Gyere el, ha érdekel, hogy miért fontosabb mindennél a pedagógiai kultúra egy intézményben! És tényleg fontosabb?
Gyere el, ha kérdésed, véleményed, tapasztalatod van erről!
Röviden
A „Pedagógiai kultúra fejlesztésének elősegítése” című workshop olyan oktatási alapfogalmakon gondolkodik, gyakran újraértelmezve ezeket, mint a demokrácia az oktatásban, a személyre szabott tanulás-tanítás metódusai és kívánalma, a pedagógusszerep (újra)értelmezése, illetve a gyermekek és a szüleik felszabadítása és partnerré emelése az oktatási folyamat során.
Kiknek ajánljuk?
Akit érdekel a jövő
Mely minőségének alapja az oktatási rendszer, a nevelési szemléletek milyensége.
Iskolai közösségeknek
Pedagógusok, szülők, diákok közös csoportjainak.
Pedagógusoknak
Tantárgyspecifikus munkaközösségeknek vagy teljes nevelőtestületeknek.
Fejlesztő szakembereknek
Óvodában, iskolában, szakszolgálatban, nevelési tanácsadóban, magánszektorban.
Gyógypedagógus, logopédus, konduktor, fejlesztőpedagógus, pszichológus…
Szülőknek
Családnak, nagyszülőknek
Szakértőknek
tantárgyi szaktanácsadóknak, tankönyvíróknak, pedagógusképzőknek
Pedagógusjelölteknek
Fenntartóknak
Fő kérdések és szempontok a témában
- A hatalom pedagógiája vagy a pedagógia hatalma?
- Vannak-e "pedagógiai állapotok" a köznevelési rendszerben? Vagy közoktatásiban? Egyáltalán: mi a jó elnevezés?
- Vannak-e a pedagógiai kultúrára fókuszáló komplex jó gyakorlatok?
- Vannak-e kívánatos pedagógiai irányzatok?
- Vannak-e alapkövei a kívánatos pedagógiai kultúrának?
- Van-e kívánatos pedagógusszerep?
- Van-e olyan, hogy osztályfőnök?
Fontosabb fogalmak
- demokrácia
- pluralitás
- autonómia
- motiváció
- innovációs igény
- támogató légkör
- személyre szabott tanulás és tanítás
- pedagógusszerepek
- szemléletváltozás
- felszabadítás, partneri viszony
Hogyan lehet erről beszélni?
Csoportban
Vegyes csoportok, melyekben többféle szakma/érdekelt fél van jelen.
Szabad meséléssel
Helyezkedjünk a helyzetbe! Beszéljünk saját élményekről a pedagógiai kultúrával kapcsolatban!
Problématérképpel
Gyűjtsük össze a tantervvel kapcsolatos problémákat! Mi mihez kapcsolódik?
Kinek a dolga? Ki a felelős?
Az összegyűjtött problémákat csoportosítsuk aszerint, kinek a dolga, kinek a felelőssége? Az egyéné, az intézményé, a rendszeré, országos szintű, helyi szintű?
Minikutatással
Előzetesen kérdezzük meg a helyi érdekelteket! A válaszokat beszéljük meg együtt!
Mások hogyan csinálják?
Ismerjünk meg röviden hazai és nemzetközi jó gyakorlatokat!
A témát kidolgozó szakértő:
Molnár Lajos
a Kürt Alapítványi Gimnázium iskolavezetője, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületének társelnöke és Gimnáziumi Tagozatának vezetője