közoktatás, valamint a Civil Közoktatási Platform legfontosabb híreiről és tevékenységeiről elsők között értesülni, iratkozz fel a CKP hírlevelére.
Vigyétek a CKP és a Faliújság hírét azon ismerőseiteknek, akiket érdekel az oktatás ügye!
Örülünk, ha visszajelzéseitekkel segítitek munkánkat. Visszajelzés az email-címünkön lehetséges.
📰 Fakultáció
kiemelt témák
A ckpinfo.hu cikke Szalayné Sándor Erzsébet leköszönő ombudsmanhelyettes 6/2025. számú állásfoglalását foglalja össze, amely szerint az egyházi iskolák terjedése számos településen felerősíti a roma és nem roma gyerekek elkülönülését (szegregációját). A probléma rendszerszintű: az egyházi iskolákra nem vonatkozik a kötelező körzetes beiskolázás. A helyzet az oktatási egyenlőtlenségek és a társadalmi szakadékok elmélyüléséhez vezet, ami csak átfogó jogszabályi és oktatáspolitikai beavatkozással orvosolható. Az állásfoglalás állításait Nahalka István korábban a CKP-n megjelent cikke is alátámasztja, amely nagy számban mutat ki különbségeket a hátrányos helyzetű tanulók arányában református, katolikus és állami iskolák között. (Nahalka István új számításai szerint a helyzet még ennél is rosszabb.)
Az állásfoglalás önmagában is aggasztó, ám a megjelenése utáni huzavona teszi még pikánsabbá a helyzetet. A közzététel után ugyanis nem sokkal eltűnt az ombudsmani weboldalról, amit a Hivatal az új alapjogi biztos hivatalba lépése után közleményben azzal indokolt, hogy a dokumentumok jogsértő módon kerültek fel, noha az ombudsmanhelyettesi állásfoglalásokra nincsenek törvényi előírások. Ez a hozzáállás önmagáért beszél.
A Gyermekjogi Civil Koalíció nyilatkozatot adott ki az egyházi iskolák szegregációs hatása és a helyi önazonosság védelme tárgyában kiadott dokumentumok nyilvánossága és az azokról folytatott érdemi párbeszéd kapcsán, amelyben kiállás a leköszönő biztoshelyettes és munkatársai munkája mellett.
A nyilatkozatot a Civil Közoktatási Platform is aláírta.
Módosult az Óvodai nevelés országos alapprogramja: „a kulturális értékek” kifejezés helyére a „a keresztény kultúrán alapuló értékrend” kifejezés kerül.
Bár a sajtóban úgy utaltak a változtatásra, hogy az a keresztény értékrend érvényesítését írja elő az óvodákban, előírásról nincs szó: a jogszabályalkotó az Alaptörvényre hivatkozva módosította „az óvoda a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a nemzeti identitástudat, a kulturális értékek, a hazaszeretet…,” mondatot. Az alapvető hiba tehát az Alaptörvényben van – de félő, hogy a változtatás hivatkozási alap lesz a világnézeti semlegesség megkövetelése ellen.
Az elmúlt években közismert fogalommá lett a salátajogszabály, de ez a módosító még a szokásosnál is sokfélébb témáról szól. A címe: „A TB-kiskönyv megszüntetésével kapcsolatos végrehajtási szabályok megállapításáról és egyes egészségbiztosítási és köznevelési tárgyú kormányrendeletek módosításáról”. , és a sok-sok oldalon egyetlen köznevelési vonatkozású elemként bújik el az óvodai nevelési program új eleme.
Eseménynaptár
a közeljövő eseményei és rendezvényei
Időpont: 2025. december 8. (hétfő), 15:00-18:30
A CKP a december elején megszervezett oktatáspolitikai eseményének keretein belül szeretné bemutatni javaslatait egy 21. századi, modern és mindenkiről szóló oktatási rendszer kialakításához. Mert minden gyerek számít és az oktatás közös ügyünk.
Szervező: Civil Közoktatási Platform
Házigazda: Magyar Pedagógiai Társaság.
Rendezvényünk első felében szakemberek ismertetik a különböző területekre vonatkozó elképzeléseket, a második felében pedig megvitatjuk közösen a jelenlévők kérdéseit, felvetéseit
– a megvalósíthatóságról
– a megalapozottságról,
– az alternatívákról
és ami még eszünkbe jut.
