Home Faliújság Faliújság / 12.

Faliújság / 12.

2025-05-19

A Civil Közoktatási Platform nyilvános hírlevele
12. szám | 2025. április 08. –  május 20.

A Faliújság számainak archívuma ide kattintva elérhető!

🛎️ Becsöngetés

A CKP ismét jelentkezik a közoktatást érintő legfontosabb témákkal és programokkal. A viszonylag nyugodt április után ismét kihívások előtt állnak a civilek, többek közt erről is olvashatnak a hírlevelünkben.

Kérjük, ha még nem tetted, mindenképp ajánld fel adód 1%-át valamely számodra fontosnak tarott civil kezdeményezésnek! 

Ha a CKP-t támogatnád, adataink:

CKP Alapítvány a Tanszabadságért, adószám 18508084-1-41

Ha szeretnél a közoktatás, valamint a Civil Közoktatási Platform legfontosabb híreiről és tevékenységeiről elsők között értesülni, iratkozz fel a CKP hírlevelére.

Vigyétek a CKP és a Faliújság hírét azon ismerőseiteknek, akiket érdekel az oktatás ügye! Örülünk, ha visszajelzéseitekkel segítitek munkánkat. Visszajelzés az email-címünkön lehetséges.

 

📰 Fakultáció

Kiemelt témák


A kormány új törvényjavaslata radikális eszközökkel korlátozná a külföldről is támogatott civil szervezetek működését Magyarországon. A Szuverenitásvédelmi Hivatal döntése alapján jegyzékbe vett szervezetek vezetői súlyos szankciókra, vagyonnyilatkozat-tételre, sőt akár magánlakásaikban tartott razziákra is számíthatnak. A törvény egyes elemei ellehetetleníthetik a civil szféra működését: akár névtelen bejelentés alapján is indulhat eljárás, és visszamenőleges pénzügyi felelősséget is előírhatnak. A jogorvoslati lehetőségek szinte teljes hiánya miatt a szervezetek kiszolgáltatottá válnának az állami apparátus döntéseinek. Jogvédők szerint ez nemcsak megfélemlítés, hanem a független civil társadalom módszeres felszámolásának kezdete.

A törvényjavaslat széleskörű társadalmi ellenállást váltott ki. A Civilizáció Koalíció állásfoglalását már több száz civil szervezet és sajtóorgánum, köztük a Civil Közoktatási Platform is aláírta. A hétvégén több tüntetést is szerveztek a tervezet ellen, a vasárnapi rendezvényen tízezrek fejezték ki felháborodásukat. 

 

A 2024-es jelentés sok szempontból lesújtó képet ad a magyar gyermekvédelem helyzetéről. A kegyelmi ügy ráirányította a figyelmet az állami gondoskodásban élő gyerekek kiszolgáltatottságára, és több törvényi változást is elindított – főként szankciós jelleggel, nem megelőzéssel. A jelentés rávilágít a gyerekek mentális egészségének romlására, melyet súlyosbít, hogy 11 vármegyében nem érhető el gyermek- és ifjúságpszichiátriai fekvőbeteg ellátás.  Az SNI-s gyerekek száma növekedett, miközben továbbra is több ezer pedagógus és fejlesztő szakember hiányzik a rendszerből. A gyermekvédelem tragikus állapotát mi sem mutatja egyértelműbben, mint hogy a 2024-es évben minden kategóriában nőtt a nyilvántartott bántalmazott gyerekek száma. A megkérdezett 13-17 éves fiatalok (Kiskorú Kollégák) beszámolói alapján a gazdasági nehézségek, bántalmazás és szabadidő hiánya mindennapos probléma. Csekély számú, de fontos pozitív fejleményként említik ugyanakkor a nevelőszülői díjak emelését, az örökbefogadások számának növekedését és az online biztonsági szabályozások bővülését.

A jelentés hangsúlyozza: „A gyermekvédelem nem csak intézményrendszer. A gyermekjogok érvényesülését a szülőktől a döntéshozókig mindenkinek támogatnia kell. Ehhez pedig átlátható, adatvezérelt működés és a gyerekek aktív bevonása szükséges.”
 
A Hintalovon Alapítvány a jelentést május 22., csütörtökön 9:00-12:00-ig egy szakmai délelőtt keretében mutatja be, melyre az alábbi linken keresztül lehet jelentkezni.
 

Balatoni Katalin, a BM eddigi helyettes köznevelési államtitkára 2025. május 1-től a pedagógiai innovációk előmozdításáért és a családbarát oktatási környezet erősítéséért felelős miniszterelnöki biztosként dolgozik.

