
A Civil Közoktatási Platform nyilvános hírlevele
17. szám | 2025. október 2.- november 2.
🛎️ Becsöngetés
Véget ért az őszi szünet, az iskolákban újra megtelnek a folyosók, és a félév második szakasza is kezdetét veszi. Az oktatással foglalkozó civilek sem állnak meg: a mostani Faliújságban számos programot és cikket ajánlunk, amik lendületet adhatnak a folytatáshoz.
Külön felhívjuk a figyelmet egy fontos mérföldkőre: Létrejött a Civil Közoktatási Platform aktuális oktatáspolitikai javaslatcsomagja.
Ha szeretnél a közoktatás, valamint a Civil Közoktatási Platform legfontosabb híreiről és tevékenységeiről elsők között értesülni, iratkozz fel a CKP hírlevelére.
Vigyétek a CKP és a Faliújság hírét azon ismerőseiteknek, akiket érdekel az oktatás ügye! Örülünk, ha visszajelzéseitekkel segítitek munkánkat. Visszajelzés az email-címünkön lehetséges.
Támogasd munkánkat anyagilag is – akár úgy, hogy ez neked semmibe sem kerül. A lehetőségekről itt olvashatsz.
📰 Fakultáció
kiemelt témák
Az OECD 2025-ös oktatási jelentése súlyos képet fest a magyar közoktatás állapotáról, megerősítve mindazt, amit pedagógusok, szülők és diákok hosszú ideje tapasztalnak: a rendszer mély válságban van. A jelentés rávilágít arra, hogy a tanári pálya társadalmi és anyagi megbecsültsége folyamatosan csökken, a tanulói teljesítmények romlanak, az oktatási egyenlőtlenségek egyre nagyobbak, és az állam által oktatásra fordított kiadások is messze elmaradnak az OECD-átlagtól.
Cikkünkben elemeztük a 2024-es TALIS-felmérés eredményeit is, amely a pedagógusok és iskolavezetők véleményét vizsgálta, és meglepő eredményekkel találkoztunk. A kutatásból kiderül, hogy a tanárok meglepően nagy része elégedett a munkájával, és megfelelőnek tartja saját felkészültségét. 88 százalékuk összességében pozitívan nyilatkozik hivatásáról. Különösen elégedettek a kollégáikkal való együttműködéssel és az iskolavezetéssel – ezekben az OECD-átlagot is meghaladják. Nem látnak különösebb problémát szakmai autonómiájukkal és a továbbképzési lehetőségekkel kapcsolatban sem. Ugyanakkor a társadalmi megbecsültség hiánya súlyosan érinti a pedagógusokat: mindössze 8 százalékuk érzi úgy, hogy munkájukat a társadalom megbecsüli, míg ez az arány az OECD-országokban átlagosan 22 százalék.
Az Országos Fogyatékosságügyi Program (2026–2036) célja, hogy javítsa a fogyatékossággal élők oktatáshoz való hozzáférését, különös tekintettel a korai fejlesztésre és az inkluzív nevelésre. Bár több segítőprogram (pl. Gyermekút, Tanoda, Biztos Kezdet, Jelenlét Pontok) is működik, a tényleges inklúzió gyakran elmarad az elvártaktól – sok gyermek nem jut megfelelő eszközhöz, szakemberhez vagy fejlesztéshez.
Cikkünkben részletesen bemutatott statisztikai adatok szerint egyre több sajátos nevelési igényű gyermek tanul integrált formában, de a szakemberhiány, főként a gyógypedagógiában, komoly akadály. A célok között szerepel a támogató szakemberhálózat bővítése, a tanulási esélyegyenlőség biztosítása, az akadálymentes környezet kialakítása, valamint a speciális tananyagok és módszerek bevezetése. A fő kérdés az, hogy a programban megfogalmazott célok valódi intézkedésekké is válnak-e a következő tíz évben, vagy az inklúzió továbbra is csak ígéret marad.
📆 Eseménynaptár
a közeljövő eseményei és rendezvényei
Időpont: 2025. november 4-6.
Idén 27. alkalommal találkoznak az oktatási szakemberek a hagyományos őszi – korábban debreceni, majd hajdúszoboszlói, most már 4. éve egri – konferencián, amely az elmúlt években a szakma meghatározó rendezvényévé vált.
A konferencia tervezett programja a konferencia.suliszerviz.com oldalon tekinthető meg.
A konferenciára a regisztráció már lezárult, az előadásokat azonban a konferencia után elérhetővé teszik. A korábbi konferenciákat bemutató kiadványok itt érhetők el.
Időpont: 2025. november 18. (kedd) 17:00
Folytatódik a CKP oktatással, neveléssel kapcsolatos szemléletformálást szolgáló programja, az Önfejlesztő Közösségek Projektje.
