A civilek nagy sikereként éljük meg, hogy a kormány visszavonta az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja (ONOAP) tervezett módosításának legjelentősebb változtatását, miután szakmai és társadalmi szereplők (köztük a CKP is) széles körben bírálták az óvodák iskolásításának irányába mutató javaslatokat. A legnagyobb felháborodást kiváltó javaslat, az iskolakötelezettség előtti évben kötelezően bevezetendő csoportbontás visszavonását Balatoni Katalin helyettes államtitkár jelentett be a HírTV műsorában. Ugyanakkor a probléma nem szűnt meg teljesen: új formában, a nagycsoportosok számára 45 percnyi kötelező iskolai előkészítő foglalkozások bevezetésével tér vissza az iskolásítás szemlélete.
Az iskolára való felkészítés eddig is feladata volt az óvodáknak, a most bevezetni kívánt, kötelező érvényű és meglehetősen konkrét előírás azonban nem biztos, hogy megfelelően szolgálja a kitűzött célt. Bár Balatoni Katalin nyilatkozata szerint a foglalkozások játékos és tagolt formában is megvalósíthatók, ami lazíthat az iskolásítási gyakorlaton, azonban ez a gyakorlatban jelentős többletterhet róhat az óvodapedagógusokra, különösen az adminisztráció terén. Ha ugyanis – ahogy az kívánatos – nem egységesen zajlanak a foglalkozások, minden gyermekre vagy mikrocsoportra külön tanulási tervet kell feltölteni a Krétába. Tanulási tervet eddig is kellett készíteni, de nem külön a nagycsoportosokra. Most számukra és a csoport számára külön-külön terveket „gyárthatnak” az óvodapedagógusok.
A kívánatos az lenne – ahogy ez sok helyen meg is valósul –, hogy képességek szerint tervezzenek, nem pedig életkor szerint. A rendelkezés félreértelmezése és az adminisztráció csökkentése iránti igény azonban könnyen ahhoz vezethet, hogy a pedagógusok inkább egyszerűen csak leültetik a gyerekeket egy egybefüggő, közös foglalkozásra, amivel háttérbe szorulhat a gyermekek egyéni szükségleteihez igazodó differenciálás.
A hatékony és gyermekközpontú megvalósítás érdekében tehát fontos lenne a szabályozás finomítása, és annak biztosítása, hogy az előkészítés rugalmas, egyéni vagy mikrocsoportos formában történhessen, felesleges adminisztrációs terhek nélkül.
A módosított alapprogramot szeptembertől kívánják bevezetni. Mivel a rendeletet újra nem fogják vitára bocsátani, most kell hangsúlyoznunk az iskola-előkészítő foglalkozás megfelelő szabályozásának és az ONOAP-tervezet további, korábban bírált elemei – köztük egy titokzatos, iskola előtti mérés – elhagyásának, módosításának fontosságát. Mivel ezekről egyelőre nincs információ, így a Szülői Hang által kezdeményezett tiltakozás tovább folytatódik, frissített követelésekkel. Jó lenne, ha ezzel kapcsolatban a Belügyminisztérium nemcsak a baráti családszervezetekkel, hanem az óvodapedagógusok szervezeteivel vagy a 18 ezer aláírást összegyűjtő Szülői Hanggal is egyeztetne.
Ismételten hangsúlyozzuk, hogy az iskolai kudarcokat nem az óvodai iskola-előkészítéssel, hanem az iskola és az óvoda közötti átmenet gyerekközpontú megoldásával lehet elkerülni. Erről szól Bakonyi Anna honlapunkon közölt reflexiója.