Feladatai kiterjednek:

  • olyan intézkedési javaslatok kidolgozására, melyek az oktatás innovatív és családbarát jellegét erősítik; 
  • az oktatásban alkalmazott innovációk és elért eredmények széleskörű megismertetésének előmozdítására; 
  • a családbarát oktatási környezet kialakítását célzó szakmai javaslatok megfogalmazására;
  •  a köznevelési intézmények és a családok közötti kapcsolatok építésére; 
  • a Nemzeti alaptanterv és az óvodai nevelés országos alapprogramjának alkalmazásának nyomon követésére;
  •  a nemzeti értékek erősítését szolgáló programok szervezésére és támogatására, 
  • az innovatív megoldások és eredmények bemutatását célzó tájékoztató kampányok megvalósításában való részvételre.m

A Szülői Hang pert indított a Belügyminisztérium ellen a 2024. január-február folyamán a KRÉTA rendszeren keresztül kiküldött szülői kérdőív kapcsán, miután elutasították a kérdőív eredményeire vonatkozó adatigénylést arra hivatkozva, hogy azok döntés-előkészítési folyamat részét képezik. A szervezet szerint azonban ezek az adatok közérdekűek, így kiadásuk nem tagadható meg általános jelleggel. A jogi képviseletet a Magyar Helsinki Bizottság látja el. A Szülői Hang arra számít, az adatokból kiderül majd, hogy a kérdőívet csak alacsony arányban töltötték ki, annak ellenére, hogy a konzultáció során több jelentős – például a kompetenciamérés értékelésére vonatkozó – kérdés is szerepelt. A korábbi, hasonló kérdőívek adatait szintén nem tették közzé, emiatt a szervezet adatvédelmi hatósági eljárást is kezdeményezett, amely még folyamatban van. A mostani ügyben azonban gyorsabb bírósági eljárásra számítanak.

Megjelent az új Óvodai nevelés országos alapprogramja, amelynek problémás módosítási tervezeteiről korábban beszámoltunk.  Bár a kötelező csoportbontás nem került bevezetésre, a program 6. pontja aggályos.  A végleges verzió ugyan lehetőséget ad arra, hogy a 45 perces iskola-előkészítő fejlesztés játékba integrálva, időben széthúzva valósuljon meg, azonban a „külön térben” történő megvalósítás ajánlása azt a gyakorlatot erősítheti, hogy az óvodák homogén csoportokat alakítanak ki, és a teljes időkeretet egyszerre, elkülönítve használják fel.

Benne maradt továbbá az ONOAP-ban a fejlődés dokumentálásának és a diagnosztikus mérések alkalmazásának lehetősége is, anélkül, hogy ezek célja és módszertana egyértelmű lenne. Ez fenntartja a veszélyét annak, hogy később szakmaiatlan felmérések kerülnek bevezetésre. 

📆 Eseménynaptár

a közeljövő eseményei és rendezvényei

A CKP és a Tanítanék eseménye

Időpont: május 23., 17:00

„Rohamosan növekszik a neuroatipikus fejlődés miatt különböző zavarokkal azonosított gyerekek aránya – a gyerekeknek adott diagnózisok az oktatási rendszer tehetetlenségét jelzik. A múlt iskolájában kell a jelen gyermekeinek a jövőre készülniük, és ezt egyre kevesebben érzik rendben lévőnek. „

A foglalkozás első részét, Dr. Gyarmathy Éva bevezető, problémafelvető előadását élőben fogjuk közvetíteni a Tanítanék Facebook oldalán.

A program második részében interaktív csoportmunka fog folyni Zoom-on. Ennek linkjét az első rész, vagyis az előadás végén fogjuk megadni a Facebookon (illetve ezt is kiküldjük a biztonság kedvéért emailben is akkor). Azokat várjuk a workshop második részére is, akik a csoportmunkában is szeretnének részt venni.

A Zoom-ban való részvétel létszámkorlátja: 500 fő, ezért azt kérjük, hogy azok vegyenek ebben részt, akik valóban aktívan és szívesen osztják meg véleményüket és tudásukat a témában egy csoportos beszélgetés, ötletelés keretében másokkal.

Regisztráció  itt.

 

Az Ezer Gyerek Egyesület és a Republikon Intézet közös rendezvénye

Időpont: május 23., 10:00

Helyszín: Magvető Café

A rendezvényen a digitális világ gyerekekre gyakorolt hatását járják körbe szakértők segítségével. A konferencia első részében a digitális eszközök és tartalmak otthoni használatának lehetőségeiről és veszélyeiről beszélnek a témában érintettek. A rendezvény második része a digitális eszközöknek az iskolában betöltött szerepéről szól, hiszen ami a gyerekek között napközben az iskolában elkezdődik, az délután a kicsengetést követően visszaosztott okos eszközökön folytatódik.

Regisztrálni az alábbi linken lehet: https://forms.office.com/e/XFa22pGdKT

 

Időpont: 2025. május 21., 14:00–17:00

Helyszín: ELTE TáTK, Budapest, Pázmány Péter sétány 1/A, Kari Tanácsterem (100 C)

Az ELTE TáTK Társadalmi traumák kutatócsoportja és az Élni és szeretni Alapítvány tisztelettel meghívja Önt az Orfeusz oktatóanyag szakmai bemutatójára. Az oktatóanyag célja, hogy új szemlélettel és gyakorlati eszközökkel támogassa mindazokat, akik gyermekekkel dolgoznak – legyen szó pedagógusokról, szociális szakemberekről, egészségügyi dolgozókról vagy jogászokról.