A program során egyfajta közös tanulás valósul meg, amelyben – reményünk szerint – lehetővé válik az elképzelések egymással való összevetése, az olyannyira szükséges megújulás, szemléletváltás.
A tankönyves témát kidolgozta és a foglalkozást vezetik: Dömsödy Andrea könyvtárpedagógiai szakértő, Kereszty Péter tankönyvszerkesztő, a Tankönyvesek Országos Szövetségének (TANOSZ) elnöke és Romankovics András tankönyvkiadó, a TANOSZ elnökhelyettese.
Kiknek szól: pedagógusok, pedagógusjelöltek, iskolai könyvtárosok, tankönyvesek, szülők, nagyszülők, iskolafenntartók, szaktanácsadók, iskolai dolgozók, akiket érdekel a jövő…
A programra az alábbi linken lehet regisztrálni. A témáról bővebben itt olvashat.
Időpont: 2025. november 20. (csütörtök)
Helyszín: 1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A.
Az elmúlt évek folyamatosan szállították a súlyosabbnál súlyosabb gyermekvédelmi ügyeket – a bántalmazásoktól a szegénységen és szegregáción át a rendszerszintű problémákig. Ezek alapján a kérdés egyre égetőbb: milyen jövő vár a gyerekeinkre, és mit tehetünk érte most?
A 10 éves fennállását ünneplő Gyermekjogi Civil Koalíció idei gyermekjogi konferenciáját az ELTE Társadalomtudományi Kar Politikai és Nemzetközi Tanulmányok Intézetének, valamint a Szociális Munka Tanszékének együttműködésével rendezi meg.
A Gyermek a tanteremben című panelben olyan témák kerülnek megtárgyalásra, mint az alapjogok és a korczaki örökség; a tanári szerepfelfogás és az intimitás osztálydimenziói; a gyermekek vallásszabadsága az iskolában; a Remetekertvárosi Általános Iskola kortárs segítő programja; a roma gyermekek oktatási deszegregációjának lehetőségei; az iskolai szociális munka kihívásai és a gyermekek veszélyeztetettségének észlelését és jelzését befolyásoló tényezők a tanárok szemszögéből.
Regisztrációs link: https://forms.gle/azuj3A547qrZMtC48
Facebook-esemény linkje: https://www.facebook.com/events/1219435140195425/?active_tab=discussio
Időpont: 2025. december 4. (csütörtök) 17:00 óra
Az Önfejlesztő Közösségek Projekt célja a szakmai párbeszéd: a program során egyfajta közös tanulás valósul meg, amelyben – reményünk szerint – lehetővé válik az elképzelések egymással való összevetése, az olyannyira szükséges megújulás, szemléletváltás.
A témát kidolgozta és a foglalkozást vezeti: Dr. Nahalka István oktatáskutató ny. egyetemi docens
Kiknek szól: akiket érdekel a jövő – szülőknek, pedagógusoknak, fejlesztő szakembereknek, iskolai dolgozóknak
Bővebben a projektről: https://ckpinfo.hu/onfejleszto-kozossegek/
Bővebben a témáról: https://ckpinfo.hu/2024/01/11/minosites-osztalyzas-vagy-ertekeles/
Regisztráció: https://a.tanitanek.info/forms/minosites-osztalyzas-ertekeles
Korábbi programok
a közelmúlt eseményeinek felvételei a YouTube csatornánkon
Elérhetővé vált a CKP Youtube csatornáján az Önfejlesztő Közösségek programsorozat keretében megszervezett újabb beszélgetés felvétele, melyben Bakó Katalin és Dömsödy Andrea könyvtárosok közös gondolkodásra hívnak „Az olvasás mindenkié?” kérdésfelvetés mentén.
Az olvasás fogalmán keresztül a digitális írástudás/műveltség előnyein és hátrányain át a digitális és a papíralapú olvasás összehasonlításáig keresik a fenti kérdésre a választ.
Ezt a bemutatót mindenkinek látnia kell, aki az oktatás jövőjéről gondolkodik. Tudnunk kell arról, hogy amikor a problémákra megoldást keresünk, egészen más keretekben kell ezt megtennünk, mint ahogy az oktatás jelenleg nálunk működik. Izlandon, Bulgáriában és más, most bemutatott országokban teljes mértékben megváltozott vagy változásban van az oktatás módja és szemlélete, és ez olyan lehetőségeket tesz rendszerszinten megvalósíthatóvá – akár hozzánk hasonló hátterű országokban is –, amelyeket a legtöbben megvalósíthatatlannak tartunk.
📓 Szorgalmi
“…milyen fontos ez. Hogy megtartsuk egymást. Hogy gyengéd tapintattal, szeretettel segítsünk át mindenkit a nehézségein, miközben nyitottak vagyunk arra, amit épp tanít nekünk.”