Helyszín: Budapest, Kazinczy u. 23-27, 1075, 203-as terem
Facebook esemény: https://fb.me/e/3wx5MVn0v
Az esemény ingyenes, de regisztráció köteles. Ha személyesen nem tud részt venni, akkor lehetőséget biztosítunk az online bekapcsolódásra is.
Részletek a honlapon.
Időpont: 2025. december 11. (csütörtök), 18:00
A Liget Műhely szeretettel meghívja Önöket december 11-én megrendezésre kerülő nyilvános beszélgetésére. Decemberi témájuk a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelése, a magyar közoktatás egyenlőség-egyenlőtlenség alakzatai.
Helyszín: Barabás Villa
Előadó: Kékesné Czinder Gabriellát, az Addetur főigazgatója
Moderátor: Csury Balázs
A részvétel ingyenes, de a korlátozott férőhely miatt regisztrációhoz kötött: https://akademia.ligetmuhely.com/regisztracio/
Facebook esemény: https://fb.me/e/3Mwfy2neU
További információk: https://akademia.ligetmuhely.com/az-oktatasi-rendszer-egyenlotlensegerol/
Időpont: 2025. december 12. (péntek), 08:45-15.00
„Nagyban facilitálunk!” című, egy Erasmus+ által támogatott nemzetközi ifjúsági projekt következő workshopjának témája a mesterséges intelligencia lesz. A rendezvényen a fiatalok által tervezett és vezetett játékok kerülnek bemutatásra, illetve lehet majd találkozni döntéshozókkal, szakemberekkel is.
A workshop helyszíne: ELTE Pszichológiai és Pedagógiai Kar, 1075 Budapest, Kazinczy u. 23-27.
Jelentkezés: https://forms.gle/9b4gAmHKfFU4q1UZ7
A jelentkezés határideje: 2025. december 8.
További információk: https://www.facebook.com/photo/?fbid=122165574110833325&set=a.122101607150833325
Időpont: 2026. február 2. (hétfő), 17:00-19:00
Mi mással lenne érdemes kezdeni az évet, mint egy közös gondolkodással?
Az Önfejlesztő közösségek projekt soron következő workshopjára 2026. február 2.-án kerül sor. Érdemes már most bevésni a naptárba az időpontot, mert nagy érdeklődésre számítunk. A téma nem más, mint az atipikus gyermek és a tipikus iskola kapcsolata. Rohamosan növekszik a neuroatipikus fejlődés miatt különböző zavarokkal azonosított gyerekek aránya – a gyerekeknek adott diagnózisok az oktatási rendszer tehetetlenségét jelzik. A múlt iskolájában kell a jelen gyermekeinek a jövőre készülniük, és ezt egyre kevesebben érzik rendben lévőnek.
A témát kidolgozta és a foglalkozást vezeti Gyarmathy Éva, klinikai szakpszichológus
Kiknek szól: akit érdekel a jövő – szülőknek, pedagógusoknak, fejlesztő szakembereknek, iskolai dolgozóknak
Bővebben a eseményről: https://ckpinfo.hu/2025/01/19/atipikus/
Gyarmathy Éva bevezető előadását itt nézheti meg.
Korábbi események
a közelmúlt eseményeinek felvételei a YouTube csatornánkon
A továbbtanulási döntés sikerességében alapvető szerepe van az informáltságnak. A Tanítanék által szervezett előadáson Juhász Ágnes képzési információs szakértő a szülők szemszögéből tekinti végig a felvételi döntés jelentőségét és szempontjait, a felvételi eljárás lehetőségeit és buktatóit, valamint az iskola- és képzéstípusokat. Az információk így együttesen és az intézményi, ágazati preferenciáktól függetlenül máshol nem nagyon érhetők el.
Az előadás visszanézhető a CKP Youtube csatornáján.
A linkgyűjtemény elérhetősége: https://docs.google.com/document/d/1CI6vqg-AhCuSgKnz86i8Y1amJA_aKRsP/edit?rtpof=true&sd=true
A Youtube videó: https://www.youtube.com/watch?v=Xt00S8wPEoI
Az eseményre az Önfejlesztő közösségek projekt keretében került sor november 26.-án.