Az oktatóanyag 11  szakember egyéves közös munkája nyomán született, és a traumainformált megközelítés hazai elterjesztésében mérföldkőnek számít.

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
 Regisztráció: szia@orfeuszpro.hu

Megosztható bemutató és meghívó videó: https://www.youtube.com/watch?v=akQFCN_Fsak

Időpont: május 21. 10:00-16:00

Helyszín: Civil Közösségek Háza, 3300 Eger, Kossuth L. u 12.

2024 év végén alakult meg a Koragyerekkori Platform Magyarországon számos civil szervet és szakember kezdeményezésére, melynek  első konferenciája idén májusban kerül megrendezésre. Szeretettel várják a szakma, az önkormányzatok és a civil szervezetek képviselőit.

Időpont: Május 22., 09:00 – 12:00
Helyszín:  II. János Pál pápa tér 8, 1081 Kastner Kommunity
Megjelent a Hintalovon Alapítvány által készíttet 2024-es Gyermekjogi Jelentés. A jelentést szakmai délelőtt keretében mutatják be.
Regisztrálni az alábbi linken lehet: https://forms.gle/xWktVyVwgphE78CNA

Az első alkalom időpontja: 2025. május 31. , 10:00-18:00

Helyszín: Menedék Egyesület irodája (Budapest 1066 Ó utca 39.)

A műhelysorozatra civil szervezetek munkatársait, a multinacionális cégek képviselőit, a HR-szakembereket, a közszféra és az oktatási intézmények képviselőit egyaránt várják. 

Jelentkezés linkje: https://forms.gle/xYj6m6Ut532HgAKo7

✍ Pályázati lehetőségek

A NIOK Alapítvány meghirdette a Stronger Roots program új körét, amelyben társadalmi bázisépítésre és átívelő hálózati együttműködések fejlesztésére pályázhatnak.
 
A Stronger Roots program célja, hogy megerősítse a civil szervezetek támogatói közösségeit és a civil hálózatok együttműködéseit, ezáltal pedig beágyazottabbá, hatékonyabbá, fenntarthatóbbá és reziliensebbé tegye őket. 
 
A programról és a pályázási lehetőségekről bővebben az alábbi honlapon olvashatnak.

📆 Korábbi programok

a közelmúlt eseményei és rendezvényei

Miért van szükség tüntetésekre? Politikai tiltakozások társadalmi hatásai címmel tartott előadást a HUN-REN Társadalomtudományi Kutatóközpont főmunkatársa, Susánszky Pál a 2022–2023-as tanártiltakozások társadalmi és politikai hatásairól és médiamegjelenéséről. A tanulmány bemutatása és az azt követő beszélgetés fókuszában az állt, miként képesek a tüntetések formálni a közbeszédet, milyen visszhangot kapnak a különböző médiaterekben, és hogyan alakul ki a társadalmi részvétel vagy éppen annak hiánya.

Az előadás elérhető a YouTube-on, illetve összefoglalója olvasható a honlapunkon.

Április 16-án a Fővárosi Önkormányzat online egyeztető fórumot tartott a budapesti köznevelésben tanuló diákok érdekképviseletének megalakítása érdekében. Az esemény célja a Fővárosi Diákközgyűlés létrehozásának tartalmi és eljárási kereteinek, valamint az önkormányzattal való jövőbeli együttműködés módjának megvitatása volt. A fórumon civil munkacsoportok, diákszervezetek és a Fővárosi Közgyűlés képviselőcsoportjai is részt vettek.

👓 Tantestület

a Civil Közoktatási Platform tevékenységei

Amikor felmerült a kompetenciamérés eredményeinek pontszámmá és iskolai érdemjegyekké alakításának előírása, a CKP szakmai véleményben indokolta, miért tartja fontosnak ennek a javaslatnak az elvetését. Szerencsére végül az idei bevezetés lekerült a napirendről. Maruzsa Zoltán neki is elküldött véleményünkre válaszolva leszögezte, a tervezethez számos észrevétel érkezett, amíg ezeket nem értékelik ki, nem történik módosítás. (A hivatalos indok mellett a visszakozásban szerepet játszhattak a próbakitöltés során nyilvánvalóvá váló technikai problémák is.)

Időközben megjelentek a tavalyi kompetenciamérés eredményei, amelyek alapján szakértők megkérdőjelezték a mérés használhatóságát. Lannert Judit részletes elemzést tett közzé arról, hogyan sikerült az Országos Kompetenciamérés jól működő rendszerét leépíteni. A cikkben is felsorolt problémákat kiegészítve a Civil Közoktatási Platform összegyűjtötte javaslatait. Lannert Judit cikkének másodközlése és a CKP javaslatai itt találhatóak.

Tanári szoba

Impresszum

A hírlevelet összeállította: Jenei-Forray Norma | Felelős szerkesztő: Juhász Ágnes
Kiadja a CKP Alapítvány a Tanszabadságért.
Amennyiben lehetőségében áll támogatni a működésünket, az alábbi számlaszámon megteheti: 16200010 – 10134339.

Honlap: http://www.ckpinfo.hu | E-mail: ckp.faliujsag@gmail.com

Feliratkozás

2025. április 8 – május 20.