Megjelent egy közoktatás érintő jogszabály, amely többek között arról rendelkezik, hogy az intézményértékelésen rosszul teljesítő iskolákba kirendelhető mesterpedagógus szaktanácsadó.
A „34/2025. (VIII. 18.) BM rendelet egyes köznevelési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról” c. saláta jogszabály kiegészíti a a 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendeletet azzal, hogy „Ha az intézményellenőrzés szakértői értékelésének eredménye 70% vagy az alatti, akkor szaktanácsadó kirendeléséről a hivatal dönthet.”
A rendelet nem tisztázza a szaktanácsadó jogkörét, és nem tartalmaz semmi biztosítékot arra, hogy ért az adott oktatási területh
Külön pikantéria, hogy az Oktatási Hivatalnak újabb feladatokat adó rendelet pár nappal azután jelent meg, hogy nyilvánosságra került: 120 szakember hagyta ott az Oktatási Hivatalt, aminek a bérek mellett a fő oka az egyre több feladat.
A jogszabály a Magyar Közlöny 2025/95. számában jelent meg.
A Civil Közoktatási Platform véleménye
A CKP még a társadalmi egyeztetés folyamatában az alábbi, a sajtónak is megküldött véleményt küldte be:
A Civil Közoktatási Platform által beküldött vélemény a 34/2025. (VIII. 18.) BM rendelet tervezetéhez
„(5) Ha az intézményellenőrzés szakértői értékelésének eredménye 70 % vagy az alatti, akkor szaktanácsadó kirendeléséről a hivatal dönthet.”
A külső szakember kirendelésének az alulteljesítő oktatási intézményekbe akkor van értelme, ha a célja a segítés, együttműködve a igazgatóval és a tantestülettel, és a kirendelt szakember alkalmas a segítségnyújtásra és az együttműködésre.
A tanári értékelések tapasztalatai aggodalomra adnak okot e téren. Számos esetben olyan mesterpedagógus végezte az ellenőrzést és értékelést, akinek nem volt tapasztalata az adott intézménytípusban, oktatási szinten, és nem volt nyitott az adott intézményre, osztályra, pedagógusra jellemző sajátosságok tekintetbe vételére; sokszor az ellenőrzött pedagógiai és szakmai tudása felette állt az ellenőrzőjének. Nagy károkat okozna, ha az intézményekbe is kellő tapasztalattal, ismerettel, tudással nem rendelkező mesterpedagógusok lennének kirendelve.
a) Szükségesnek tartjuk ezért, hogy a rendelet mondja ki, hogy a kirendelt szaktanácsadónak tapasztalattal kell rendelkeznie az adott iskolatípusban, és az adott tanuló-összetétel és iskolanagyság terén is.
b) Mivel az eredményes munka feltétele a megfelelő együttműködés, az igazgatónak – a nevelőtestület támogatásával – legyen lehetősége másik szakember küldését kérni, amennyiben nem tudnak jól együttműködni a segítő szaktanácsadóval, illetve ha a szaktanácsadó munkájával szemben szakmai kifogás merül fel.
c) Szükséges a szakember feladatának és jogkörének pontosítása. Nem lehet utasítási jogköre, és ki kell mondani azt is, hogy feladata nem az ellenőrzés, hanem a segítés.
4. 19.§ 4. pont és 22. § szerint ahelyett, hogy a pedagógus észrevételeit a teljesítményértékelésnek tartalmaznia kell, az fog szerepelni, hogy az észrevételt a
Kifogásoljuk, hogy nem látható, hogy a vélemény csatolásának bármiféle következménye lenne. Valamiféle jogorvoslati lehetőséget is biztosítani kellene.