A témát kidolgozta és a foglalkozást vezette: Dr. Nahalka István oktatáskutató ny. egyetemi docens
Kiknek szól: akit érdekel a jövő – szülőknek, pedagógusoknak, fejlesztő szakembereknek, iskolai dolgozóknak
Bővebben a eseményről: https://ckpinfo.hu/2024/01/11/minosites-osztalyzas-vagy-ertekeles/
Nahalka István bevezető előadását itt nézheti meg.
Az eseményre az Önfejlesztő közösségek projekt keretében került sor november 18.-án.
A témát kidolgozta és a foglalkozást vezette: Dr. Nahalka István oktatáskutató ny. egyetemi docens
Kiknek szól: akit érdekel a jövő – szülőknek, pedagógusoknak, fejlesztő szakembereknek, iskolai dolgozóknak
Bővebben a eseményről: https://ckpinfo.hu/2025/01/17/tankonyv/
📓 Szorgalmi
“A matek kapcsán azt is érdemes megjegyezni, hogy az Eduline tud olyan középiskoláról, ahol a diákok egy része a ChatGPT-t használta a kompetenciamérés kitöltéséhez.”
Megérkeztek a 2025-ös országos kompetenciamérés adatai, és az Oktatási Hivatal (OH) optimista hangot ütött meg: valóban, az átlagpontszámok a legtöbb évfolyamon javultak a tavalyi évhez képest. Azonban a mélyebb elemzés azonnal figyelmeztet: ez a „javulás” többnyire nem igazi előrelépés, csupán a 2024-es, jelentős visszaesés visszapótlása.
Ami a matematikát illeti – ami az Eduline cikkének fókuszában áll –, a legnagyobb fellélegzés a felsőbb évfolyamokon érezhető: a 7. évfolyamosok 42 ponttal, a 11. évfolyamosok pedig 49 ponttal értek el magasabb pontszámot az előző évinél. Sajnos valódi áttörésről itt sem tud írni a cikk. A legérzékenyebb ponton, a középiskolai felvételi előtt álló 8. évfolyamon a matematika eredmények csak marginálisan, mindössze 15 ponttal javultak, miközben nőtt azoknak a száma is, akik az első képességszintet sem érik el. Míg a 7. és 9. évfolyamosok szövegértése nagyot nőtt, a 4. és 5. évfolyamon romlás tapasztalható. Ezt az OH a „tesztdizájn változásával” magyarázza.
“Maruzsa Zoltán előadásából sajnos a kihívások kimaradtak, mivel még az elmúlt 15 év mind a 42 darab (sic!) nagy eredményének ismertetésére sem futotta az idejéből”
Pásztor Erzsébet szavon cikkébe igyekezett összefoglalni az idei XXVII. Országos Közoktatási és Szakképzési Szakértői Konferencia (2025. november 4–6.) első délelőttjének történéseit. A konferenciát szokás szerint az oktatási kormányzat vezetőinek beszámolói nyitották, csak utána következtek a szakmai előadások, kerekasztalbeszélgetések. A cikk a kormány három jeles képviselője, Prof. Dr. Palkovics László, dr. Balatoni Katalin és dr. Maruzsa Zoltán megszólalásait foglalja össze.
A legbeszédesebb momentum Prof. Dr. Palkovics László, mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos előadása volt, aki helyett csak egy avatar beszélt. Az avatár szerint a mesterséges intelligencia majd személyre szabott oktatást hoz és „tehermentesíti a pedagógusokat”.
A sort Dr. Balatoni Katalin miniszterelnöki biztos asszony követte, aki igyekezett a hangulatot „otthonossá” tenni, de az eredmény csak újabb fejtörés a szakmának: az Éneklő Nemzet Program céljának (Minden magyar tanuljon meg 10 új népdalt!) ismertetése után a saját kezdeményezésű Igazgatói mentorhálózat programot népszerűsítette.
Maruzsa Zoltán „Eredmények és kihívások a köznevelés területén” című előadásából sajnos a kihívások kimaradtak. Méltatlannak és érthetetlennek titulálta a fanyalgást a rengeteg pozitívum fényében, mint az ingyenes tankönyvellátás bevezetése, a digitalizáció fejlesztésének elemei stb.
A cikk úgy foglalta össze a konferenciát, hogy az oktatásügy irányítói szerint „Be van fejezve a nagy mű, igen. A gép forog, az alkotó pihen.”