A szavon.hu-n megjelent cikk egy, az ‘56-os forradalom emlékét feldolgozó rendhagyó megemlékezés tapasztalatairól számol be, amelyben a Da Vinci Tehetséggondozó Általános Iskola tanárai és diákjai látogattak el egy tatabányai idősek otthonába. A szerző reflektív módon tárja fel a látogatás és program előkészítésének és pedagógiai hozadékainak kérdéseit, az érzékenyítésben részt vevő felek közti viszony dilemmáit. A kezdeményezés érzékletes példája annak, hogy miként lehet a berögzült keretek közül kimozdulva átélhetővé és közelivé tenni az iskolában távolinak, nehezen hozzáférhetőnek tűnő emléknapokat, történelmi eseményeket, és hogyan lehet tényleges párbeszédbe hozni a sokszor egymástól elszigeteltnek tűnő csoportokat.
“Gondolkodjunk úgy a jó iskoláról, hogy van-e kapacitása arra, hogy a gyerekek mentális egészségével foglalkozzon.”
Hogyan befolyásolják a társadalmi problémák, az iskolai teljesítménykényszer, a digitális túlterheltség és a közösségi elvárások a gyerekek lelki jóllétét? És milyen lépések segíthetik a megelőzést, illetve a hatékonyabb támogatást? Ezekre a kérdésekre keresett választ az UNICEF Magyarország konferenciája, amely a fiatalok mentális egészségét állította középpontba. A 444.hu cikke részletesen beszámol a rendezvényen felmerült dilemmákról és legfontosabb tanulságokról. A résztvevők szerint a mentális egészség válsága rendszerszintű probléma, amelynek megoldásában az oktatás, az egészségügy és a családok együttműködése kulcsszerepet játszik.
“A jelen megközelítése tehát alapvetően meghatározza, hogy a két film milyen módokon tud beszélni pedagógiáról és nevelésről: míg A tanári szoba a legfontosabb hatalmi-strukturális normák megkérdőjelezése mellett egészen aktuális neveléstudományi és társadalmi problémákat is felvet, addig a Fekete pont elmosódottabb, közérzetszerű megközelítésig jut el.”
Ignácz Barbara Mércén megjelent összehasonlító tanulmánya a Fekete pont (2024) és A tanári szoba (2023) című filmekben vizsgálja, hogy ezek az alkotások milyen módon gondolkodnak az iskola intézményéről és a kortárs oktatásról. A szöveg elméleti keretének fontos részét alkotja a kritikai pedagógia, amely egyben az elemzés célját is kijelöli. A tanulmány szerint a Fekete pont és A tanári szoba eltérő eszközökkel, de közös célokkal dolgozik: megmutatni, mennyire súlyosan torzult el a nevelés tere a mai oktatási rendszerekben. Az egyik a múlt felé fordul, a másik a jelen technológiai és társadalmi dilemmáira kérdez rá. A választ viszont egyik sem adja meg teljesen.
👓 Tantestület
a Civil Közoktatási Platform tevékenységei
Elkészült a Civil Közoktatási Platform az oktatás megújítását szolgáló oktatáspolitikai javaslatcsomagja. Az anyag, amely egy korábbi, sok különböző értékrendű szakmai és politikai szereplő bevonásával létrehozott javaslatcsomag aktualizálásával készült, kiterjed az oktatás mind a négy ágazatára – a közoktatásra, a szakképzésre, a felsőoktatásra és a felnőttoktatásra. Az Oktatáspolitikai beavatkozási javaslat 100 pontban röviden kitér a legfontosabb problémákra és azok okaira, felsorolja a fő célokat és a javaslatoknál követett alapelveket, majd tematikusan csoportosítva felsorol 100 olyan intézkedést, amely már a hosszútávú reformkoncepcióval kapcsolatos döntés előtt megvalósítható, megvalósítandó.
A 100 pont mellett létrehoztunk egy önálló dokumentumot, amely kiemeli azokat az azonnali intézkedéseket, amelyeket már a választások utáni hónapokban meg lehet valósítani. Emellett néhány területen – intézményfenntartás, pedagóguspolitika, szakképzés, felnőttképzés – elérhetővé teszünk részletesebb intézkedéscsomagokat is.
December elején alkalmat adunk egy személyes találkozásra minden érdeklődőnek, ahol a javaslatcsomag bemutatása után beszélgetni szeretnénk arról, hogyan látják a résztvevők a magyar oktatás megújulásának lehetőségét.
Tanári szoba
Impresszum
A hírlevelet összeállította: Jenei-Forray Norma | Felelős szerkesztő: Juhász Ágnes
Kiadja a CKP Alapítvány a Tanszabadságért.
Amennyiben lehetőségében áll támogatni a működésünket, az alábbi számlaszámon megteheti: 16200010 – 10134339.
Honlap: http://www.ckpinfo.hu | E-mail: ckp.faliujsag@gmail.com
2025. október 2.-november 2.