Az előadások – a későbbi, szakmailag értékes megszólalásokkal együtt – hamarosan elérhetők lesznek a konferencia weboldalán.
Tanári szoba
a Civil Közoktatási Platform és a kapcsolódó szervezetek tevékenységei
A 2022-es országgyűlési választásokra készült, Radó Péter és Nahalka István által vezetett, szakértők és civil szervezetek (CKP) bevonásával létrejött 100 pontos oktatáspolitikai javaslat a demokratikus parlamenti pártok programjait segítve, átfogó reformintézkedéseket fogalmazott meg a magyar közoktatás megújítására.
A CKP úgy döntött, hogy elektronikus és nyomtatott kiadványként is megjelenteti a 2021–22-ben az ELEGY Oktatási Szakbizottsága által létrehozott oktatáspolitikai javaslatcsomagot. Végül ‘Szükséges és lehetséges’ címen 2024-ben jelent meg a kiadvány.
Így érkezünk el 2025-ig, amikor is azzal a ténnyel szembesültünk, hogy a 2026. évi országgyűlési választásokra készülve nem várható az oktatással kapcsolatban a politika részéről hasonló kezdeményezés, így a CKP eldöntötte, hogy a „100 pont” -ot aktualizálja, a szükséges pontokon változtat rajta, és ismét felajánlja a pártok számára saját oktatáspolitikai elképzeléseik kialakítására.
Az aktualizált 100 pontot december 8.-án mutatjuk be a ‘Közös ügyünk az oktatás! – 100 szakmai pont 2025’ esemény keretében. Utána pedig nyilvánossá válnak az anyagok honlapunkon, ahol lehetőség lesz megtekinteni a szakmai háttéranyagokat, a 100 pont 2025 elkészítésének lépéseit, de még a eseményen zajló közös gondolkodásba is betekintést nyerhetnek.
A megjelenésről rendkívüli hírlevélben tájékoztatjuk Önöket!
A Tanítanék Mozgalom elkészült az iskolán belüli és a fenntartóval szembeni érdekérvényesítő kisokosaival – derül ki a szavon cikkéből.
A cikk a problémamentes iskola illúzióját elvetve arra hívja fel a figyelmet, hogy a rendszerszintű problémák mellett is van lehetőség helyi, konstruktív érdekérvényesítésre szülőként, pedagógusként vagy diákként. Megkülönbözteti az iskolán belüli és a fenntartóval szembeni érdekérvényesítést, kiemelve, hogy az előbbi közösségi alapú és személyes, míg az utóbbi inkább intézményes és személytelen eljárásokon múlik.
A kisokosok elkészítésében segítséget nyújtott a Szülői Hang Közösség.
A két dokumentum letölthető a SzaVon Tudástárából: https://www.szavon.hu/2025/11/28/erdekervenyesites-minden-szinten-az-iskolan-belul-es-a-fenntartoval-szemben/
A Civilizáció Koalíció cikkében bemutatásra kerül az Európai Bizottság által megalkotott EU civil stratégia. Legnagyobb eredménye, hogy uniós szinten is elismeri a civil társadalom szerepét a demokrácia és a jogállam megőrzésében. A stratégia fontos célokat fogalmaz meg, hogy beleszólást, védelmet és támogatást biztosítson a civil szervezetek számára, igazodási pontot és hivatkozási alapot jelentsen a további munkához.
A stratégia lefekteti a partnerség 10 alapelvét, uniós szintű civil platformot hoz létre, felveti egy civileket védő korai jelzőrendszer bevezetésének lehetőségét, és többletforrásokat szán a következő uniós költségvetési ciklusban a civil szervezetek számára.
Civilek Európa-szerte, éveken át küzdöttek a stratégia létrejöttéért. Most arról kell gondoskodnunk, hogy az ígéretes terveket valódi, hatékony fellépés kövesse.
A hírlevelet összeállította: Hay Anna Klára | Felelős szerkesztő: Juhász Ágnes
Kiadja a CKP Alapítvány a Tanszabadságért.
Amennyiben lehetőségében áll támogatni a működésünket, az alábbi számlaszámon megteheti: 16200010 – 10134339.
Honlap: http://www.ckpinfo.hu | E-mail: ckp.faliujsag@gmail.com
2025. november 3. – december 5.